جایگزین های پیک نوروزی رسما ابلاغ شد/جزئیات داستان گویی دانش آموزان
وزیر آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پیک نوروزی و جایگزینی داستانخوانی، داستانگویی و داستان نویسی را ابلاغ کرد.
سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش بخشنامه ممنوعیت پیک نوروزی و جایگزینی داستانخوانی، داستانگویی و داستان نویسی را ابلاغ کرد.
در این بخشنامه تاکید شده است: جهان مدرسه زیبا و وسیع است و هریک از فصلهای سال، کلاس درس و هر موقعیت فرصتی است برای آموختن.
فصل بهار سرشار از لحظههای ناب یادگیری و زمان بهار هرچند کوتاه، مملو از صحنههای پرشکوه و شگفتانگیز خلقت است.شایسته است به فرزندانمان فرصت دهیم تا به تماشای جهان بنشینند و به دیدار لبخند شکوفهها بروند، بهار فرصت آموختن است بنفشهها را مهمان دیدگان فرزندان این سرزمین کنیم و خود نیز همراه آنان به تماشای رنگینکمان بنشینیم.
نیازی به تکالیف تکراری نیست با این نگاه در بهار طبیعت فرصتی فراهم میشود برای تقویت خوب دیدن، خوب شنیدن، خوب سخن گفتن و خوب گوش دادن و لذت بردن از آموزههای طبیعت.
سعی کنیم با نگاهی متفاوت یادگیری را برای فزندان میهن عزیزمان در این بهار باشکوه هستی لذتآفرین کنیم و به کودکان فرصت انتخاب بدهیم.
شایسته است در این راستا نکات ذیل مورد توجه تمام مدارس ابتدایی قرار بگیرد:
فراهم آوردن فرصت کنار خانواده بودن، امکان انجام کار در سفر، استفاده از زیباییها و شگفتیهای طبیعت و توجه به آن در فعالیتهای سهگانه داستانخوانی، داستانگویی و داستاننویسی
از از قالبهای متنوع، متناسب با توان و علایق بچهها برای لذت یادگیری استفاده شود و استانها گزارشی از فرآیند اجرا به همراه بازخوردهایی از احساس دانش آموزان و خانوادهها از مناطق و مدارس جمعآوری و حداکثر تا 30 فروردین به معاونت آموزش ابتدایی ارسال نمایند.
وی تاکید کرده است: ارائه هر نوع تکلیف مرسوم سالهای قبل بویژه پیکهای نوروزی یا تمرینهای درسی ممنوع است و انتظار دارد همکاران با بهرهمندی از راهنمای پیوست، تکالیف دانش آموزان را تعیین کنند.
جزییات بخشنامه داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی، جایگزین پیکهای نوروزی سال تحصیلی 97 – 1396
“به منظور ایجاد زمینه برای بهرهگیری دانشآموزان از ایام تعطیلات نوروزی با استفاده از موقعیتهای طبیعی و متنوع یادگیری برای تقویت مهارتهای اساسی خواندن، نوشتن، سخن گفتن، گوش دادن و مشاهده کردن، متناسب با نیازهای فردی و فرهنگی محلی در راستای مفاد سند تحول بنیادین مبنی بر رشد خلاقت و نوآوری در کودکان، رویکرد داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی محور فعالیتهای تعطیلات نوروزی میباشد. با عنایت و توجه به اقتضائات استان و با اتخاذ تدابیر مناسب و نیز راهکار 5-2 از سند تحول بنیادین مبنی بر ایجاد ساز و کارهای لازم برای تقویت آداب و سبک زندگی اسلامی – ایرانی در تمام ساحتهای تعلی و تربیت، معاونت آموزش ابتدایی چارچوب فعالیتهای یادگیری مرتبط با ایام نوروز را به شرح زیر پیش بینی و اعلام مینماید. شایسته است، ابتدا این نکات اصلی مورد توجه کامل قرار گیرند:
1- با توجه به رغبتها و علاقمندیهای مختلف کودکان، انتخاب کتاب محدود مگردد. دانش آموزان در انتخاب کتاب آزاد هستند و آموزگاران و والدین میتوانند در انتخاب کتاب مناسب آنها را راهنمایی کنند.
2- از معرفی کتابی خاص به دانش آموزان برای خرید (ویژه این فعالیتها) و تحمیل هزینه برای خانوادهها جدا پرهیز شود. دانش آموزان و خانوادهها در جهت استفاده از کتابهای موجود در منزل، امانت گرفتن از دوستان و بستگان، استفاده از کتب کتابخانه کلاسی، مدرسه، محله، مساجد، کانونها و … راهنمایی شوند.
3- قالبهای اجرایی محدود به نوشتن / روایت داستان نگردد و از قالبهای متنوع دیگری که به این امر کمک مینماید نظیر: سفرنامه، گزارش نویسی، نمایش نامه، مصاحبه و پیاده نمودن متن آن، شعرخوانی، داستان گویی، پیاده نمودن متن شعر در قالب داستان، داستان تصویری، نقد و …) استفاده گردد.
