لابی‌های پشت پرده برای کنار گذاشتن استاندارد سوخت در آمریکا

    کد خبر :445163

طبق تحقیقات جدید نیویورک تایمز، صنعت نفت آمریکا درگیر کمپین عمومی مخفیانه‌ایست تا استانداردهای اقتصاد سوخت این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش بازتاب به نقل از راشاتودی، طبق تحقیقات جدید نیویورک تایمز، صنعت نفت آمریکا درگیر کمپین عمومی مخفیانه‌ای است تا استانداردهای اقتصاد سوخت این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

یکی از بزرگترین فعالان در این زمینه، ماراتون پترولیوم، بزرگترین پالایشگاه نفت آمریکا است. نیویورک تایمز گزارش می‌دهد: مارتون به همراه دیگر شرکت‌های بزرگ نفتی، یک کمپین مخفی به راه انداخته‌اند تا استانداردهای آلایندگی خودرو را لغو کنند. این کمپین این بحث را مطرح می‌کند که آمریکا دیگر به استاندارد اقتصاد سوخت نیازی ندارد، چراکه حالا این کشور، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است.

در پیش‌نویس نامه‌ای که به کنگره ارسال شده، آمده است: حالا که دیگر در مورد کمبود نفت نگرانی نداریم و باید به آمریکایی‌ها این قدرت انتخاب داده شود که خودروهایی را انتخاب کنند که به بهترین شکل، با نیازهای آنها مطابقت داشته باشد.

دولت ترامپ از این گفتمان برای طرح کنار گذاشتن استاندارد اقتصاد سوخت، استفاده می‌کند. البته پیش‌تر مذاکرات در مورد میانگین مشترک اقتصاد سوخت که تا سال ۲۰۲۵ قرار است به ۵۰ مایل به ازای هر گالن سوخت، افزایش پیدا کند، به مواضع صنعت خودرو تاکید دارند؛ اما ایالت کالیفرنیا هنوز این اختیار را دارد که استاندارد اقتصاد سوخت خود را تنظیم کند. این همان چیزی است که ترامپ با آن مخالف است. در حال حاضر دولت او می‌کوشد تا استاندارد فدرال را از آغاز ۲۰۲۰ در ۳۷ مایل به ازای هر گالن، متوقف کند.

فعالان صنعت خودرو از ابتدا به دولت ترامپ فشار وارد کرده‌اند که استاندارد اقتصاد سوخت را تسهیل کند، اما حالا متوجه شده‌اند که کنار زدن یک‌باره این استاندارد، صنعتشان را با موجی از قوانین دست‌ و پاگیر در سطح ایالتی روبرو خواهد کرد که پیشتاز این‌ها، ایالت کالیفرنیا است. به عبارت دیگر، استانداردهای متفاوتِ ایالت‌های متفاوت، خودروسازان را مجبور می‌کند که خودروهای مختلفی برای بازارهای مختلف تولید کنند که این خود، مشکل‌سازتر از وجود یک استاندارد سخت‌گیرانه‌تر در کل کشور است.

این مساله به کشمکشی ادامه‌دار بین خوردوسازان بزرگ، طرفداران محیط زیست و دولت ترامپ تبدیل شده است. حالا به نظر می‌رسد که پالایشگاه‌های بزرگ نفتی با به راه انداختن کمپین مخفی خود، می‌خواهند عامه مردم را متقاعد کنند که استانداردهای اقتصاد سوخت دیگر مورد نیاز آنها نیست.

طبق تحقیقات نیویورک تایمز، ماراتون با انجمن تبادلات قانونی آمریکا (ای‌ال‌ای‌سی)، تیمی را تشکیل داده‌اند تا با استفاده از تبلیغات فیس‌بوک و لابی در سطح ایالتی و فدرال، بر افکار عمومی تاثیر بگذارند. انگیزه آنها هم واضح است. خودروهایی که از لحاظ اقتصادی به‌صرفه‌تر باشند، باعث کاهش فروش بنزین این پالایشگاه‌ها خواهند شد؛ البته درحالی‌که خودروسازان نگران رعایت استانداردهای اقتصاد سوخت ایالتی هستند، پالایشگاه‌ها فقط خواهان فروش بیشترند.

گری همینگر، مدیرعامل ماراتون، در اوایل دسامبر به سرمایه‌گذاران گفت: کنارگذاشتن استانداردهای اقتصاد سوخت به معنای این است که صنعت پالایشگاهی روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه بنزین بیشتر بفروشد.

طبق تخمین‌های گروه رودیوم، تا سال ۲۰۳۰ با متوقف کردن استانداردهای خودرو، آن‌گونه که پیشنهاد شده است، منجر به افزایش تقاضای نفت آمریکا، به میزان ۲۲۱۰۰۰ تا ۶۴۴۰۰۰ بشکه در روز خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید