حصار فضاهای دولتی را برای استفاده مردم برداریم
شهردار منطقه ۲۲ گفت: استفاده از فضاهای دولتی مانند مدرسه برای سایر اقشارجامعه به عنوان یک فضای عمومی شهری کار بسیار خوبی است. برداشتن حصارها و دیوارها از مجموعههای دولتی و در اختیار مردم و فضای شهری قراردادن آنها نیازمند کار فرهنگی و اجتماعی است و نقش شورایاران در این زمینه حائز اهمیت است.
به گزارش ایسنا علی نوذرپور در جلسه امضای تفاهمنامه با هوشنگ میرشفیعی – رئیس آموزش و پرورش منطقه۵ – به منظور واگذاری زمین برای احداث یک باب مدرسه در محله کوهک منطقه ۲۲ که در ساختمان شماره یک شهرداری منطقه ۲۲ برگزار شد، ضمن تاکید بر سرعت بخشی روند فعالیتها در ساخت و ساز فضاهای آموزشی خاطرنشان کرد: با توجه به سابقه فرهنگی دکتر نجفی در این دوره باید تلاشها برای ورود جدیتر به حوزه فرهنگی و آموزشی بیشتر شود؛ حضوری محتوایی نه صرفا حضوری کالبدی و تدارکاتی.
وی ادامه داد: با توجه به ماموریتهایی که طی این سالها برای شهرداری در حوزه های فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده، شهرداری در حوزههای مختلف فرهنگی ورود پیدا کرده اما این ورود در نقش تدارکاتچی مجموعههای فرهنگی متولی در جامعه بوده است.
به گفته شهردار منطقه ۲۲، شهرداری باید نه تنها در حوزه اجرا بلکه در حوزه سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی نیز نقش داشته باشد تا بتواند در سایر حوزه های کاری نیز وظایف خود را بهدرستی انجام دهد.
وی با اشاره به نقش شورایاران محلات در فرهنگسازی و توجیه مردم برای افزایش تعاملات با شهرداری در زمینه ساخت واحدهای آموزشی در محلات اظهارکرد: شورایاران باید مردم را توجیه کنند که ساخت مدرسه و مجموعههای فرهنگی این چنینی برای محلات ارزش افزوده ایجاد میکند و کاربری منفی و مزاحم نخواهند داشت.
نوذرپوردرادامه اظهار کرد: من به عنوان شهردار منطقه این قول را خواهم داد تا اعتباراتی که در بودجه منطقه برای ساخت فضاهای آموزشی در نظر گرفته شود در راستای کمک به آموزش و پرورش و سرعت بخشی به امر ساخت و ساز تخصیص داده شود.
شهردار منطقه ۲۲، بحث استفاده از فضاهای آموزشی به عنوان فضای عمومی مورد استفاده سایر شهروندان در محلات را یک ایده مناسب در راستای ارتقای تعاملات مردم و مسئولان فرهنگی ذکرکرد و گفت: عملیاتی شدن ایده استفاده از فضاهای آموزشی برای غیر و بالعکس نیازمند صرف وقت و مطرح شدن آن در کارگروههای مختلف فرهنگی است.
نوذرپور خاطرنشان کرد: در مورد بحثهای طراحی فضاهای آموزشی جلساتی با حضور مسئولان آموزش و پرورش و شهرداری برگزار شود و ازآنجایی که کار ساخت مراکز آموزشی بر عهده سازمان نوسازی است شهرداری می تواند با ارائه پیشنهادات و ایدههای خود در حوزه طراحی به خیرین و سایر کسانی که برای ساخت مدرسه مراجعه میکنند، کمک کند. لذا پیگیریهای لازم در ارتباط با شهرداری نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
در ادامه این جلسه نیز، هوشنگ میرشفیعی – رئیس آموزش و پرورش منطقه ۵ – نیز در سخنانی اظهار کرد: نگاه صرف به مدرسه به عنوان محلی برای آموزش نگاه درستی نخواهد بود. مدرسه کانون تربیتی محله است و اگر هزینه هایی که در رابطه با ساخت سراهای محلات طی این سالها صرف شده بود به مدارس برای افزایش امکانات انها اختصاص داده شده بود، امروز شاهد کارایی بیشتری در حوزه فرهنگی خواهیم بود. در حال حاضر مدارس و سرای محلات از کارایی های لازم برخوردار نیستند.
وی ادامه داد: مدرسه کانون تربیتی محلات و محلی برای اجتماع افراد ساکن در محلات است. مردم باید بتوانند با حضور در مدرسه در کنار هم، مشکلات و معضلات روزمره محله خود را بیان و حل و فصل کنند. مدرسه آجر به آجرش باید حامل پیام های آموزشی و یاد گیری باشد. مکان های مختلف کتابخانه، حیاط، آزمایشگاه مدرسه و … یک فرصت آموزشی و تربیتی است.
میرشفیعی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کار ساخت مدارس به عهده سازمان نوسازی است و استانداردهای این سازمان نیز مشخص و از پیش تعیین شده است، اما میتوان با اضافه کردن ایدهها و قابلیتهای جدید به مدارس، مسئولان آموزشی و فرهنگی را در شکل گیری بیشتر اهداف آموزشی یاری کرد.
رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۵ در ادامه با ابراز خرسندی از پیگیری های دکتر نوذرپور در خصوص به ثمر رسیدن مراحل احصای زمینهای آموزشی و واگذاری برخی از این زمینها به آموزش و پرورش مطرح کرد: نگاه تربیتی و دلسوزانه یک شهردارمیتواند به عنوان یک محرک و مشوق برای معلمان و مسئولان فرهنگی باشد. ما آمادگی داریم تا جلسات متعددی با حضور مدیران شهری منطقه و مدیران مراکز دولتی و غیر دولتی سطح منطقه برگزار کنیم.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۲، میرشفیعی تاکید کرد: نگاه مدیران و مسئولان ذیربط شهری به برخی از طرحهای پیشنهادی در حوزه ساخت مدارس و مراکز آموزشی نیازمند این است تا فراتر از منطقه جغرافیایی یک شهر یا منطقه به آنها نگاه شود. در بخشهای کلان نیازمند تشکیل کارگروهها و افزایش تعاملات بیشتر و بهتر در بدنه بین سازمانهای متولی خواهد بود تا خروجی کارها با قوت بیشتر انجام شود.