جریان اصولگرا باید در تمام حوزه‌هایش بازنگری داشته باشد / اصولگرایان توجهی به نیازها و واقعیت های جامعه ندارند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲
    کد خبر :21713

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه اصولگرایان راهبردهای اشتباهی داشتند و بر همین اساس تاکتیک‌های اشتباهی نیز داشتند گفت: آنها با راهبرد غلط مبتنی بر تخریب دولت به هر قیمتی، وارد انتخابات شده بودند در حالی که اگر هر کسی بتواند دولت را به ان شکل عام تخریب کند، اصولگراها نمی توانند چرا که آنها ۴۰ سال است در بالاترین مراتب سیاسی مملکت بوده اند.
عباس عبدی روزنامه نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتوگو با خبرنگار سیاسی بازتاب پیرامون ناکامی جریان های اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر تهران گفت: به نظر بنده اصولگرایان بازی بسیار بدی را انجام دادند. و طبیعی بود که شکست بخورند، بطور طبیعی هر جریانی که شکست می‌خورد در برنامه‌ها، نگاه‌ها و دیدگاه‌ها و تاکتیک‌هایش باید تجدید نظر کند.
وی افزود: باتوجه به اینکه جریان اصولگرا برای پیروزی وارد انتخابات شده بود، به نوعی بازی صفر و یک را طراحی کرد به نحوی که اگر شکست بخورد نابود می‌شود، به نظر می‌رسد جریان اصولگرا باید در تمام حوزه‌هایش بازنگری داشته باشد. اعم از نیروهای تصمیم‌گیرنده و نیروهایی که به عرصه می‌آیند. و از همه مهم‌تر به معنای واقعی کلمه باید روشن کنند به دنبال چه هستند. در حالی که این برای مخاطبان چندان شناخته‌شده نیست، که آیا به دنبال مسایل اصولی هستند و یا صرفا به دنبال دستیابی به قدرت به هر قیمتی؟
عبدی در اشاره به دلایل ناکامی اصولگرایان در انتخابات اخیر اظهار داشت: یک بخشی از این ناکامی ریشه در بینش اصولگرایی دارد که باید تکلیفش را با مردم‌سالاری و رأی مردم روشن کند. در واقع برای پاسخ به مطالبات مردم در حد امکان، باید یک الزاماتی وجود داشته باشد که به ظاهر اصولگرایان تمایلی ندارند که به آن تن دهند، اولین مورد بحث تفکر آن‌هاست. در مرحله دوم نیز پاسخگویی به نیازهای جامعه که در همین مرحله قابل بحث است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل و اولویت‌ها در جامعه تغییر کرده تصریح کرد: بنظر من نیروهای اصولگرا چندان نمی‌خواهند این مسائل را بپذیرند. نمونه ساده آن، جریان سازی های اخیر در خصوص سند ۲۰۳۰ است. این بازی به گونه‌ای نبود که در جامعه پذیرفته شود. و اگر هم از سمت قشری پذیرفته شود، اقشار دیگر با آن مخالفت می‌کنند. اساساًاین سند به آن شکلی نبود که آن‌ها عنوان کردند. این موضوع نشان می‌دهد که اصولگرایان چندان تمایلی به توجه به واقعیت‌ها و نیازهای جامعه ندارند.
وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان راهبردهای اشتباهی داشتند و بر همین اساس تاکتیک‌های اشتباهی نیز داشتند اظهار داشت: مثلا راهبردی که در انتخابات اخیر از سوی آن‌ها شاهدش بودیم، تخریب دولت به هر قیمتی بود. هر کسی که بتواند دولت را در معنای عام ان تخریب کند ، اصولگراها نمی توانند چرا که آنها ۴۰ سال است در بالاترین مراتب سیاسی مملکت بوده اند ، چگونه می توانند آن را تخریب کنند یا کل جامعه را سیاه نشان بدهند بعد انتظار موفقیت هم داشته باشند، اساساً از آنها پذیرفته نمی شود . ضمن اینکه واقعیت های دولت هم اینگونه نبوده، اشکالاتی در دولت هست نقاط قوت و ضعفی هم وجود دارد ولی اینها اساساً به شکلی وارد شدند که ضد تبلیغ شد که فکر میکنم این هم بیشتر راهبرد آقای قالیباف بود این خطا را در آنها بوجود آورد و در واقع تحمیل کرد و آنها هم استقبال کردند.
وی خاطر نشان کرد: اشتباه راهبردی و تاکتیکی هم از دل همین تحلیل غلط در آمد ، وقتی شما بازی صفر و یک می‌کنید یا برنده اید و زنده می‌مانید یا بازنده اید و می‌میرید نتیجش این می شود که یک مقام روحانی می‌رود با تتلو ملاقات می‌کند بطوری که حتی تتلو از موضع بالا هم برخوردمیکند و در خصوص تتو های بدنش توضیح هم می دهد ! آن هم در جامعه ای که یک بازیکن فوتبال نمیتواند ذره ای تتو روی بدنش داشته باشد و اگر داشت باید آن را بپوشاند ، در چنین شرایطی در بالاترین سطح سیاست و ارزش ها با چنین آدمی ملاقات می‌کنند و بعد انتظار دارند که این ملاقات جور دیگری جز انطور که فهمیده شد، فهمیده شود .
عبدی در ادامه افزود: چرا این ملاقات را می‌کنند چون می‌گویند ما رأی می خواهیم، این آقا چند میلیون دنبال کننده دارد که قطعا با دیدن خواننده محبوبشان با فلان کاندیدا به او رأی می دهند درحالی که اصلا اینگونه نیست. یا همان فیلمی که روز آخر تبلیعات اقای رییسی در بازگشت از مشهد به تهران منتشر کردند یا نظرسنحی های ریز و درشتی که طرح می کردند اینها نشان می دهد که اساساً درک تبلیغی و تاکتیکی در میان اطرافیان آقای رئیسی وجود ندارد، بنظرم این اقدامات باعث شد که شکست بدی را متحمل شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در انتها با تاکید بر اینکه در این مملکت تا اصولگرایان بازسازی نشوند امید و انتظاری نیست که جامعه در مسیر بهبودی و صلاح قرار بگیرد تصریح کرد: امیدواریم این شکست آغازی باشد برای باز سازی نیروهای اصولگرا که نیروهای جوان و خوبی هم در میانشان وجود دارد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید