در نشست هم اندیشی نمایندگان مجلس در سازمان دانش‌آموزی مطرح شد

اجرای منشور حمایت از کالای ایرانی از اول مهر/یک میلیون دانش‌آموز درگیر آسیب‌های‌اجتماعی

    کد خبر :316836

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش به کارویژه‌های تعریف‌شده در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حمایت از کالای ایرانی یکی از این کارویژه‌هاست که به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد. خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نیز منشور حمایت از کالای ایرانی را امضاء کردند که برای اول مهر در حوزه فرهنگ‌سازی و البته اقدام عملی درباره مصرف کالای ایرانی برنامه‌های خاصی اجرا می‌شود.

علیرضا کاظمی در نشست هم‌اندیشی با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدیران سازمان دانش آموزی گفت: یکی از بزرگترین پشتوانه‌ها و سرمایه‌های آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات هستند و ما از همه آنها تشکر می‌کنیم.

وی افزود: در حوزه معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در چند ماه اخیر که مسئولیت این معاونت را بر عهده‌گرفته‌ام مطالعات مختلفی در همه زمینه‌های مرتبط انجام دادیم که این مطالعات در راستای سند تحول بنیادین و رهنمودهای مقام معظم رهبری بوده است. در نتیجه این مطالعات و با استفاده از تجربه‌های به‌دست آمده،۲۰ راهبرد و سیاست برای حوزه پرورشی فرهنگی تدوین شد و برای تحقق هر یک از آنها با نگاه عملیاتی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی ادامه داد: از میان این ۲۰ سیاست، سه سیاست مشتمل بر توسعه فرهنگ قرآن، اقامه نماز و عترت، توسعه مهارت‌های ارتباطی و فضائل اخلاقی و ایجاد روحیه امید و نشاط در بین دانش‌آموزان به عنوان اولویت‌ تعیین شده است که هر سه اولویت با رویکرد مدرسه‌محوری، همچنین با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا،کاظمی همچنین به کارویژه‌های تعریف‌شده در معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: حمایت از کالای ایرانی یکی از این کارویژه‌هاست که به صورت جدی در دستور کار ما قرار دارد. خوشبختانه وزیر آموزش و پرورش نیز منشور حمایت از کالای ایرانی را امضا کردند که برای اول مهر در حوزه فرهنگ‌سازی و البته اقدام عملی درباره مصرف کالای ایرانی برنامه‌های خاصی اجرا می‌شود. برای نمونه، ایجاد نمایشگاه‌های نوشت‌افزار بین ۲۵ مرداد تا ۱۰ شهریور در همه مناطق آموزش و پرورش کشور از برنامه‌های عملیاتی ما برای رسیدن به این هدف است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین از امر به معروف و نهی از منکر و توسعه فرهنگ حجاب و عفاف به عنوان دیگر کارویژه‌های این معاونت نام برد .

رئیس سازمان دانش‌آموزی در ادامه به نحوه برقراری پیوند میان حوزه فرهنگی و پرورشی و سازمان دانش‌آموزی پرداخت و در این باره گفت: تشکل‌های دانش‌آموزی می‌توانند بهترین محل برای تحقق برخی از راهبردهای اولویت‌دار ما را مانند توسعه مهارت‌های ارتباطی و فضائل اخلاقی و ایجاد روحه امید و نشاط در بین دانش‌آموزان باشند و بیشترین نقش را در این باره بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: سازمان دانش‌آموزی به عنوان سازمانی که به دنبال افزایش مسئولیت اجتماعی دانش‌آموزان از طریق نقش‌پذیری و آماده کردن آنها برای ورود به جامعه، می‌تواند در این زمینه حلال بسیاری از مشکلات باشد و واقعا هم لذتی که کار تشکیلاتی دارد در هیچ یک از کارهای دیگر ندارند.

کاظمی افزود: در حوزه سازمان دانش‌آموزی چند تشکل داریم که فقط یکی از آنها پیشتازان است. شبکه بزرگ خبرنگاران پانا، مجلس دانش‌آموزی، یاران مدرسه هم از دیگر تشکل‌های این سازمان هستند.

وی در ادامه به ارائه آماری از جمعیت تحت پوشش سازمان دانش‌آموری پرداخت و گفت: سازمان دانش‌آموزی تنها تشکلی است که بیش از یک میلیون و ۱۸۰هزار عضو دارد و هیچ تشکلی چنین وضعیتی ندارد. امسال برنامه‌ریزی و پیش‌بینی کرده‌ایم که این مقدار را به ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال تحصیلی جدید و در افق ۱۴۰۰، به ۳میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز برسانیم.

