تبلیغات در شهر جهانی ایران صاحب ندارد!
حوزهی تبلیغات در حالی روند روزافزون و رو به رشدی را سپری میکند که به رغم ضرورت توجه جدی به آن، هیچ متولی و ناظری در استان یزد برای آن وجود ندارد و برخلاف تاثیر گستردهی آن بر جامعه از سوی متولیان امر به حال خود رها شده است.
این روزها علاوه بر توسعه شهرها و ارتباطات، آلودگیهای سمعی و بصری نیز در کنار آلودگیهای زیست محیطی روند افزایشی پیدا کرده است ولی در این میان کمتر کسی به آلودگیهای بصری ایجاد شده روی دیوارهای شهر که به دنبال نابسامانی تابلوها و فضاهای تبلیغاتی شهر حتی به لحاظ محتوایی مشاهده میشود، توجه دارد.
سید خلف حوتی نژاد، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این باره به عدم نظارت بر محتوای انواع آگهیها و تبلیغات سطح شهر اشاره و در گفتوگو با خبرنگار ایسنا اظهار میکند: مباحث مربوط به آگهی تبلیغاتی دولتی و غیردولتی در قالبهای مختلف اعم از بنر، تراکت و دیگر موارد با یکدیگر متفاوت است.
وی با بیان این که مجوز تبلیغات محیطی سطح شهر از سوی کانونهای تبلیغاتی تحت نظارت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر میشود، اضافه میکند: هر چند براساس آییننامه کانونهای تبلیغاتی نوع قوانین حاکم بر انتشار تبلیغات نیز متفاوت لحاظ میشود ولی گاهاً تبلیغاتی که برای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز جای نقد و بحث را ایجاد میکند، از سوی برخی ارگانها، دستگاههای دولتی منتشر میشود که اداره کل ارشاد بر آنها هیچ نظارتی نمیتواند داشته باشد.
این مسئول با بیان این که تبلیغات و آگهیها به ویژه تبلیغات محیطی در یزد نیازمند مدیریت و ساماندهی جدی است، تاکید میکند: علاوه بر محتوای تبلیغاتی باید در رابطه با تبلیغات محیطی به موضوعاتی مانند زیباسازی فضای شهری و موضوع شهر پایدار و حتی جهانی شدن شهر یزد نیز توجه شود.
وی تبلیغات و نظارت بر این حوزه را موضوعی رها شده در جامعه ذکر میکند و میگوید: نه تنها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه تقریبا هیچ ارگانی نظارت مناسبی در این مورد ندارد و حتی هنوز جامعه اداره کل ارشاد را نیز به عنوان متولی اصلی در این حوزه نپذیرفته است.
حوتینژاد با اشاره به این که بخش تبلیغات و آگهیها باید به صورت جدی نظارت و ساماندهی شود، عنوان میکند: اگر شهرداری مسئول سختافزاری و جانمایی فضاهای تبلیغاتی، کانونهای تبلیغات مسئول اجرا و اداره کل ارشاد ناظر بر محتوا باشد، هر گونه شکایت و مشکلی در این حوزه دارای یک صاحب و متولی برای پاسخگویی خواهد بود. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورت ساماندهی این حوزه میتواند با برگزاری دورهها و کارگاههایی آموزشی، گام موثری در یکدست شدن تبلیغات، صحت و درستی محتوا و کاهش مشکلات ناشی از تبلیغات نادرست و بدون محتوا بر دارد.
اجرا نشدن قوانین حاکم بر حوزه تبلیغات
محمدرضا جعفری، رییس اتحادیه محصولات فرهنگی در استان نیز در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اجرا نشدن قوانین حاکم بر حوزه تبلیغات به ویژه تبلیغات محیطی، تصریح میکند: براساس قوانین کانونهای تبلیغاتی، آگاهی دهنده باید صاحب پروانه کسب و شناخته شده باشد.
وی اضافه میکند: نظارت بر محتوای آگهیها بر عهده اداره کل ارشاد است ولی در صورت وجود شکایتی در این رابطه، موضوع به اتحادیه محصولات فرهنگی ارجاع داده شود.
