جنجال بر سر ایده «کشور» شدن قم
اگرچه بسیاری از روحانیون و سیاسیون پیشنهاد تبدیل قم به واتیکان را جدی نگرفته اند اما واکنش ها به این ایده جامعه المرتضی ادامه دارد.
به گزارش نامه نیوز: «قم واتیکان نیست». این را آیت الله مکارم شیرازی می گوید و اشاره اش به طرح ایده ای است که چند روز قبل از سوی احمد زادهوش مدیر جامعه المرتضی مطرح شد. قم نیوز هم به استناد ایده زادهوش مساله را به نظر سنجی گذاشته و نوشته بود که نتیجه این نظر سنجی به اطلاع مقامات خواهد رسید. زادهوش پيشنهاد کرده بود که حساب قم از باقي شهرها جدا و اين شهر با اختصاص چند پالايشگاه يا پتروشيمي به عنوان كشوري جديد در ميانه ايران اداره شود. او در يادداشتي نوشته بود « وقت آن رسيده قم به كشوري با مرزهاي جغرافيايي مشخص، پرچمي مخصوص، قانون اساسي پذيرفته شده در مجامع بينالمللي و پذيرنده سفيران كشورهاي مختلف تبديل شود».
تذکر مهم آیت الله
این موضوع در فضای مجازی و واقعی حواشی بسیاری به همراه داشت و کار به جایی رسید که آیت الله مکارم شیرازی در جلسه درس خارجه به این موضوع بپردازد. او گفت: «صحبت های شنیده شده اخیر را هرگز حمل بر اغراض و سوء نیت نمىکنیم، بلکه صرفاً ناآگاهى بوده است ولى در فضاى مجازى به آن دامن زدهاند».
کنابه های آشنا
اتفاقا حسم الدین آشنا نیز طرح این موضوع را به پای ناآگاهی زادهوش گذاشته و در صفحه توییتر خود نوشته بود: «متاسفانه تاكنون افتخار آشنايي با ايشان را نداشتهام اما به ايشان توصيه ميكنم كمي مطالعه بفرمايند تا دريابند ٤٠ سال پيش چه كسي و چرا اين پيشنهاد را مطرح كرد». آشنا با این کنایه سعی کرده تا به مدیر جامعه المرتضی یادآوری کند که شاپور بختیار همین ایده را مطرح کرده بود. او در ۱۴ بهمن ۱۳۵۷ در گفتوگویی به تصمیم امام خمینی برای تشکیل دولت گفته بود که ما برای آیتالله [خمینی] در شهر قم دیواری خواهیم کشید که او هم در آنجا واتیکان کوچکی داشته باشد. آیت الله مکارم شیرازی هم با اشاره به این ماجرا در گذشته دور گفته است: « در زمان شاه هنگامی که بحثهای انقلابی اوج گرفت از سوی دولت به حوزه علمیه پیشنهاد شد که ما قم را به عنوان یک کشور مستقل مانند واتیکان در اختیار علما و مراجع میگذاریم و آن را به رسمیت میشناسیم؛ برای خود مجلس قانونگذاری داشته باشد، پول آن مستقل و نماینده به تمام کشورهای جهان بفرستد».
ابطحی و میبدی: توجه نکنید
بسیاری از روحانیون و سیاسیون این پیشنهاد و ایده را غیرقابل اعتنا تر از آن دیدند که در واکنش به آن مصاحبه کنند. به عنوان مثال محمد علی ابطحی در پاسخ به خبرنگار نامه نیوز گفت: «توصیه می کنم به اظهارات افراد شناخته نشده توجه نکنید». محمد تقی فاضل میبدی هم هم در گفت و گو با خبرنگار نامه نیوز با بیان اینکه فردی به نام زادهوش ار نمی شناسد، ایده او را جدی نگرفته و دراین باره اظهار نظر نکرد.
نبايد ميان شهرهاي مذهبي و اسلامي تفكيك قايل شد
سيدرضا اكرمي، عضو جامعه روحانيت مبارز در گفت و گو با نامه نیوز اما این پیشنهاد را «سخني فاقد مشورت و بررسي جامع» توصیف کرد و گفت: « عدهاي ميگويند ديانت و سياست از حكومت جدا است و به همين دليل حوزه، روحانيت و علما به كار خود پرداخته و دولت استقلال خود را داشته باشد. صحبتهايي به اين شكل درست نيست زيرا اين موضوعات از يكديگر قابل تفکیک نیست. نبايد ميان شهرهاي مذهبي و اسلامي تفكيك قايل شد و قوانين متفاوتي در اين شهرها اجرا شود.» البته اكرمي بر اين باور است كه اگر مطرح كنند چون اين شهرها مذهبي هستند و برخي خلقيات نامناسب با اين شهر را نبايد انجام دهيم صحيح است اما اينكه گفته شود قم يا مشهد از قاعده ديگري بايد پيروي كنند را نميپذيرم.»
چرا ايده كشور قم اشتباه است
به هر حال همچنان واکنش ها در فضای مجازی به واتیکانیزه کردن قم ادامه دارد. یکی از این واکنش ها در روزهای اخیر انتشار یادداشتی تحت عنوان «چرا ايده كشور قم اشتباه است» بود. پایگاه خبری قم نیوز که به ایده زادهوش بال و پر داده بود، خود این یادداشت را منتشر کرد. یادداشتی که در آن سكولاريسم مبناي تشكيل قم است و نگارنده تاكيد می کند كه با نگاهي به تاريخچه كشور واتيكان، سير كليساي كاتوليك و تحقق جدايي كامل دين از سياست در مسيحيت مشهود است. همچنين در بخشي از اين يادداشت «جداييطلبي مذهبي» به عنوان عنصري براي « آغاز تنش» به حساب ميآيد