نظام سلامت، عادلانه تامین مالی شود
عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت گفت: شواهد بینالمللی نشان میدهد که منابع اجباری پیش پرداخت مثل مالیاتهای عمومی و مشارکتهای دستمزدی برای بیمه اجباری سلامت، عادلانهتر و منابع داوطلبانه پیش پرداختی کمتر عادلانه و پرداخت مستقیم از جیب غیرعادلانهترین نوع تامین منابع مالی سلامت است.
دکتر علی حسنزاده با بیان اینکه راهحل واحدی برای پاسخ به این سوال که چگونه نظامهای سلامت را تامین مالی کنیم، وجود ندارد، گفت: چالشهای کشورهای مختلف، متفاوت است و هر کشور دارای نظام تامین مالی سلامتی است که طی سالهای طولانی توسعه یافته است. در بسیاری از کشورهای اروپایی، ویژگیهای پایه نظامهای ملی تامین سلامت چندین دهه است که وجود داشته و بخشی از هویت فرهنگی ملی آنها به شمار میرود. به طور مثال خدمات ملی سلامت انگلیس یا نظام بیمه اجتماعی سلامت آلمان از این جمله است.
وی با اشاره به تعریف حفاظت در مقابل مخاطره مالی بیماری، افزود: این تعریف میگوید که مردم نباید به دلیل استفاده از مراقبتهای سلامت فقیر شوند یا مجبور باشند بین سلامت جسمی و روانی خود و شادابی اقتصادی خانواده، یکی را انتخاب کنند.
حسنزاده ادامه داد: این موضوع منعکس کننده یکی از مستقیمترین رابطههای میان سلامت و رفاه است. به عبارتی مردم به دنبال هزینههای سلامت، فقیر میشوند یا برعکس اثربخشی نظام تامین مالی در قبال حفاظت مردم در مقابل مخاطره فقیر شدن به دنبال استفاده از خدمات اتفاق میافتد.
عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت گفت: شواهد بینالمللی نشان میدهد که سطوح بالای پرداخت مستقیم از جیب دلیلی متقن برای مداخله در نظام سلامت است. دادههای ۸۰ کشور که توسط سازمان جهانی بهداشت جمع آوری شده نیز نشان میدهد که رابطهای قوی بین سهم پرداخت مستقیم از جیب از کل مصارف سلامت و درصد خانوارهایی که مواجه با هزینههای اسفبار سلامت میشوند، وجود دارد.
وی با بیان اینکه نظام سلامت باید به طور عادلانه تامین مالی شود، افزود: با توجه به ظرفیت پرداخت، فقرا نباید بیشتر از ثروتمندان پرداخت کنند. هدف عدالت در تامین مالی به شدت ارزش محوری همبستگی نزدیک است.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، حسنزاده گفت: شواهد بین المللی نشان میدهد که منابع اجباری پیش پرداخت مثل مالیاتهای عمومی و مشارکتهای دستمزدی برای بیمه اجباری سلامت، عادلانهتر و منابع داوطلبانه پیش پرداختی کمتر عادلانه و پرداخت مستقیم از جیب غیرعادلانهترین نوع تامین منابع مالی سلامت است.
عضو هیئت مدیره سازمان بیمه سلامت در ادامه در تعریف انباشت منابع گفت: انباشت منابع عبارت است از تجمیع منابع پیش پرداختی به نمایندگی از مردم. یعنی منابع برای مراقبتهای سلامت توسط نهادهای متنوع خصوصی و عمومی انباشت میشود. تغییر در روشی که منابع جمع آوری میشوند نه تنها بر مردمی که در مقابل ریسک مالی استفاده از مراقبتهای سلامت حفاظت میشوند اثرگذار است، بلکه بر عدالت در توزیع منابع سلامت و توانایی نظامها برای تامین انگیزه برای کارایی در سازمان تدارک کننده خدمت و افزایش کارایی در ارائه خدمات نیز موثر است. بنابراین نه تنها لحاظ هدف انباشت ریسک برای حفاظت مالی مفید است، بلکه انباشتها برای تسهیل پیشرفت به سمت سایر اهداف نیز اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه بعد از انباشت، بحث خرید مطرح میشود، اظهار کرد: خرید به معنی انتقال منابع انباشت به فراهم کننده خدمات به نمایندگی از مردم است. موضوع کلیدی در بحث خرید خدمت، سازوکاری است که برای خرید استفاده میشود. نهادها و ساختار بازار بسیار به انباشت شباهت دارد. بنابراین در برخی از کشورها، نهادهایی که منابع را انباشت میکنند، خدمات را نیز خریداری میکنند.