الف) اهداف:
1- متناسب کردن فعالیتهای یادگیری با اقتضائات دوران کودکی و شرایط ایام نوروز
2- توسعه و ترویج داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی
3- تقویت مهارتهای خوانداری، شنیداری، نوشتاری، گفتاری، تفکر و تعمیق در طبیعت
4- پرورش خلاقیت، تخیل و ابتکار
5- تقویت مهارتهای خلاصه نویسی و مستندسازی
ب) ویژگیهای فعالیتهای داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی
الف – تناسب محتوای داستان با اهداف پایه تحصیلی
ب- تناسب محتوای داستان با ویژگیهای سنی و علائق دانش آموزان
ج – جذاب، لذت بخش بودن و انگیزاننده بودن محتوای داستان
د – تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی از طریق انتخاب محتوای مناسب
ه – رشد دهنده روحیه خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان
و- محوریت دانش آموز در انجام فعالیت
ز – نقش تسهیل گری، هدایت و راهنمایی از طرف معلمان و والدین
ح – تناسب انتظارات با شرایط تعطیلات نوروز از دانش آموزان
ط – ساده و محدود بودن فعالیتها
ج) قالب و فرآیند اجرای فعالیت:
1- روشهای پیشنهادی برای تهیه کتابهای داستان:
الف – تهیه کتاب از کتابخانه مدرسه و یا کلاس درس
ب- استفاده از کتابهای موجود در منازل دانش آموزان
ج – در صورت تمایل اهدا و یا امانت دادن کتابها توسط دانش آموزان به همدیگر
د – استفاده از کتابهای موجود در کتابخانههای محله، مساجد، کانونها و …
ه – استفاده از متون کتابهای درسی به ویژه درس روانخوانی
و – …
2- شیوههای پیشنهادی برای اجرای فعالیتهای داستان خوانی، داستان گویی و داستان نویسی خواندن قصه و یا کتاب داستان از سوی بزرگترها برای دانش آموزان پایههای اول و دوم
شنیدن قصههای مادربزرگ و پدربزرگ و بازنویسی آن
استفاده از داستان یا قصههای مناسب به صورت فایل صوتی در فضای مجازی و برنامههای رادیو و … (گروههای آموزشی استان و یا مناطق میتوانند برخی از قصههای صوتی مناسب را از فضای مجازی انتخاب و بر اساس سطح سنی دانش آموزان بر روی سایت بارگزاری نمایند.)
گزارش دید و بازدید، سفر، فعالیت علمی، گردش علمی و آداب و رسوم مناطق مختلف …
نوشتن خاطره، داستان، شعر و …
مصاحبه، گفتوگو با والدین، دوستان و … طراحی داستان تصویری، اجرا و ضبط نمایشنامه با کمک دوستان و خانواده
تهیه گزارش خبری از اتفاقات نوروز، روز طبیعت، اتفاقات مهم کشور و …
3- شیوههای پیشنهادی ارائه گزارش عملکرد دانش آموزان به کلاس:
الف – ارائه خلاصه داستان خوانده و یا شنیده شده (درک پیام) به صورت مکتوب با ادبیات و خط دانش آموز (متناسب با دانش آموزان پایههای مختلف تحصیلی از چند سطر تا حداکثر دو صفحه)
توجه: گزارش مشخصات کتاب شامل نام کتاب، نام نویسنده، صاحب اثر، تاریخ انتشار، انتشارات (صرفا مرتبط با کتاب)
ب- تهیه نقاشی از قصه شنیده شده و با کتاب داستان خوانده شده
ج- گفتن داستان با زبان خود دانش آموز و ضبط آن
د – ….
4- شیوههای پیشنهادی بررسی فعالیتهای دانش آموزان و ارائه بازخورد به آنان:
الف – در معرض نمایش گذاشتن خلاصه داستانها و قصههای خوانده و یا شنیده شده و گزارشها و خاطرات نوشته شده
ب- ایجاد فرصتی برای دانش آموزان در کلاس درس برای نقل قصههای شنیده شده و یا داستانهای خوانده شده برای سایرین
ج – تهیه و اجرای نمایشی از محتوای کتاب داستان و ارائه در حضور سایرین
د – ….
د) نقشها و مسئولیتها برای انجام مطلوب فعالیتهای یادگیری
نقش معلمان:
1- شناسایی و معرفی کتابهای داستان مناسب برای دانش آموزان (اهمیت تنوع در عناوین و موضوعات کتابها)
2- تقویت انگیزه دانش آموزان برای داستان خوانی و داستان گویی، داستان نویسی
3- آموزش به دانش آموزان جهت انجام فعالیتهای داستان خوانی، داستان گویی، داستان نویسی
4- دریافت، بررسی نتایج عملکرد دانش آموزان و ارائه بازخورد مناسب به ایشان
5- تهیه گزارش مختصر از چگونگی انجام فعالیت و ارائه به مدیر مدرسه
نقش مدرسه:
1- برگزاری جلسه توجیهی برای معلمان توسط مدیر
2- برگزاری جلسات توجیهی برای اولیای دانش آموزان قبل از شروع تعطیلات
3- تشکیل نمایشگاه از فعالیتهای دانش آموزان
4- تهیه گزارش از فعالیتهای انجام شده و ارسال به منطقه
نقش منطقه:
1- دریافت دستورالعمل و ابلاغ به مدارس
2- برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران مدارس
3- شناسایی و جلب مشارکت خیرین برای خرید کتاب داستانهای مناسب و اهدا به مناطق محروم و کمتر برخوردار
4- نظارت بر فرآیند فعالیتهای مدارس و ارائه بازخورد مناسب
5- تهیه گزارش از فعالیتهای انجام شده و ارسال به استان جهت جمعبندی وارائه به ستاد
تذکرات مهم:
1- یک عنوان کتاب خاص به دانش آموزان استان و منطقه و مدرسه و یا حتی یک کلاس معرفی نشود.
2- از تحمیل هزینه برای مدرسه و یا اولیای دانش آموزان پرهیز شود.
3- مراقبت شود تا اجرای این فعالیت زمینه را برای سودجویی افراد و یا انتشارات خاص فراهم ننماید.”