این مسئول با اشاره به دو فقره شکایت به علت تخلفات مالی سفارش کالا در این حوزه، تصریح میکند: هر چند این دو مورد به صلح مابین طرفین ختم شد و موضوع به مراجع قضایی ارجاع داده نشد، اما موارد مطرح شده به علت تخلفات مالی سفارش کالا، خارج از عرف بازار بود.
انسداد شریانهای تنفسی شهر با تبلیغات بیرویه
«عباس ملازینلی» رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد در گفتوگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به نبود هیچ قانونی در جانمایی انواع تبلیغات در شهر، تصریح میکند: متاسفانه هر بخش و شخصی در استان اقدام به ایجاد مکانی برای فضای تبلیغات برای خود از ایستگاه اتوبوس تا روی دیوارها و سازههای مشارکتی با بخش خصوصی، کرده است و این جریان نیز همچنان در یزد تداوم دارد.
وی با اشاره به این که تبلیغات زیاد و بیرویه، شریانهای تنفسی یزد را مسدود کرده است، بیان میکند: البته در حال حاضر ادامه این روند که با طرحهای توجیهی صورت میگرفته است، متوقف شده و بعضی از تابلوهای بزرگ نیز در حال جمع آوری هستند.به عنوان جایگزین این تبلیغات نامناسب و ناهماهنگ نیز تابلوهای تبلیغاتی که با فضاهای شهری سازگاری دارند و به زیباسازی فضای شهری کمک میکنند، تعبیه خواهند شد.
نبود طرح جامعی برای تبلیغات در سطح شهر
ونوس عامری، نائب رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر یزد با بیان این که تبلیغات نیز مانند نماهای ساختمان های شهر، نقش مهمی در هویتبخشی، فرهنگ سازی و مقولههایی مانند شهر پایدار و شهر جهانی دارد، به خبرنگار ایسنا میگوید: متاسفانه در حوزه تبلیغات شهری هیچ طرح جامع تفضیلی وجود ندارد و قوانین حاکم بر حوزه تابلوها و نماها که مربوط به طرح تفضیلی و قوانین عوارض است، شامل حال تبلیغات محیطی نمیشود.
وی اظهار میکند: البته با این وجود، شهرداری نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کرده و حداقل در جانمایی فضاهای تبلیغات مربوط به شهرداری دقت نظر لازم را دارد. تبلیغاتهای محیطی در انواع مختلف در چهره شهر نمایان هستند و این مسئله به گونهای است که علاوه بر در نظر گرفتن طرح تفضیلی، به فرهنگسازی در جامعه نیز نیاز دارد.
لزوم حاکمیت قوانین بر تبلیغات فضای مجازی
اکرم فداکار، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان نیز با اشاره به نقش فضای مجازی اعم از تلفن همراه، اینترنت و سایتهای و وبلاگها و غیره به عنوان ابزاری برای توسعه ارتباطات، به خبرنگار ایسنا میگوید: تبلیغات در دنیای مجازی همانند دنیای حقیقی تبلیغات باید براساس قوانین حاکم انجام شود.
وی در رابطه با فضای تبلیغات در دنیای مجازی اظهار میکند: گستردگی دنیای مجازی و استفاده افراد از پیامرسانها منجر به ایجاد فضایی مستعد تبلیغات شده ولی هرچند برای سهولت دسترسی افراد به دادهها نقش مهمی دارد اما نباید این موضوع زمینه سوءاستفاده برخی افراد را فراهم کند.
این مسئول با بیان اینکه افرادی که در دنیای واقعی ناظر بر محتوای تبلیغات هستند باید بر دنیای مجازی نیز نظارت کنند، تاکید میکند: اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات هیچ نقشی بر نظارت محتوای تبلیغات موجود در کانالها و گروههای تبلیغاتی حتی گسترده فضای مجازی ندارد اما در صورت بروز مشکل و آسیبی در این باره، موارد از طریق پلیس فتا پیگیری میشود.
به نظر می رسد که حوزه مهم تبلیغات که با توسعه تکنولوژی در عصر ارتباطات شاهد توسعه روزافزون و فزایندهای است باید از هماکنون مورد توجه و اهتمام ویژه متولیان امر قرار گیرد تا در آینده، جامعه را دچار مصائبی که امروز بعضاً در اجتماع یا فضای مجازی شاهد هستیم، نکند.