مذاکره رئیس جمهور ایتالیا با احزاب برای تشکیل دولت جدید بی نتیجه ماند

    کد خبر :255783

مذاکرات رئیس جمهوری ایتالیا با مقامات و احزاب سیاسی برای رسیدن به راه حلی جهت خروج از بن بست سیاسی کنونی و تشکیل دولت جدید، بی نتیجه ماند و به دور دوم کشیده شد.

به گزارش بازتاب از رم، ‘سرجو ماتارلا’ رئیس جمهور ایتالیا پس از دو روز مشورت و مذاکره با مقامات و نمایندگان احزاب سیاسی حاضر در پارلمان جهت خروج از بن بست سیاسی و رسیدن به راه حلی برای تشکیل دولت جدید، در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ ریاست جمهوری در رم اعلام کرد: هیچ حزب و ائتلافی به تنهایی از آرای کافی برای تشکیل یک دولت برخوردار نیست. در این دو روز مشاوره، احزاب مختلف نتوانستند از طریق توافق با هم اکثریت پارلمانی کسب کنند و در نتیجه این مشاوره ها به دور دوم کشیده می شود.
وی افزود: اکنون نیاز به چند روز تامل در این باره است. من در روزهای آینده به تحلیل و تامل در خصوص تمام ملاحظاتی که از سوی احزاب شد می پردازم. احزاب نیز باید به بررسی مسئولانه اوضاع ، همگرایی برنامه ها و امکان راه حلی برای تشکیل یک دولت جدید بپردازند. نیروهای سیاسی باید با یکدیگر به تفاهم برسند و روزهای آینده برای این تامل مفید است.
بدین صورت دور دوم مشاوره های رئیس جمهوری ایتالیا با احزاب به نیمه دوم هفته آینده موکول شد.مشاوره های رئیس جمهوری از صبح روز چهارشنبه با ‘ماریا الیزابتا کازلاتی’ رئیس مجلس سنا و به دنبال او با ‘روبرتو فیکو’ رئیس مجلس نمایندگان آغاز شد. این مشورت ها سپس با هیات های پارلمانی و تمام احزاب حاضر در پارلمان تا عصر روز پنجشنبه ادامه یافت.
براساس قوانین ایتالیا، در صورتی که پس از انتخابات سیاسی، هیچ حزب و ائتلافی موفق به کسب اکثریت آرا نشود و یا نتوانند با یکدیگر برای تشکیل یک دولت به توافق برسند، رئیس جمهوری می تواند تصمیم به انحلال مجدد پارلمان (مجالس سنا و نمایندگان) گرفته و انتخابات جدیدی را فراخوان کند.
گفتی است که جنبش پنج ستاره به ریاست ‘لوئیجی دی مایو’ با کسب 32.5 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 32.1 درصد برای سنا، بیشترین آراء انتخابات روز چهارم مارس را به خود اختصاص داد و به دنبال آن ائتلاف راست میانه به ریاست ‘متئو سالوینی’ با کسب 36.96 درصد آرا برای مجلس نمایندگان و 37.48 درصد برای سنا و در نهایت ائتلاف چپگرای میانه به ریاست ‘متئو رنتزی’ با کسب 23.03 درصد آراء برای مجلس نمایندگان و 23.10 درصد در سنا قرار دارند.
با توجه به این نکته که هیچ یک از احزاب و ائتلاف های سیاسی موفق به کسب حد نصاب آرا (40 درصد) برای رسیدن به اکثریت نشد، این کشور وارد نوعی بحران سیاسی شد که تنها رئیس جمهوری می تواند از طریق مشورت با احزاب و ائتلاف ها در مورد آینده سیاسی آن تصمیم گیری کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید