نرخ بیسوادی به صفر میرسد؟
ایران در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از سه برابر میانگین جهانی رشد باسوادی داشته است. طی ٣٨ سال گذشته نرخ رشد باسوادی در ایران حدود ۵٠ درصد بوده در حالی که این نرخ در جهان سه درصد تعیین شده است. در فاصله سالهای ١٩۹٠ تا ٢٠١۴ رشد باسوادی جمهوری اسلامی ایران ۴۵درصد بوده است.
میزان رشد باسوادی در سالهای ۹۱ تا ۹۵ حدود ۲.۸۵ درصد بوده و نرخ باسوادی ایرانیان ۱۰ تا ۴۹ سال در سال ۹۵ و بر اساس آخرین سرشماریها ۹۷.۷ درصد ارتقاء یافته است. در این گروه سنی، ۱۱ استان بالای ۹۷ درصد باسوادی دارند.
در ۱۰ ماه اول سال٩٧ تاکنون بیش از ٣٩٠هزار نفر در دورههای اصلی تحت پوشش رفتهاند که معادل٩۴ درصد اهداف کمی سالانه بوده است که استانهای آذربایجان غربی، کرمانشاه، فارس، چهارمحال بختیاری، هرمزگان و کردستان به ترتیب بهترین عملکرد کمی را داشتهاند.
اما نرخ بی سوادان در کشور چقدر است و در حال حاضر چه تعداد بیسواد داریم و چرا هنوز این آمار به صفر نرسیده است؟ در همین راستا مهدی نامجومنش، مدیرکل سنجش، نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی به بررسی آمار بی سوادی در کشور پرداخت و اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود از سرشماری سال ۱۳۹۵ در حال حاضر حدود دو میلیون و ۶۹۲ هزار و ۳۸۹ نفر بی سواد در کشور ایران زندگی میکنند.
وی افزود: از میان تمامی افراد بی سواد در کشور با در نظر گرفتن اتباع خارجی حدود یک میلیون و ۶۸۲ هزار و ۵۷۷ نفر بی سواد زن در کشور داریم و مابقی مرد هستند.
مدیرکل سنجش، نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی با اشاره به این که سواد و بیسوادی یک پدیده اجتماعی است عنوان کرد: بی سوادی در تمامی جوامع از جمله پدیدههایی است که در حوزههای مختلف یک جامعه ریشه دارد. معضل بی سوادی نه تنها در ایران بلکه در بهترین کشورهای دنیا نیز هنوز به نقطه صفر نرسیده است.
نامجومنش با اشاره به این که ایران کشوری در حال توسعه است، گفت: با توجه به اینکه آموزش و پرورش به وظایف و رسالت خود در حوزه آموزش سواد عمل میکند، بسیاری از عوامل موثر در بیسوادی افراد هنوز در یک نقطه متمرکز نشدهاند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ایران مانعی برای ورود افراد تا شش سال به مدارس وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش در سراسر کشور حدود ۲۰۰ مدرسه تک نفره دارد. در حالی که حدود ۴۰۰۰ مدرسه زیر ۱۰ نفر نیز در حال فعالیت هستند. در حال حاضر بازماندگی یک فرد از تحصیل به دلیل عدم وجود معلم یا مدرسه نیست.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل به عواملی در خارج از مدرسه مربوط می شود گفت: بازماندگی بسیاری از کودکان از تحصیل ریشه در فرهنگ آموزش و سواد دارد. چرا که برخی از خانوادهها امروزه از کودکان خود در مسیر کسب درآمد بهره میبرند و همین موضوع باعث میشود تا فرصت آموزشی از کودک و وزارت آموزش و پرورش سلب شود.
به گزارش ایسنا، لیلا رضایی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی دورههای سوادآموزی سازمان نهضت سوادآموزی نیز با اشاره به اینکه سازمان نهضت سوادآموزی با هدف ریشهکن کردن بیسوادی در جامعه اسلامی کار خود را پیش میبرد گفت: سازمان نهضت سوادآموزی در تلاش است تا با تکیه بر برنامهریزیهای مختلف اقشار مختلف جامعه بویژه افرادی که از فرصت تحصیلی باز ماندهاند را تحت آموزش سواد قرار دهد.
وی با اشاره به طرح سواد آموزی به اتباع خارجی به حاشیه رانده شده اظهار کرد: سازمان نهضت سوادآموزی سعی دارد افراد در معرض آسیب و آسیبآفرین را در قالب طرحهای مختلف از بیسوادی نجات دهد. سازمان نهضت سوادآموزی در هر سال حدود ۲۴ هزار غیر ایرانی را تحت آموزش سواد قرار میدهد.
وی که در برنامهای رادیویی صحبت میکرد، با اشاره به دلیل رشد بیسوادی در کشور توضیح داد: اختیاری بودن موضوع آموزش در کشور یکی از مهمترین دلایلی است که برخی کودکان را از تحصیل باز میدارد. بر همین اساس بسیاری از کودکان ایرانی به دلیل گرفتاریهای اجتماعی از چرخه آموزش فاصله میگیرند.