رئیس‌ سازمان دانش‌آموزی در ادامه یادآور شد که تشکل‌های دانش‌آموزی وابسته به این سازمان تنها تشکل‌هایی هستند که در هر سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم فعالیت می‌کنند.

وی افزود: برای توانمندسازی دانش‌آموزان و پرکردن اوقات فراغت، آموزش‌های تعاملی، دوره‌ها، جشنواره‌ها، اردوهای در نظر گرفته شده است. غیر از این ما محتواهایی هم تولید کرده‌ایم که در اختیار دانش‌آموزان و مربیان آنان قرار می‌گیرد. دانش تشکیلاتی چیزی است که دانش‌آموزان باید در این برنامه‌ها یاد بگیرند و در برنامه‌های مختلف سازمان از خود بروز دهند. برای هر کدام از این برنامه‌ها، اردوهای خاصی در نظر گرفته شده است که به صورت درون‌مدرسه‌ای و برون‌مدرسه‌ای برگزار می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند که سازمان دانش‌آموزی در حوزه معرفتی و بصیرتی کاری نمی‌کند این در حالی است که برنامه‌هایی چون اعتکاف دانش‌آموزی، حج عمره دانش‌آموزی، سفرهای زیارتی و ویژه‌برنامه‌های مناسبت‌های مذهبی از مهترین برنامه‌های معرفتی هستند.

کاظمی سپس به فعالیت‌های مجلس دانش‌آموزی و مجامع دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت:۹ میلیون دانش‌آموز در شوراهای دانش‌آموزی و ۵ میلیون دانش‌آموز هم در مجامع مشورتی سازمان دانش‌لموزی فعاایت می‌کنند که به صورت جدی پیگیر مشکلات دانش‌آموزان هستند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی افزود: ما سعی می‌کنیم مجلس دانش‌آموزان را به استان‌ها ببریم و همین برنامه‌ها را در استان‌ها برگزاری کنیم و بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان بیافزاییم.

کاظمی تاکید کرد که همه برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی و سازمان دانش‌آموزی ذیل سند تحول بنیادین است تا ما راه را گم نکنیم.

رئیس سازمان دانش‌آموزی در پایان از کمبود منابع برای اجرای برنامه‌ها و دشواری تخصیص اعتبارات ناشی از بند «چ» ماده ۶۳ قانون برنامه ششم توسعه به عنوان دو چالش مهم این سازمان نام برد و در پایان گفت: ما از دیدگاه‌های سازنده و پیشنهادهای نمایندگان برای پیشبرد فعالیت‌هایمان استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت و نائب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی او برای انتخاب محمد روشنی به عنوان قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزش تشکر کرد و گفت: سازمان دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه دانش‌آموزی سه سازمانی هستند که در مدارس کار می‌کنند و کارهایشان هم شایسته قدردانی است.

وی ادامه داد: شما باید هدایتگر تشکل‌ها باشید و هدایت میلیون‌ها نفر باعث انجام کارهای بزرگی در حوزه پرورشی می‌شود. سند تحول بنیادین مشخص کرده است که باید دانش‌آموزانی تربیت کنیم که عاشق ایران، انقلابی و امیدوار به آینده نظام باشند. البته کار پرورشی در این ایام کار راحتی نیست، اگر زمانی فقط تلویزیون و رادیو اطلاع‌رسانی می‌کرد امروزه هزاران سایت و کانال و شبکه در حال پمپاژ خبری دروغ و شایعه هستند به جامعه و از جمله دانش‌آموزانی که ذهن پاک دارند، هستند؛ در نتیجه تربیت در این ایام کار بسیار سختی است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: مجلس حتما باید کمک کند تا حوزه پرورشی در مدارس تقویت شود. به اعتقاد ما باید امور اقتصادی تامین شود تا افراد هدایتگر صرف مشغول کار پرورشی باشند. ما آمادگی داریم تا اصلاحات قوانین موجود را با مشورت مدیران آموزش و پرورش انجام دهیم.

کوچکی‌نژاد نگاه وزیر آموزش و پرورش را به مسائل این حوزه با اولویت «پرورشی» خواند و گفت: این نگاه در انتخاب مدیران و معاونان نیز خود را نشان داده است. از جمله سامانه انتخاب مدیران همه چیز را قانونمند کرده‌اند و قرار است مدیران مدارس براساس آزمون و بررسی شایستگی‌هاانتخاب شوند که به دلیل اهمیت جایگاه مدیر در مدرسه اقدام ارشمند و مهمی است.

