قائممقام آخوندی: سنگاندازی آمریکا در فروش بوئینگ باید طبق قوانین باشد
درحالی وزیر خزانهداری آمریکا از تجدیدنظر در مجوزهای اعطاشده به ایرباس و بوئینگ برای فروش هواپیما به ایران خبر داده که قائممقام آخوندی گفته “آمریکا نمیتواند مانع فروش هواپیما به ایران شود و سنگاندازیاش باید طبق قوانین باشد”.
وزیر خزانهداری آمریکا هفته گذشته با بیان اینکه این وزارتخانه در حال تجدید نظر در مجوزهای اعطاشده به شرکتهای بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران است، گفت: فشارهای تحریمی بر ایران را افزایش خواهیم داد.
استیون منوچین افزود: ما از هر ابزاری که در توانمان است برای افزایش تحریمهای ایران، سوریه و کره شمالی جهت محافظت از جان شهروندان آمریکایی استفاده خواهیم کرد… من میتوانم به شما اطمینان دهم که این موضوع اصلی تمرکز من است و من با رئیسجمهوری در این باره صحبت میکنم.
وی تصریح کرد: تحریمها «واقعاً کار میکند» و عامل آوردن ایران پای میز مذاکره در آستانه توافق هستهای بوده است.
این در حالی است که قائممقام وزیر راه و شهرسازی در گفتوگویی حرفهای جالبی درباره اظهارات وزیر خزانهداری آمریکا ابراز کرده است.
فخریه کاشان با بیان اینکه مجوزها ــ به بوئینگ و ایرباس ــ تا پایان سال 2020 میلادی مهلت دارد، به تین نیوز گفته “برای تمدید مجوزها از هماکنون فشار را وارد کردهایم”.
وی با بیان “در اینکه آمریکا همواره بهدنبال سنگاندازی بر سر راه ایران بوده است شکی نیست”، افزود: «این سنگاندازیها بایستی در چارچوب قوانین و مقررات باشد».
وی با تأکید بر اینکه مطابق برجام آمریکا نمیتواند جلوی فروش هواپیما به ایران را بگیرد و اگر به هر دلیلی مانع فروش هواپیما به ایران شود توافق ایران با کشورهای 1+5 (برجام) نقض میشود، گفت: برجام یک معاهده بینالمللی است که تنها آمریکا در آن دخیل نیست.
به گزارش تسنیم، به نظر میرسد قائممقام وزیر راه و شهرسازی بیش از حد به پایبندی آمریکاییها خوشبین است، وگرنه با قاطعیت اینگونه سخن نمیگفت. نباید فراموش کرد بر اساس توافق ژنو (زمستان 92) باید قطعات هواپیماهای مسافربری ایرانی بدون هیچ مانعی تأمین میشد، اما در عمل بهدلیل سنگاندازیهای آمریکاییها هیچ قطعهای در اختیار ایران قرار نگرفت.
مطابق یکی از بندهای توافق ژنو باید تحریمهای سی و چند ساله ایران در حوزه هواپیماهای مسافری لغو و زمینه ورود قطعات و تعمیر موتور هواپیما فراهم میشد، در این راستا وزارت خزانهداری آمریکا چندی پس از توافق ژنو مجوز لازم را برای شرکتهای هواپیماسازی بوئینگ و جنرال الکتریک صادر کرد.