وعده راهاندازی تلویزیون گردشگری 10ساله شد
اظهار امیدواری معاون صدا برای تاسیس رادیو گردشگری در تیر ماه امسال، وعده راهاندازی شبکه تلویزیونی گردشگری را در سالهای گذشته یادآوری میکند که تاکنون به آن جامه عمل پوشانده نشده است.
به گزارش ایسنا، زمزمههای راهاندازی شبکه تلویزیونی گردشگری از نزدیک به ۱۰ سال پیش در میان مدیران گردشگری و سازمان صداوسیما شنیده و وعدههایی نیز در این باره داده شد. در واقع میتوان گفت ایده اصلی راهاندازی شبکه تلویزیونی گردشگری برای اولین بار در کشورمان به دنبال راهاندازی شبکه تلویزیونی ماهوارهای گردشگری عربتوریزم، مطرح شد.
در همین راستا، سال ۸۳ طه هاشمی (معاون بینالملل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وقت) در گفتوگویی با ایسنا تاکید کرده بود: «هیچ تردیدی نیست که کانالهای ماهوارهای و تلویزیونی بیشترین کارکرد را جهت جذب توریست به کشور دارند. به همین جهت ما سعی میکنیم به این ظرفیتها و امکانات دست پیدا کنیم. شبکههایی مثل جامجم و سحر عمدتا مخاطبانی محدود و ایرانی دارند که با سیاستهای کلی سازمان که جذب توریست خارجی است، متفاوت است. هماکنون در حال رایزنی برای تبلیغ برنامههای میراث فرهنگی و گردشگری و تعامل بیشتر با سازمان صداوسیما هستیم که تاکنون موفقیتی در این زمینه نداشتهایم و امیدواریم بتوانیم حداقل از شبکههای داخلی خودمان برای تبلیغات داخلی استفاده کنیم.»
پیگیری این طرح تا آنجایی پیش رفت که در ۱۳ تیر ماه سال ۹۱ سید حسن موسوی (رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وقت) از راهاندازی تلویزیون گردشگری همزمان با روز عید فطر همان سال خبر داد و اعلام کرد که این اتفاق براساس توافق با سازمان صداوسیما رخ میدهد.
این درحالی است که تاکنون و با گذشت حدود شش سال از این وعده، هنوز اتفاق جدی رخ نداده است و به نظر میرسد که این پروژه به دست فراموشی سپرده شده باشد؛ البته در این سالها هر از گاهی اخبار کوتاهی در این باره شنیده شد و حتی در سال ۹۰ نیز شبکه شما با هدف معرفی جاذبههای گردشگری ایران راهاندازی شد، اما به غیر از آرمی که در مقطعی بالای سایت این شبکه دیده شد، هیچگاه از شبکه شما به طور رسمی به عنوان شبکه مستقل گردشگری یاد نشد.
در این میان فراموشی وعده تاسیس شبکه گردشگری در این سالها با انتقادهای زیادی همراه شد؛ کوروش کمالی سروستانی (مدیر دانشنامه فارس) یکی از همین منتقدان بود که در مراسمی با ابراز تاسف از روند تبلیغات رسانهای در امر گردشگری گفته بود که «رادیو و تلویزیون گردشگری ایدهای فرخنده بود که از سال ۱۳۸۳ در زمان آقای مرعشی مطرح شد. سپس آقای مشایی پیگیری، آقای موسوی آن را اعلام و آقای نجفی هم موافقتنامه را امضا کرد؛ اما نتیجه این است که هنوز خبری از رادیو و تلویزیون گردشگری نیست. این در حالی است که هزینه برآورد برای راهاندازی این شبکه در سال ۱۳۸۳ فقط ۲۰۰ میلیون تومان بود.»
با این حال، صبح چهارشنبه (۹ اردیبهشت ماه) حمید شاهآبادی (معاون صدا) با تاکید بر اهمیت صنعت گردشگری در ایران از راهاندازی رادیو گردشگری از تیرماه امسال خبر داده و گفته است: «در جایی که ما سروکارمان با آحاد مردم است هیچچیزی به اندازه رسانه نمیتواند در این خصوص نقشآفرینی کند، موضوع گردشگری بسیار بااهمیت است و با توجه به تأکید اسناد بالادستی از جمله سند چشمانداز ۲۰ ساله نظام که دستیابی به ۲۰میلیون گردشگر خارجی تا سال ۱۴۰۴ را به ما تکلیف کرده است، آماده هرگونه همکاری در این خصوص هستیم.»
او همچنین اعلام کرد که «این آمادگی را داریم که بعد از ماه مبارک رمضان و از ابتدای تیرماه رادیو گردشگری را راهاندازی کنیم. یقینا این شبکه میتواند در مدت سه ماه یعنی در تیر، مرداد و شهریور به صورت سراسری به پخش برنامه اقدام کند.»
حال باید دید اعلام راهاندازی رادیو گردشگری همانند وعدههای راهاندازی شبکه تلویزیونی گردشگری به دست فراموشی سپرده میشود یا راهاندازی این شبکه، مسیری میتواند باشد برای راهاندازی تلویزیونی که با تاکید بر زیباییهای بصری ایران، گردشگران داخلی و خارجی را به سفر ترغیب کند.