با افتخار ایرانی می‌پوشم

    کد خبر :40026

 

نشان «با افتخار ساخت ایران است»، کم‌کم روی شیشه فروشندگان پوشاک ایرانی نصب می‌شود. کمتر از یک هفته پیش بود که پوشاک ایرانی هم هشتگ‌دار شد و کمپینی با حمایت اتحادیه پوشاک تهران به راه افتاد.

حالا به نظر می‌رسد بعد از پویش دعوت به خرید کفش ایرانی، نوبت دعوت به خرید پوشاک ایرانی رسیده است. مجید طلیمی رئیس این کمپین می‌گوید: امسال، ‌سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» است و این کمپین هم با حمایت تمام‌قد اتحادیه فروشندگان پوشاک تهران، درهمین راستا شکل گرفته است. وقتی از طلیمی درباره نارضایتی بخشی از مردم، از کیفیت کنونی پوشاک ایرانی سوال می‌پرسیم، می‌گوید: تا مادامی که خود ما به جنس ایرانی اعتماد نکنیم، نمی‌توانیم انتظار بهبود کیفیت در بازار پوشاک را داشته‌ باشیم.

به گزارش بازتاب به نقل از شهروند ، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران هم می‌گوید: تولید و مصرف پوشاک ایرانی نیازمند فرهنگ‌سازی است و علاوه بر تنوع باید از کیفیت مطلوبی هم برخوردار باشد که در این خصوص کشور ما طراحان، ایده‌پردازان و همچنین دوزندگان ماهر و باتجربه‌ای دارد. به همین دلیل همت جمعی از کارشناسان و متخصصین در اتحادیه کمپین افتتاح و راه‌اندازی شده است. تا این لحظه دو فروشگاه در گنبدکاووس و کرج، با نصب پلاکارد ملی با افتخار پوشاک ایرانی می‌فروشیم، به این کمپین پیوسته‌اند.

از جزییات این کمپین نوپا

کمپین راه افتاده و حالا نیازمند حمایت مسئولان است. شیرازی توسعه صنعت پوشاک را نیازمند حمایت دولت و مجلس دانسته و می‌گوید: اکنون یک تولیدکننده به ازای جذب هر نفر نیرو باید ۳۰‌درصد حقوق او را به‌عنوان حق بیمه به تأمین‌اجتماعی بپردازد که این رقم در سال‌های اولیه شروع کسب‌وکارهای کوچک سنگین است. مجلس می‌تواند با اصلاح قوانین، معافیت‌هایی را همچون یک دوره تنفس سه‌ساله برای کارگاه‌های کوچک و متوسط تصویب کند.

شیرازی همچنین پویش حمایت از تولید پوشاک ایرانی را گامی در راستای توسعه پایدار تولید ملی دانست و ضمن تأکید بر لزوم دانش‌بنیان‌کردن صنعت پوشاک در کشور می‌گوید: برندسازی پوشاک ایرانی اهمیت بسیار زیادی دارد، ضمن این‌که تولید باکیفیت و قیمت مناسب هم می‌تواند به رشد و توسعه صنعت پوشاک کمک کند.

نمی‌خواهیم رقبای خارجی را حذف کنیم

اتحادیه فروشندگان پوشاک، در تهران ٢٠‌هزار عضو دارد. مجید طلیمی می‌گوید: با استفاده از پتانسیل فضای مجازی و با محوریت مبارزه با قاچاق پوشاک، این طرح را کلید زدیم. از همه فروشندگان، طراحان لباس و… دعوت می‌کنیم که به این کمپین پیوسته و با حمایت از آن، از تولید و رشد کشور خود حمایت کنند. رئیس کمپین حمایت از پوشاک ایرانی تأکید می‌کند: فلسفه این طرح، حذف پوشاک خارجی از بازار نیست؛ چراکه در آن صورت فضای رقابتی از بین می‌رود. هدف اصلی فقط و فقط یک محور اصلی دارد؛ رونق تولید پوشاک ایرانی، ایجاد فضای رقابتی و افزایش کیفیت.

هنرمندان برای اعلام حمایت خود از ما پول می‌خواهند!

بسیاری از هنرمندان حاضر نشدند از پوشاک ملی‌شان حمایت کنند. در شرایطی که فرسنگ‌ها دور از این آب و خاک، بازیگران سرشناس جهان همچون لئوناردو دی‌کاپریو نسبت به مسائل ملی ما واکنش نشان می‌دهند، مجید طلیمی گلایه می‌کند: برخی هنرمندان ما کم‌لطف شده‌اند. وقتی با بیشتر این عزیزان تماس می‌گیریم و موضوع را توضیح می‌دهیم و درخواست حمایت می‌کنیم، با درخواست پول و حق‌الزحمه سنگین مواجه می‌شویم. البته نه همه هنرمندان اما تعداد قابل توجهی از این عزیزان، نسبت به مسائل ملی کشور، اظهار بی‌تفاوتی می‌کنند.

لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر آمریکایی، چندی پیش در حمایت از دریاچه ارومیه، تصویری از کشتی به گل نشسته در بخش خشک‌شده این دریاچه، در اینستاگرامش منتشر کرده و نوشت: «یک کشتی مخروبه در دریاچه خشک‌شده ارومیه در شمال‌غربی ایران. این بزرگترین دریاچه نمک در خاورمیانه است، اما درحال حاضر فقط پنج‌درصد از آب آن باقی مانده. از دو دهه پیش به دلیل تغییر آب و هوا، ساخت‌وساز سد و کاهش بارندگی، دریاچه رو به خشکی رفته است.»

گردش مالی پوشاک کشور ٥٠‌میلیارد تومان

محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در هفته گذشته اعلام کرد: سالانه ٥٠‌میلیارد تومان و به عبارتی ١٥‌میلیارد دلار گردش مالی صنعت پوشاک در کشور است که گفته می‌شود ٣٠‌درصد این پوشاک وارداتی و بخش عمده آن قاچاق است. او توضیح داد: وقتی درکشور توان و امکان تولید پوشاک با قیمت و کیفیت مناسب را داریم، نباید اجازه واردات به محصولات خارجی داد.

البته آمارهای قاچاق و واردات پوشاک متفاوت است و برخی آمارها از قاچاق سنگین پوشاک به کشور خبر می‌دهند. بر این اساس در واقع سالانه بین ۳۰ تا ۶۵‌درصد از پوشاک از خارج وارد می‌شود، حتی اگر ۳۰‌درصد را ملاک قرار دهیم، عدد بالاست؛ وقتی ما توان این را داریم پوشاک با کیفیت را تولید و به خارج صادر کنیم، نباید اجازه دهیم که پوشاک از خارج وارد شود.

آمارهای رسمی یا اسمی؟!

اگر دنبال عدد دقیقی از واردات پوشاک کشور هستید، چیز دندان‌گیری به دست نخواهید آورد. احمد کیمیایی‌اسدی عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: واردات پوشاک رسمی اعلام‌شده توسط گمرک، چیزی حدود ٥٠ تا ٦٠‌میلیون دلار است. اما در واقع تا مرز یک‌میلیارد دلار هم پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود.

زاهدی هم نظر مشابهی دارد. این نماینده مجلس گفته است: ۹۰‌درصد پوشاک به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شود و باید مسئولان در وزارت کشور، نیروی انتظامی و گمرک از ورود کالای قاچاق و از ورود پوشاک غیرقانونی به کشور جلوگیری کنند.

ایرانی‌ها سالانه ٥/١‌میلیون تومان برای پوشاک هزینه می‌کنند

بررسی‌های ما از آمارهای بانک مرکزی نتایج جالبی در برداشت. در ‌سال ٩٤، سهم پوشاک از کل هزینه‌های ناخالص خانوار، ٤,٥‌درصد اعلام شده است. به عبارتی به‌طور میانگین، هر خانواده ایرانی، سالی یک‌میلیون و٥٨٩‌هزارو٧٠٠ تومان برای خرید پوشاک هزینه می‌کند. این درحالی است که میانگین هزینه‌های کل یک‌سال هر خانوار ایرانی، ٣٥‌میلیون و٢٦٥‌هزار تومان اعلام شده است. با این حساب، اگر جمعیت خانوار کشور را ٢٥‌میلیون خانوار در نظر بگیریم، خانواده‌های ایرانی می‌توانند با خرید پوشاک وطنی‌شان سالانه حدود ٤٠‌هزار ‌میلیارد تومان به صنعت پوشاک ایران کمک کنند که این رقم بزرگ می‌تواند اشتغال قابل توجهی در این صنعت ایجاد کند.

ماشین‌آلات کهنه تحریم زده

اگرچه دوران تحریم سر آمده است، اما هنوز آثار آن روی صنعت کشور باقی است. کیمیایی‌اسدی با بیان این نکته می‌گوید: باید ماشین‌‌آلات نساجی خود را به‌روز کنیم تا بتوانیم به تولید ملی برسیم و همه سلایق را پوشش دهیم. صنعت پوشاک صنعت مهمی است که هم می‌تواند اشتغالزا باشد هم درآمدزا. برای این نوسازی‌ها، قبل از هرچیز به حمایت دوجانبه دولت و بخش خصوصی نیازمندیم.

بازار ١١‌میلیارد دلاری را دریابید

خردادماه ٩٤، سازمان توسعه تجارت با مشارکت دفتر صنایع نساجی و پوشاک گزارشی ازصادرات پوشاک و توان تولید کشور منتشر کرد. بنا بر این گزارش، صادرات پوشاک در ایران، با ٦٤میلیون دلار، تنها ٠,٠٢‌درصد از سهم صادرات پوشاک جهان را بر دوش می‌کشد. در این گزارش آمده است؛ بیشترین ارزش بازار مصرف پوشاک کشور طی ٤‌سال اخیر، ١١میلیارد دلار برآورد شده که حدود یک‌درصد بازار مصرف پوشاک جهان است.

نقطه ضعف اصلی دقیقا همین‌جاست. پتانسیل موجود در بازار مصرف پوشاک، ١١‌میلیون دلار است و این پتانسیل را کشورهای چین و ترکیه و… پوشش می‌دهند و اشتغالزایی و تولید داخلی را به رکود می‌کشانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید