حدود ۳۰ درصد از تجهیزات مترو قابل ساخت در کشور است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: حدود ۳۰ درصد از تجهیزات مترو قابلیت ساخت در کشور را دارد.
محسن هاشمی در مراسم انعقاد قراردارد «طرح توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری در تهران و ۸ کلانشهر» که با حضور شهردار تهران و وزیر نفت برگزار شد، با بیان اینکه خوشحالم که یکی از عقلانی ترین قراردادهای موجود در کشور امشب منعقد می شود، گفت: امیدوارم بتوانیم این قرارداد را به اجرا برسانیم چراکه این طرح موجب گسترش حمل ونقل ریلی در کشورمان می شود.
وی افزود: یادی کنیم از آیت الله هاشمی رفسنجانی که باید او را پدر این حرکت در کشور بدانیم البته تصمیم ساخت قطار شهری تهران مربوط به قبل از انقلاب و سال ۱۳۵۴ است و تا اول انقلاب فقط ۳۰۰ متر خط مترو در تهران ساخته شده بود اما این روند بعد از انقلاب تا سال ۱۳۶۰ متوقف شد و در نهایت با حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی، حجتالاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری، شیبانی و نمایندگان ایران از دولت تقاضا شد شرکت مترو تهران مجدداً فعالیت خود را آغاز کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهرن ادامه داد: پس از این مرحله ادامه کار شرکت مترو تهران در دولت تصویب شد البته با شرط فعالیت بدون کمک دولت. باز هم آیتالله هاشمی پس از مدتی از دولت بودجه گرفت و بحث TOD که امروز از افتخارات ماست، آغاز شد همچنین مترو با وام ۵ میلیارد تومانی از بانکها به کار خود ادامه داد تا جایی که امروز صاحب ۹ شرکت قطار شهری در کشور هستیم.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر تهران ۷ خط ، مشهد ۲ خط، تبریز و اصفهان یک خط مترو و کرمانشاه، کرج، قم و اهواز هم در حال ساخت خطوط مترو هستند و باید این اتفاق در کشور را به فال نیک بگیریم.
به گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران پس از اجرا شدن این قرارداد در تهران ۱۲ خط مترو به طول ۴۲۵ کیلومتر خواهیم داشت که ۴ خط متصل به شهرهای اقماری است. همچنین در ۲۰ سال آینده خطوط مترو کشور از مرز هزار متر عبور میکند و روزانه ۱۵ میلیون سفر با راه آهن شهری خواهیم داشت که البته این اتفاق نیازمند کمک جدی و بدون دریغ وزارت نفت است.
به گزارش ایسنا، رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: طبق قانون ۵۰ درصد از هزینه مترو شهری را شهرداریها متحمل می شوند البته فراموش نکنیم که ایستگاههای مترو را میتوانیم با کمک بخش خصوصی بسازیم. ۵۰ درصد دیگر از هزینههای مترو را دولت باید پرداخت کند.
بنا براعلام شهرنوشت، وی با بیان اینکه ساخت مترو بیش از ۸۰ درصد بومی و اشتغالزا است، اظهارکرد: حدود ۳۰ درصد از تجهیزات مترو قابلیت ساخت در کشور را دارد. پروژه های مترو پروژههایی هستند که باعث ایجاد اشتغال، صرفه جویی در سوخت و وقت مردم میشوند. این پروژهها سود بالایی دارند و همه دست اندرکاران باید در اجرا شدن آنها کمک کنند.