نگاه کوتاه به مرسدس بنز سری CLK در گذر زمان
در طول ۱۲ سال عمر سری CLK مرسدسبنز، خودروهای جذابی تولید شدند. در این مطلب همراه یک ویدئوی جذاب، گذر زمان بر این سری از محصولات مرسدس بررسی میشود.
در سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹، اشتوتگارتیها با کد CLK مجموعهای از بینظیرترین خودروهای جهان را تولید میکردند. مرسدسبنزهای CLK در مدلهای مختلف کوپه، کروک و سوپراسپرت فوقالعاده تولید شدند. آخرین مرسدسبنز CLK در سال ۲۰۰۹ تولید شد و سپس این کد جای خود را با E کلاس تعویض کرد.
در طول ۱۲ سال مدلهای CLK مرسدسبنز، بسیاری از افراد به این برند آلمانی گرایش پیدا کردند. این امر اصلاً تعجب برانگیز نیست؛ فقط دیدن تصاویر CLK GTR با بدنهی خاص و پیشرانهی ۱۲ سیلندر یا سری بلک AMG با ظاهر خشن و تهاجمی کافی است تا هر کسی عاشق کلاس CLK مرسدس شود. البته مرسدسبنزهای CLK همیشه ترکیبی از E و C کلاس؛ پلتفرم C کلاس و طراحی E کلاس بودهاند که بههمین خاطر طرفداران دو محصول مرسدس را سر یک سفره مینشاندند. اولین مرسدسبنز CLK تاریخ با کد 320 کوپه در سال ۱۹۹۷ عرضه شد. این مدل با نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت از پیشرانهی ۶ سیلندر V شکل ۳.۲ لیتری با قدرت ۲۲۱ اسب بخار (واحد قدرت تمام اعداد این مطلب BHP است)، سیستم تهویهی دوگانه، ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ و سیستم تعلیق مستقل استفاده میکرد. احتمالاً یک مورد در مدلهای CLK مرسدس بین افراد علاقهمند مشترک باشد؛ CLK GTR نهتنها جذابترین مدل این کلاس و بهترین سوپراسپرت دههی ۱۹۹۰، بلکه یکی از ماندگارترینها در تاریخ صنعت خودروسازی است.
در مجموع سه نسخهی مختلف از مرسدسبنز CLK GTR تولید شد که تیراژ تمام آنها به ۳۰ دستگاه هم نرسید. اولین مدل محصول سال ۱۹۹۸، توسط مهندسان مرسدس AMG ساخته شد. این سوپراسپرت جذاب که برای شرکت در مسابقات کلاس GT فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) تولید شده بود، از پیشرانه ۱۲ سیلندر V شکل ۶.۹ لیتری M120 با قدرت ۶۱۲ اسب بخار استفاده میکرد. مرسدسبنز CLK GTR کوپه که در زمان عرضه گرانترین خودروی جهان بود، فقط در تعداد محدود ۱۸ دستگاه تولید شد. فقط ۳.۸ ثانیه نیاز بود تا این مدل با بدنهی فیبرکربن، درهای پروانهای و نهایت سرعت ۳۴۵ کیلومتر بر ساعت، به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. جالب است بدانید که فقط جلوپنجره و چراغهای جلوی CLK GTR با مدل جادهای مشترک بود.
نسخهی بعدی CLK GTR با کد سوپراسپرت (Supersport) که فقط در ۲ دستگاه تولید شد، به پیشرانهی جدید ۱۲ سیلندر V شکل M120 با حجم ۷.۳ لیتر و قدرت ۶۶۴ اسب بخار مجهز بود. در تمام ۲۶ دستگاه تولیدی CLK GTR، فقط یک مدل با رنگ قرمز عرضه شد که البته بعدها خریدار دوم رنگ بدنهی آن را به نقرهای و کابین را به قرمز تغییر داد. آخرین نسخه از سری خیابانی CLK GTR مدل رودستر آن بود که در ۶ دستگاه، سال ۲۰۰۲ عرضه شد. از بین این ۶ مدل، فقط یک مدل با رنگ بدنهی سیاه عرضه شد تا پروندهی مرسدسبنز CLK GTR برای همیشه بسته شود. از بین تمام ۲۶ دستگاه تولیدی CLK GTR فقط ۲ دستگاه با فرمان راست تولید شدند؛ یک مدل کوپه و یک مدل رودستر بهسفارش حسنالبقیه، سلطان برونئی.
نسل دوم مدل استاندارد CLK در سال ۲۰۰۲ با مدلهای کوپه و کروک، پیشرانههای V6 و V8 و صدای فوقالعاده اعتیادآور عرضه شد. اوایل سال ۲۰۰۰ آغاز حضور بیشتر مهندسان AMG در روند تولید محصولات مرسدس بود؛ مدل CLK 55 AMG کوپه یکی از مدلهای جذاب این سری بود. ۸ سیلندر V شکل ۵.۴ لیتر با قدرت ۳۴۷ اسب بخار توسط متخصصان AMG مثل همیشه کاملاً با دست ساخته شده بود. سال ۲۰۰۳ همین مدل با بهروز رسانی بیشتر و پدالهای تعویض دندهی پشت فرمان مشابه خودروهای فرمول یک تولید شد. CLK 55 AMG نسخهی DTM محصول سال ۲۰۰۴، یکی دیگر از جذابترین مدلهای سری CLK مرسدس بود. پیشرانهی ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ با قدرت ۵۸۲ اسب بخار، سیستم تعلیق قابل تنظیم و کیت بدنهی تهاجمی عریض در کنار تولید محدود ۱۰۰ دستگاه کوپه و ۸۰ دستگاه کروک از ویژگیهای منحصربهفرد این مدل بود.
نسل بعدی به مدل CLK 63 AMG سال ۲۰۰۷ رسید. پیشرانهی ۶.۲ لیتری ۸ سیلندر V شکل تنفس طبیعی M156 با قدرت ۴۸۱ اسب بخار و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته از موارد جدید این مدل بود. البته نسخهی بلک (Black Series) این مدل جذابیت بیشتری داشت؛ ۲۵ اسب بخار بیشتر و کیت بدنهی جدید با ورودیهای هوای بزرگتر از تفاوتهای CLK 63 AMG سری بلک با مدل استاندارد محسوب میشد. CLK 500 محصول سال ۲۰۰۹ آخرین مدل از این سری دوستداشتنی است.