خودروسازان معتبر خارجی در سیستم فاسد خودروسازی هضم شدند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پس از برجام دستهایی در پشت پرده از فعالیت کارآمد شرکتهای خودروسازی معتبر دنیا در ایران جلوگیری کردند.
محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره عدم رغبت خودروسازان داخلی برای انعقاد قرارداد با شرکتهای خودروسازی ژاپنی و کرهای علیرغم تمایل آنها برای همکاری با ایران، گفت: پس از برجام دستهایی در پشت پرده از فعالیت کارآمد شرکتهای خودروسازی معتبر دنیا در ایران جلوگیری کردند و برای ابتر ماندن قرادادهای منعقد شده تمام تلاش خود را به کار گرفتند.
خودروسازان معتبر خارجی پس از ورود به ایران در سیستم فاسد خودروسازی هضم شدند
به گزارش افکارنیوز،نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان معتبر خارجی پس از ورود به ایران در سیستم فاسد خودروسازی هضم شدند، افزود:در واقع خودروسازان ایرانی درصدد جذب همتایان خارجی بودند تا آنها را زیرمجموعه خود قرار دهند به همین دلیل در تمامی قراردادها سهام شرکتهای خارجی کمتر از ۵۰درصد تعیین شد تا مدیریت در خودروسازی همچنان تحت سلطه خودروسازان داخلی باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرکتهای خودروسازی فرانسوی پس از برجام نتوانستند نتایج قابل توجهی در ایران رقم بزنند چراکه مدیریت در صنعت خودروسازی در اختیار این شرکتها نبود. اگرچه فرانسویها سابقه درخشان و قدیمی در خودروسازی دارند اما علیرغم تمام این برتری ها نتوانستند 51 درصد سهام پروژهها را در ایران به دست گیرند به همین دلیل پروژههای صنعت خودروسازی با روشهای علمی و به روز اجرایی نشد.
خودروسازان داخلی، سیاستهای صنعت خودرو را به شریک فرانسوی دیکته میکردند
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه شرکتهای فرانسوی با ۴۹ درصد از سهام تصمیمگیرنده نبودند، خاطرنشان کرد: در این شرایط فساد واضح مطرح میشد و خرید قطعه از کدام شرکت با چه قیمتی و سایر مسائل به شرکتهای خودروسازی فرانسوی دیکته میشد.
منصوری با بیان اینکه مافیای خودرو اجازه نمیدهند مدیریت صنعت خودروسازی از دستشان خارج شود، ادامه داد: اگر چه قراردادی با شرکت رنو منعقد شد و بخشی از تعهدات انجام گرفت اما از آنجایی که خودروسازان ایرانی تمایل به واگذاری ۵۱ درصد سهام نداشتن این قراردادها چندان موثر نبود و با اعمال تحریمها این شرکتها از ایران رفتند.
پازل مشکلات صنعت خودروسازی؛ از نبود علم کافی تا سوءمدیریتها
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خودروسازی را به خیاطی تشبیه کرد و گفت: فردی که خیاطی بلد نیست بهتر از فردی است که این هنر را کمی بلد است چراکه دومی پارچه را خراب میکند خودرو سازی در ایران نیز چنین است؛ شرکتهای خودروسازی برای تولید خودروی باکیفیت علم کافی ندارند و فقط قطعات را کنار یکدیگر قرار داده و شبهخودرو یا ارابه مرگ تولید میکند این در حالی است که میتوانند با تحقیق دانش خود را به روز کنند.
وی بیان کرد: اگر در دوره ی پسابرجام به شرکتهای خارجی اجازه فعالیت کارآمد در صنعت خودروسازی داده میشد نه تنها جوانان ایرانی علم این صنعت را یاد میگرفتند بلکه ایران نیز می توانست در لیست کشورهای صادرکننده خودرو قرار گیرد.
شرکتهای خودروسازی برای تولید خودروی باکیفیت علم کافی ندارند و فقط قطعات را کنار یکدیگر قرار داده و شبهخودرو یا ارابه مرگ تولید میکند این در حالی است که میتوانند با تحقیق دانش خود را به روز کنند
منصوری تصریح کرد: علیرغم اینکه ایران تنها کشوری است که همه امکانات را رایگان در اختیار خودروسازان قرار داده اما این شرکتها نتوانستند خودرو با کیفیت تولید کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: از یکی از خودروسازان فرانسوی پرسیدم علت تمایل زیاد شما برای حضور در ایران و تولید خودرو چیست؟ وی گفت “برق، گاز و دستمزد کارگر در ایران رایگان است؛ به ازای هر کیلووات برق نیم سنت باید پرداخت شود از سوی دیگر دستمزد کارگر ۱۰۰ دلار است در واقع همه چیز در ایران ارزان یا رایگان است چرا که دستمزد کارگر در دنیا ۲۸۰۰ دلار است و مالیاتهای سنگین از صنعت خودروسازی دریافت میشود.”
خودروسازان امکانات رایگان کشور را هدر میدهند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تمامی امکانات کشور در اختیار خودروسازان قرار گرفته اما از آنجایی که خودروسازان خیاطی نمیدانند- از علم کافی برخودار نیستند- فقط قطعات را به یکدیگر وصل میکند و از این امکانات به درستی استفاده نمیکنند.
منصوری اظهار کرد: باید روشها در خودروسازی اصلاح شود چراکه چشم انداز خوبی در انتظار این صنعت نیست. مردم باید تاوان مدیریتهای غلط در صنعت خودروسازی را پرداخت کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سوداگران و مافیای خودرو با تمام توان از حضور شرکتهای خودروسازی معتبر جهان در ایران جلوگیری میکند چراکه با ورود برندهای معتبر به ایران، این افراد باید سفرههای خود را جمع کرده و و از این حوزه خارج شود.