علیرضا سلیمی، نماینده محلات و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، لازمه انجام حجم بالای فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی را نیروی کار متخصص و ماهر دانست و گفت: باید سازمان دانش‌آموزی در استان‌های مختلف نیروی مناسب استخدام کند و کارها را سریع‌تر پیش ببرد.

سلیمی از محتوای تولیدشده برای دانش‌آموزان تشکر کرد و گفت: «باید در انتقال این محتوا به دانش‌آموز هم تلاش بیشتری صورت بگیرد.»

وی از درگیری نزدیک بیش از یک میلیون دانش‌آموز با آسیب‌های اجتماعی خبر داد و گفت: این آماری است که در کمیسیون به ما داده شده است. این آمار بعد از این همه تلاش صورت گرفته باورنکردنی است ومتاسفانه دچار عقب‌گرد شده‌ایم، اما ما در مجلس هر کاری که بتوانیم برای سازمان دانش‌آموزی و وزارت آموزش وپرورش انجام می‌دهیم.

حیدرعلی عابدی، نماینده اصفهان در مجلس، نیز از وزیر آموزش و پرورش و نگرش ایشان به مدارس تشکر کرد و گفت: «از زمانی که ایشان مشغول به کار شده‌اند یک نظریه یادگیری مبتنی بر عملکرد حاکم شده است.

وی از برگزاری آزمون‌های مکرر در مدارس انتقاد کرد و گفت: در کنار همه این استرس‌ها و فشارها، سازمان دانش‌آموزی دانش‌آموز را از این فشارها خارج می‌کند و مهارت‌هایی را به او یاد می‌دهد که بعد از امتحان فراموش نمی‌کند و امتحان هم ندهد فراموش نمی‌کند.

یعقوب شیویاری نماینده مردم میانه و عضو کمیسیون بهداشت مجلس، نیز در این جلسه از نبود روحیه کار گروهی حتی در مجلس شورای اسلامی هم انتقاد کرد و گفت: باید نتیجه‌گرا باشیم و جوانانی تربیت کنیم که به درد آینده جمهوری اسلامی ایران بخورند.

فریده اولادقباد نماینده تهران در مجلس نیز راهبردهایی را که معاون فرهنگی و پرورشی برای اجرای فعالیت‌های خود انتخاب کرده است، بسیار خوب خواند و گفت: برنامه توسعه فرهنگ قرآن باید دنبال شود که اگر دانش‌آموزان ما با قرآن انس بگیرند، از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و انحراف‌های رفتارها مصون خواهند بود.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در حوزه مهارت‌های ارتباطی و فضائل اخلاقی هم طرح نماد یعنی نظام مراقبت اجتماعی از دانش‌آموزان در حال اجرا است، من خواهش می‌کنم که حتی با کمبود امکانات هم این طرح را اجرا کنید چون نقش بسیاری مهمی از مصونیت در برابر رفتارهای پرخطر دارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحثیقات مجلس همچنین گفت: در سال ۹۳ تفاهم‌نامه آموزش و پرورش با وزارت ورزش و جوانان امضاء شده است که می‌تواند به شور و نشاط و امید در مدارس بیفزاید. شما باید از این وزارت‌خانه بخواهید تا همراهی لازم را برای اجرای دقیق تفاهم‌نامه و افزایش شور و نشاط داشته باشد.

اولاد قباد اشاره کرد و گفت: من از این خبرگزاری تشکر می‌کنم، این رسانه می‌تواند بازوی نظارتی وزارت آموزش و پرورش باشد.

محمد بیرانوند، رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم در ادامه این جلسه گفت: حضور این تعداد نماینده در این مجلس نشان‌دهنده اهمیت به سازمان دانش‌آموزی و فعالیت‌های آنهاست. ما نباید غافل شویم که نیاز به کار بیشتری در حوزه مدارس وجود دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان دانش آموزی قاسم احمد لاشکی، نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت و نائب‌رئیس کیمسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در این نشست گفت: خوشبختانه دکتر روشنی در زمان مسئولیت‌شان در مدیرکلی مجلس وزارت آموزش و پرورش خیلی لایق، پیگیر و همراه و موفق بوده است و امیدورایم در سازمان دانش‌آموزی هم موفق باشد

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: کار پرورشی بسیار سخت است، اما باید کاری کنید تا همه علاقه‌مند شوند و برای یادگیری مهارت‌های لازم برای آینده خود، عضو سازمان شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید