محسن رضایی: دنبال مجلس سنا نیستیم
دبیر تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: یکی از دستاوردهای انقلاب ما ارائه مدل جدیدی از حکمرانی در ایران و جهان است.
به گزارش خبرگزاری ها، محسن رضایی در دومین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی که صبح امروز در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: دهه پیروزی انقلاب اسلامی و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به ملت شریف ایران اسلامی و مقام معظم رهبری تبریک عرض میکنم. امیدوارم این رویکرد بزرگ ملت ایران که تاکنون از میان مقاومتهای جهانی راههایی را برای ما باز کرده است آورده های بیشتری را به ارمغان بیاورد.
وی با تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش گفت: یکی از دستاوردهای انقلاب ما ارائه مدل جدیدی از حکمرانی در ایران و جهان است. نظام جمهوری اسلامی در ایران تاسیس شده که بنمایههای ما از فرهنگ ما و اسلام ما و تجارب و سابقه تاریخی حکومت اسلامی بوده است هر موضوع نو و جدیدی نیازمند تجربیاتی است تا غنیتر شود. امروز در چهلمین سال پیروزی انقلاب این همایش معنای خاصی دارد و آن این است که اهداف بزرگی داریم که نیازمند تعامل بیشتر مردم و نخبگان در حکمرانی است که مردم و نخبگان باید نقش بیشتری در حکمرانی داشته باشند.
اهم اظهارات رضایی به شرح زیر است:
*باید مدل های جدیدی از ارتباط مردم و نخبگان در اداره کشور طراحی شود. وقتی مردم با انتخابات دولت را انتخاب میکنند، این باید شروع کار باشد یعنی کنار نکشند و در اداره کشور نقش داشته باشند و تماشاچی نباشند. امروزه در سطح جهان چالش های جدی در زمینه حکمروایی وجود دارد و چالش حکمرانی با هویت وجود دارد مانند چالش حکمرانی در فرانسه و در انگلیس. امروز چالش حکمروایی و اقتصاد در انگلیس مطرح است همچنین چالش حکمروایی در آمریکا به تعطیلی دولت منجر شده است.
* در چین چالش حکمروایی وجود دارد و در داخل کشور ما مهمترین موضوع حکمروایی، کارآمدی است، هر چند کشور ما در چهل سال گذشته در تمام زمینه ها پیشرفت داشته و در هیچ زمینه ای نبوده که پیشرفت نداشته باشیم اما در مواردی بوده که مردم از پیشرفت ها راضی نیستند.
*چالش یکپارچگی دومین چالش ماست، دولتها پیوستگی کارآمدساز بین خود و مجلس ندارند یعنی نگاه بخشی به منافع ملی وجود دارد.
* در انتخابات اقلیتها کنار میمانند بنابراین یک ظرفیتی از کشور کنار می رود؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از وظایفش این است که کارآمدی را افزایش دهد.
* ابتدا وظیفه مجمع حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان بود اما پس از آن سیاستگذاری و نظارت راهبردی در اداره کشور بر عهده مجمع گذاشته شد.
* حکمرانی، نظام و حاکمیت را غنا می بخشد و حلقه وصل دولت و ملت است. ما در حکمرانی با یک امر واحد در حکومت مواجهه هستیم. اقدامات قوای سه گانه برای انجام یک امر واحد باید صورت بگیرد یعنی سه قوه مستقل به معنای سه اقدام مستقل نیست.
* استقلال قوای سه گانه چگونه باید به یک امر واحد تبدیل شود؟ رفاه و امنیت یک امر دراز مدت است و دولت ها و مجلسها چگونه با وجود مستقل بودن به امر واحد رفاه و امنیت میپردازند؟ مجمع تشخیص مصلحت نظام یک ابزاری در اختیار رهبری است که حکمرانی راهبردی را به وجود می آورد.
*رهبر انقلاب از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام اختلافات را رفع و سیاست های راهبردی را محقق کرده و بر اجرای این سیاست ها نظارت می کنند. با حکم رهبری تعریف سیاست های کلی نظام و الزامات اجرایی آن و فرآیند و اثرگذاری آنها در اقدامات مجمع تشخیص بازنگری می شود و باید پیشنهاد دهیم، سطح سیاست های کلی باید از سیاست های اجرایی فراتر باشد. سیاستگذاری که تا امروز داشتیم تجربه جدیدی بوده و لازم است در سیاست گذاری شفافیت و صراحت داشته باشیم. ما قبلا سیاست نویسی می کردیم اما امروز با دستور رهبری وارد مرحله سیاست گذاری شدیم.
* ما از این به بعد به اجماع نخبگان و یکپارچگی بین دستگاه های مختلف توجه بیشتری خواهیم داشت. جایگاه مجمع در قانونگذاری مشخص است، ما به دنبال مجلس سنا نیستیم و چارچوبی که قانون اساسی برای مجمع تعیین کرده، کاملا مشخص است.