دستگاه تقرب پرواز فرودگاه یاسوج غیرعملیاتی است
کارشناس صنعت هوانوردی گفت: اطلاعیه هوانوردی نشان می دهد دستگاه تقرب پرواز فرودگاه یاسوج غیر عملیاتی بوده و ناوبری هوایی این فرودگاه با دستگاه های قدیمی انجام می شود.
وی که بدلیل برخی ملاحظات خواست نامش در مصاحبه ذکر نشود، درباره وضعیت فرودگاه یاسوج اظهار داشت: این فرودگاه در منطقه کوهستانی واقع شده و وضعیت جوی و آب و هوای این منطقه در فصل زمستان اکثرا نامساعد است.
وی با بیان اینکه در اینگونه مواقع، باید برای چنین فرودگاه هایی دستورالعمل قوی و دستگاه ناوبری با فناوری بالا طراحی و تعبیه شود، افزود: دستگاه DVOR/DME این فرودگاه طبق اطلاعیه هوانوردی و نوتام (NOTAM: Notic To AirMan) های صادر شده، غیر عملیاتی است و هواپیما با دستگاه NDB که سال هاست در دنیا منسوخ شده در حال تقرب برای نشستن بوده است.
این کارشناس هوانوردی تأکید کرد: این دستگاه قدیمی (NDB) بر اساس کتاب راهنمایی که خود دستگاه دارد، در هوای بد و بارندگی و رعد و برق دچار خطا شده و دقت لازم را ندارد.
گفتنی است نوتام های صادره در خصوص فرودگاه یاسوج که در ساعت ۱۰:۵۱ دقیقه ۲۷ دسامبر ۲۰۱۷ صادر شده، شامل موارد زیر است:
A۴۴۴۷/۱۷ – DME YSJ ASSOCIATED WITH DVOR CH ۱۱۲Y NOT OPR DUE TO POWER. ۲۷ DEC ۱۰:۴۱ ۲۰۱۷ UNTIL ۲۷ MAR ۰۸:۰۰ ۲۰۱۸ ESTIMATED.
CREATED: ۲۷ DEC ۱۰:۵۱ ۲۰۱۷
در گفت وگو با مهراین منبع آگاه یادآور شد: در این اطلاعیه هوانوردی اعلام شده دستگاه DVOR/DME فرودگاه یاسوج از ٢٧ دسامبر ٢٠١٧ ساعت ١٠:٤١ دقیقه تا ٢٧ مارس ٢٠١٨ به دلیل مشکل برق این دستگاه، غیر عملیاتی است و پروازها به سمت یاسوج فقط از یک دستگاه NDB که در دنیا منسوخ شده و در هوای بد، دقت لازم را ندارد، برای تقرب پرواز استفاده می شود.
نوتام که مخفف هشدار به هوانوردان است، به مجموعه اطلاعیه ها و هشدارهای هوانوردی گفته می شود که در برخی موارد، گستره مخاطبان آن داخلی و و درمواردی نیز بین المللی است. مرجع صدور نوتام در ایران، شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است. نوتام برای همه فعالان صنعت هوانوردی اعم از خلبانان، کمک خلبانان و کروی پروازی، کارکنان عملیات پرواز ایرلاین ها، مراقبان پرواز، کارکنان عملیات هوانوردی فرودگاه ها و کلیه دست اندرکاران بخش عملیات پروازی ارسال می شود.