لزوم پوستاندازی ساختار منابع انسانی مدیریت بحران کشور
جانشین شهردار تهران در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران گفت: ساختار منابع انسانی مدیریت بحران کشور در تمام سطوح و سازمان ها، از راس باید شروع به پوست اندازی یا به عبارت بهتر، دگردیسی کند.
احمد صادقی با اعلام این که انتخاب مدیران و متولیان کلیدی کشوری، استانی و حتی محلی در حوزه مدیریت بحران به طور کامل مبتنی بر شرایط احراز نیست، افزود: اگر هم باشد در لیست آن شرایط، الزامی با نام ” دارا بودن صلاحیت علمی و تجربی برای مدیریت ریسک و بحرانهای محتمل” دیده نمیشود و اگر هم باشد اعمال نمیشود، این در حالیست که در کشور ما قوت و ضعف سازمانها و دستگاهها شدیدا متاثر از قوت و ضعف متولیان است، از این رو ساختار منابع انسانی مدیریت بحران کشور در تمام سطوح و سازمان ها، باید از راس شروع به پوست اندازی یا به عبارت بهتر، دگردیسی کند تا این تحول رفته رفته در بدنه نیز جاری و ساری شود.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اعلام این که ایران کشوری حادثه خیز است، تصریح کرد: واقعیت تلخ این است که در این کشور سانحه خیز، مدیریت بحران در نظر مدیران از اولویت برخوردار نیست و معدودی از مدیران نیز که به اهمیت و حساسیت آن پی بردهاند با اصول، مبانی و دانش کاربردی آن به طور کامل آشنا نیستند و این که از کجا شروع کنند و مرحله به مرحله در مسیر آمادگی و استقرار مدیریت بحران جامع پیش روند برایشان مبهم است، برخی متولیان نیز بر این تصورند که برای مقابله با بحرانها سرعت عمل و تجربه کافی است.
مدیران ارشد خود را از آموزش دیدن در زمینه مدیریت و فرماندهی سوانح و بلایا بی نیاز میدانند
وی با اشاره به این که مدیران ارشد خود را از آموزش دیدن و مشورت کردن در زمینه مدیریت و فرماندهی سوانح و بلایا بی نیاز می دانند، گفت: این موضوع مهمی است که باید به آن پرداخته شود چرا که بسیاری از مدیران ما خود را از فراگیری و مشاوره در حوزه بحران مستغنی می دانند، این در حالیست که مدیریت بحران و فرماندهی در سوانح و بلایا دارای ابعاد فنی و تخصصی است که بسیار پیچیده تر از مدیریت در شرایط عادی به شمار میآید.
صادقی در ادامه با اشاره به این که تا کنون به موضوع مدیریت بحران کشور آن چنان که باید پرداخته نشده است، اذعان کرد: با وجود حوادث و رخدادهای مهیبی چون سیل و زلزلههای ویرانگر، متاسفانه هنوز لایحه مدیریت بحران کشور بلاتکلیف است، به گونهای که در سال ۹۳ اجرای آزمایشی قانون تشکیل مدیریت بحران کشور، خاتمه یافته اما متاسفانه با گذشت بیش از ۵ سال هنوز تکلیف این لایجه روشن نشده است.
تا به امروز همه توصیهها و آموزشها در حوزه مدیریت بحران بیفایده بوده است
به گزارش ایسنا؛وی با اعلام این که مدیریت بحران از لحظه وقوع حادثه آغاز نمی شود بلکه قسمت مهم، تاثیرگذار و حجیم آن قبل از شرایط اضطراری آغاز می شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه تا به امروز همه توصیهها و آموزشهای ما بی فایده بوده است، سالهاست که در هر نشست، کنگره و کارگاهی به مدیران و متولیان استانها، فرمانداریها، شهرداریها، همچنین سازمانها و نهادهای گوناگون توصیه می کنیم که مدیریت بحران از لحظه وقوع آن آغاز نمی شود بلکه قسمت مهم وتاثیرگذار آن قبل از شرایط اضطراری آغاز می شود.
صادقی ادامه داد: برای سوانحی احتمالی، باید از پیش آماده باشیم، برنامه و دستورالعمل عملیاتی از پیش تهیه کنیم، آموزش دهیم، منابع لازم را تامین کنیم تا در روز واقعه غافلگیر نشویم، اما متاسفانه با این که این اصول بارها تکرار شده اما هنوز عملیاتی نشده است.
این مقام مسئول در ادامه با اعلام این که زلزله کرمانشاه بیش از ۱۰ هزار مصدوم و مجروح داشت، گفت: این زلزله با بزرگای هفت و سه دهم ریشتر در شامگاه ۲۱ آبان ۶۲۰ قربانی داشت، این در حالیست که گرچه تعداد تلفات انسانی، نامطلوب و غیرقابل جبران بود اما عواملی منجر شد تا تلفات و آسیبهای انسانی بسیار کمتر از آنچه که متحمل بود واقع شود، البته هیچ کدام از این عوامل ربطی به مدیریت و تدبیر انسانی نداشت.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به عوامل مذکور، تصریح کرد: زمین لرزه در ساعاتی از شبانه روز به وقوع پیوست که مردم، بیدار و هوشیار بودند، کانون زلزله نزدیک مناطق پرجمعیت نبود و عمق کانون این زلزله در یازده کیلومتری سطح زمین رخ داد و همین عوامل غیر انسانی، منجر شده تا آسیب های انسانی به حداقل برسد.