ابطحی: به زندانیشدن در جمهوری اسلامی افتخار نمیکنم
محمدعلی ابطحی، سیاستمدار اصلاحطلب، در برنامه اختیاریه که از شبکه تهران پخش شد، گفت: «باید بدانیم اتفاق اصلاحطلبی با اتفاق براندازی نمیتواند در یک خانه جمع شود. من اصلاحطلبی را در داخل نظام میدانم».
به گزارش ایرنا، محمدعلی ابطحی، سیاستمدار اصلاحطلب که پس از سالها در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود، اظهار كرد: «اول از همه خودم تعجب میکنم که اینجا هستم. با اینکه بازنشسته تلویزیون هستم؛ اما سالها بود که به اختیار خودم در تلویزیون نیامده بودم».
این روحانی درباره دوران جوانی و سبک زندگی خود گفت: «همیشه سعی کردم تظاهر به چیزی غیر از آنچه هستم، نکنم. دوره مخفیزندگیکردن گذشته است و در دوره پساارتباطات همه شئون زندگی انسان تحت تأثیر است. روزی مرزهای فرهنگ روی زمین بود و ورود و خروج همهچیز را کنترل میکردیم، اما امروز اینچنین نیست. امروز فضای مجازی تعیینکننده است».
ابطحی ادامه داد: «من از جوانی خیلی دوست داشتم روحانی شوم و اکنون نیز اصلا پشیمان نیستم. وضع پدرم از لحاظ مالی خوب بود و از طبقه روحانیون اصیل مشهدی بود که از قبل و بعد از انقلاب از حاکمیت جدا بودند؛ اما نسل ما نسلی بود که انقلابی شدند. البته پدر من هم رگههایی از روشنفکری دینی داشتند؛ اما من بیشتر در این زمینهها شاگردی افرادی مثل شهید هاشمینژاد و مقام معظم رهبری را کردم».
این سیاستمدار در پاسخ به این پرسش که شما جایی گفتهاید روحانی «جینگولی» هستید، گفت: «من هیچگاه چنین چیزی نگفتم. این برداشت یک خبرنگار بود که پرسید و من هم هیچوقت نفهمیدم منظورش چیست. البته نزدیکی من به فرهنگ و هنر به دوران جوانی بازمیگردد و در سالهای جنگ، مدیر رادیو بودم. رادیو جبهه، رادیو قرآن و رادیو دریا در دوره مدیریت من راهاندازی شد و همواره سعی داشتم با شرایط آن زمان فضای بازتر و راحتتری را فراهم کنم».
ابطحی درباره نامه تبریکش به حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی برای انتصاب در ریاست قوه قضائیه و وجود تناقض رفتاریاش با رئیسی در دوره انتخابات ریاستجمهوری گفت: «این تضاد نیست. حوزهها را باید از هم جدا کنیم. من از حضور ایشان در سمت رئیس قوه قضائیه با روحیه و تجربهای که از وی سراغ دارم خرسندم. بعد از انتخابات ریاستجمهوری نیز در نامهای که به ایشان زدم، از اجماع اصولگرایان حول ایشان ابراز خرسندی کردم. چون معتقدم اصولگرا و اصلاحطلب دو بال پیشرفت کشور هستند و تقویت هویتی این دو جناح برای کشور مفید است. البته نقدهایی هم به ایشان داشتم. همینطور به قالیباف. معتقد بودم تندی ادبیات انتخابات توسط قالیباف ایجاد شد و غلط بود».
این فعال اصلاحطلب افزود: «باید سعی کنیم جریانات کشور را به دور از جناحبندیها و واقعبینانه ببینیم؛ مثلا در مبارزه با فساد یکی از بحرانهای اصلی این است که هرکس دوست دارد با فساد در جناح رقیب مبارزه کند! درحالیکه مسئله باید مبارزه با اصل فساد باشد؛ فارغ از کدام جناح!».
ابطحی درباره علت حضورش بدون لباس روحانیت در مجامع هنری نظیر تئاتر و سینما گفت: «در برخی جاها تناسبی وجود دارد که بهزعم من باید رعایت کرد. تناسب تقدیر در یک سالن کنسرت شاید کفزدن باشد؛ اما در یک امامزاده صلواتفرستادن. حضور من در این مجامع برای خودنمایی نیست و میروم که تئاتر ببینم. بزرگان نیز حالاتی دارند که ممکن است در آن لباس روحانیت بر تن نکنند».
این سیاستمدار درباره تروریستخواندن سپاه پاسداران توسط آمریکا بیان كرد: «روزی که ترامپ و آمریکاییها در رفتاری غیرعرف سپاه پاسداران را گروهی تروریستی عنوان کردند، خیلی از سیاستمداران ما که ممکن است نقدها و گلههایی نیز از سپاه داشته باشند، لباس سپاه بر تن کردند. این نشان میدهد همه نقدها داخلی است. شاید کسی پیشبینی چنین همبستگی را نمیکرد؛ اما در آینده نیز همینطور است».
ابطحی در ادامه با اشاره به خاستگاه اصلاحطلبان اظهار کرد: «باید بدانیم اتفاق اصلاحطلبی با اتفاق براندازی نمیتواند در یک خانه جمع شود. اصلاحطلبی اگر نتوانسته آن اصلاحات را انجام دهد، شاید بهدلیل برخی فشارهای عمدتا از سوی جریانهای قدرت حاکمیت بوده؛ اما هرگز نمیتوان تصور کرد بهدنبال براندازی است، حتی اگر با بحران روبهرو شود. من اصلاحطلبی را در داخل نظام میدانم».
او درباره گفتمان دکتر حسن روحانی، رئیسجمهوری نیز عنوان کرد: «من گفتمان ایشان را داخل اصلاحات نمیدانم. خودشان هم نمیدانند. من معتقدم باید براساس عرف جهانی با ایشان ائتلاف میشد».
ابطحی درباره حوادث سال88 و پرسش درباره اینکه چرا درباره آن سال کم حرف میزند، گفت: «کم صحبت میکنم چون حالم بد میشود. هم معتقدم یکسری اشتباهات تا حدی از سوی حاکمیت رخ داد و من هم شخصا زندان جمهوری اسلامی را چیزی نمیدانم که به آن افتخار کنم و بخواهم آن را بیان کنم. رفتار خوبی نشد و نیازی نبود آن روزهای سخت رخ دهد. تلویزیون هم جای برخی از این حرفها نیست. از سویی طرف مقابل هم باید باشد».