معلولان چگونه می‌توانند «کارت شناسایی معلولیت» را دریافت کنند؟

    کد خبر :511783
کارت شناسایی معلولیت

دریافت «کارت شناسایی معلولیت» از جمله ساز و کارهای پیش بینی شده در قانون حمایت از حقوق معلولان است که به مشارکت اجتماعی و دسترسی بهتر آنان به امکانات جامعه کمک می‌کند.

توسعه کمی و کیفی خدمات توانبخشی و مناسب‌سازی امکانات زندگی برای افراد معلول بیش از هر چیز منوط به این است که اقدامات لازم جهت شناسایی و تشخیص گروه های مختلف دارای معلولیت بر اساس عملکرد ناتوانی و سلامت صورت گیرد تا به تبع آن امکان به‌روزرسانی و توزیع عادلانه خدمات فراهم شود.

با توجه به اقدام حوزه معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی در راستای اجرای صحیح ماده یک قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و ساماندهی کمیسیون‌های پزشکی جهت اصلاح ساختاری و محتوایی، کارت شناسایی معلولان در قالب صدور کارت شناسایی معلولان به دو زبان فارسی و انگلیسی مشتمل بر اطلاعات هویتی و تشخیصی انجام شده است.

این اقدام می‌تواند به توسعه مشارکت اجتماعی و دسترسی به امکانات جامعه همچون دیگر شهروندان و افراد عادی جامعه برای گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کمک کند.

مراحل دریافت کارت شناسایی معلولیت:
١- بررسی درخواست اولیه در سامانه
٢- بررسی فرد با کد ملی در سامانه کمیسیون پزشکی و صدور کارت
٣- در صورت تایید معلولیت فرد در سامانه کمیسیون پزشکی، پیگیری از حراست جهت صدور کارت شناسایی معلولیت
۴- در صورت نبود فرد در سامانه کمیسیون، ارجاع به کمیسیون پزشکی جهت تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت
۵- ثبت در سامانه کمیسیون پزشکی و تأیید در سامانه
۶- ارجاع به حراست جهت صدور کارت شناسایی معلولیت
٧- صدور کارت شناسایی معلولیت
٨- تحویل به مددجو

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است در تمام مراحل، از ثبت در سامانه کمیسیون پزشکی تا صدور کارت شناسایی معلولیت اطلاع‌رسانی مراحل توسط پیامک به فرد متقاضی انجام می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید