جشنواره «تجربه‌های موفق مدارس» فراخوان داد

  • اجتماعی
  • سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۵:۴۸
    کد خبر :529594
تجربه‌های موفق مدارس

نخستین جشنواره ملی «تجربه‌های موفق مدارس» از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه شهید رجایی برگزار می‌شود. دبیرخانه این جشنواره تا ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ آثار را می‌پذیرد. مرتضی مجد فر دبیری علمی این جشنواره را برعهده دارد.

محورهای جشنواره بدین قرار است:

برنامه‌ریزی و مدیریت: اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی شامل مواردی چون: اهداف و جهت‌گیری‌های مدرسه، مدیریت امور فرهنگی و پرورشی، برنامه‌ریزی فعالیت‌های آموزشی، مواد آموزشی، نوآوری‌های آموزشی و روش‌های ارزشیابی یادگیری دانش‌آموزان

فرآیند آموزش: تمرکز بر چگونگی و اجرای آموزش شامل مواردی چون: فعالیت‌های پیش از تدریس (طراحی آموزشی)، فعالیت‌های حین تدریس (شیوه‌های تدریس و اجرا)، فعالیت‌های پس از تدریس و هم‌چنین تعامل با دانش‌آموزان و عملکرد تحصیلی آنان

فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی: فعالیت‌هایی شامل: اردو و بازدید، مسابقات دانش‌آموزی، مراسم آغازین و پایانی در مدرسه، نماز و نماز جماعت، مراسم و برنامه‌های مرتبط با ایام الله‌ها و مناسبت‌ها، کلاس‌های فرهنگی و هنری، کتاب و کتابخوانی، تربیت بدنی و برنامه‌های راهنمایی و مشاوره‌

مشارکت والدین و جامعۀ محلی: اقدامات مرتبط با تحقق سیاست «مدرسه کانون پیشرفت محلی و اجتماعی» شامل مواردی چون: بهره‌گیری از فرصت‌های بومی و محلی، جذب خیرین، ارتباط با مدارس دیگر و سایر نهادها، آموزش والدین، تعامل با والدین و برنامه‌های انجمن اولیا و مربیان

فضا و تجهیزات: توجه به جاذبه‌های فضای مدرسه و اقداماتی در زمینه‌های: زیباسازی، استفاده بهینه از فضا، فضای سبز، اصول زیست‌محیطی، نکات روان‌شناختی و سایر جاذبه‌های محیطی و هم‌چنین امور سخت‌افزاری مدرسه مانند: ایمنی، امکانات هوشمندسازی، امکانات ویژه و ساخت وسایل و تجهیزات

اقتصاد مدرسه و توسعه منابع: برنامه‌ها و فعالیت‌ها شامل: جذب و مدیریت منابع مالی در مدرسه، نوآوری در جذب و نگهداشت و ارتقای منابع انسانی، بهره‌وری نیروی انسانی و استفاده بهینه از منابع، تحقق اقتصاد مقاومتی در مدرسه، اقتصاد مدرسه در خدمت ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی، نقش مدرسه در حمایت از تولید ملی و سایر امور حمایتی و پشتیبانی

امور ویژه: در این حیطه، ۳ زمینۀ کلی بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) مدنظر خواهد بود؛ مواردی که به کلیت مدرسه مربوط است و در زمینه‌های شادی و شاداب‌سازی مدرسه، مهارت‌های زندگی، بهداشت و صیانت از محیط‌زیست، پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی است. به‌طور خاص می‌توان به این موارد اشاره کرد: انگیزش و جوّ مدرسه، شادی و نشاط، موفقیت‌های برجسته، تأثیر مدرسه در فرهنگ و هویت منطقه یا شهر، مدارس مناطق محروم، جذب بازماندگان از تحصیل، فداکاری‌ها و ایثارگری‌های حوزه مدرسه و…

به گزارش مهر،آموزش و تحقق حقوق شهروندی (خاص دوره دوم متوسطه): برنامه‌ها و فعالیت‌هایی شامل: آشنایی دانش‌آموزان با حقوق شهروندی و تکالیف و مسئولیت‌ها، توسعه روابط اخلاقی و اجتماعی، افزایش همدلی و همبستگی بین اعضای جامعه، دانش‌افزایی و ارتقای آگاهی دانش‌آموزان و والدین و مربیان از حقوق شهروندی، تقویت مهارت‌های مؤثر جهت احقاق حقوق مدنی و مشارکت آگاهانه برای حضور در عرصه‌های گوناگون فرهنگی و سیاسی و اجتماعی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید