سایه سنگین رکود بر بازار خودرو‌های وارداتی

    کد خبر :192772

خودرو‌های مدل ۲۰۱۵ صفر کیلومتر در بازار به چشم می خورد که با وجود ورود به سال جدید فروخته نشده‌اند. بیشترین افزایش قیمت شامل خودرو‌های لوکس آلمانی و شاسی بلند کره‌ای و ژاپنی شد.

با بسته شدن سامانه ثبت سفارش خودرو، بازار خودرو آرام آرام با القای ممنوعیت واردات خودرو خریداران را متقاعد کرد قیمت‌هایی که روز به روز افزایش می‌یافت را بپذیرند تا خودروهای وارداتی بیش از پیش در انظار مردم رنگ و بوی لوکس بودن داشته باشد اما حالا چند روزی است اوضاع متفاوت شده است.

از بازار خودرو خبر می‌رسد پس از افزایش بی قاعده و افسار گسیخته قیمت خودروهای وارداتی به واسطه افزایش تعرفه واردات، رکود شدیدی بازار را فرا گرفته است. با باز شدن مجدد سامانه ثبت سفارش خودرو و اعلام تعرفه‌های جدید واردات مشخص شد بیشتر خودروها در زمان ممنوعیت واردات، افزایش قیمت بی منطق و حباب گونه‌ای را تجربه کرده بودند که حالا باید منتظر کاهش قیمت آنها بود. این رویه قیمت‌گذاری فقط اعداد جدیدی جلوی نام خودروها حک کرده است که باعث شده جامعه مشتریان مراجعه کننده برای خرید کوچک و کوچک‌تر شود.

نمایشگاه داران سطح شهر از کاهش شدید حجم معاملات خودرو گلایه دارند. یکی از فعالان حوزه خرید و فروش خودرو در منطقه پل چوبی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره دلیل این کاهش معاملات گفت:

در حال حاضر خودروهای مدل 2015 صفر کیلومتر هم در بازار به چشم می‌خورد که با وجود ورود به سال 2018 فروخته نشده‌اند. البته در بازار عده‌ای هستند که قیمت‌های فضایی برای خودروی خود اعلام می‌کنند به طور مثال برای رنو کولیوس فول 2017 صفر کیلومتری که می‌توان با 265 میلیون هم خرید تا 290 میلیون تومان هم قیمت‌گذاری کرده‌اند که همین موضوع آشفته بازار وارداتی‌ها را تشدید می‌کند. جالب‌تر آنکه میزان عرضه خودروهای این چنینی در بازار افزایش هم یافته است!

یکی دیگر از فروشندگان اتومبیل در منطقه نواب تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو درباره وضعیت بازار در هفته‌های گذشته گفت: ممنوعیت موقت ثبت سفارش خودرو در شرایطی بود که بسیاری از واردکنندگان، خودروهای ثبت سفارش شده سابق خود را به بازار عرضه می‌کردند و به جز مدل‌های معدود از چند برند ما مشکل کمبود عرضه خودرو نداشتیم. متاسفانه سودجویان با القای ممنوعیت دائمی و افزایش چند برابری سودهای بازرگانی قصد وارد کردن شوک به قیمت خودرو داشتند که باید عرض کنم تا حدود زیادی موفق هم بودند. البته نباید تاثیر نرخ ارز را نیز در افزایش قیمت‌های اخیر نادیده بگیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه رکود در بازار خودرو وجود داشت که با توجه به اعمال تعرفه‌های جدید و همچنین تاکید وزیر صنعت بر ثابت ماندن تعرفه‌ها تا 5 سال دیگر رکود بازار شدیدتر هم شده است. البته نباید از این موضوع غافل شد رشد حباب گونه قیمت خودرو به ویژه در گروه شاسی بلندهای پرطرفدار محدوده 200 میلیون تومان به حدی بوده که حالا کسی بابت این قیمت‌های نجومی جدید پول نقد نمی‌پردازد.

یکی دیگر از نمایشگاه داران سطح شهر تهران که در منطقه نارمک فعالیت می‌کند با انتقاد از افزایش تعرفه‌های واردات خودرو گفت: رکود یکی دو هفته اخیر به حدی بوده که بیشتر کسانی که به بازار خودروهای وارداتی مراجعه می‌کنند به دنبال معاوضه خودروی خود هستند زیرا کمتر مشتری برای ماشین زیر پای خود پیدا می‌کنند و یا به دنبال فروش خودرو و خرید خودروهای ایرانی هستند. بیشترین میزان افزایش قیمت شامل خودروهای لوکس آلمانی و شاسی بلند کره‌ای و ژاپنی بود. به نظر می‌رسد این افزایش تعرفه‌ها در کوتاه مدت بخش کوچکی از درآمدهای دولت به حساب بیاید اما مطمنا باعث پسرفت و یا درجا زدن بیشتر خودروسازان ایرانی می‌شود چرا که حالا دیگر اطمینان از فروش محصولاتشان بیشتر هم شده است.

وی در ادامه با اشاره به تشدید رکود در بازار خودروهای وارداتی افزود: اصولا کسی بابت قیمت‌های کذایی که در این مدت از سوی برخی سودجویان اعلام می‌شد پولی نمی‌داد و اگر هم کسی خرید می‌کرد ابتدای خودروی خودش را به قیمت بالایی می‌فروخت. به نظر می‌رسد کاهش بین 5 تا 10 درصدی قیمت در بازار خودروهای وارداتی محتمل باشد. متاسفانه بیشتر خودروسازان ایرانی به طور رسمی دست به واردات خودرو می‌زنند که همین موضوع به این افزایش قیمت‌ها دامن زد به طور مثال در اوایل موج گرانی، شاسی بلند کره‌ای (هیوندای ix35) فول 187 میلیونی بازار را 195 تومان فاکتور می‌کردند و این رقابت بر سر افزایش قیمت‌ها ادامه دار شد تا کار به اینجا کشیده شد.

یکی دیگر از نمایشگاه داران اتومبیل در منطقه پونک با تاکید بر کاهش میزان معاملات خودرو به خصوص در حوزه خودروهای وارداتی گفت: با وجود اینکه مدل‌های 2018 هم وارد بازار شده‌اند و همیشه در فصل زمستان به دلیل تغییر و تحول سال جدید بازار رونق نسبی داشت اما دو هفته اخیر هیچ علائمی از رونق دیده نمی‌شد که نمی‌توان اثر افزایش تعرفه‌های واردات را بی‌تاثیر دانست. موجی از معاملات به راه افتاده بود که حالا با مشخص شدن میزان تعرفه‌های جدید مردم اقبالی برای خرید نشان نمی‌دهند. در مواردی حتی افزایش قیمت‌هایی داشته‌ایم که بیشتر از میزان تعرفه بوده و کاهش قیمت خودروهای وارداتی دور از دسترس نیست.

وی با انتقاد از افزایش تعرفه‌های واردات گفت: تعرفه‌های جدید نه تنها فشار بیشتری بر مصرف کننده تحمیل و بازار را در رکود فرو می‌برد، بلکه مشتری را از خودروهای هیبریدی دورتر هم کرد. خودروهایی که برای کمک به کاهش آلودگی هوا مفید هستند حالا دیگر تعرفه وارداتشان از 4 درصد به 45 درصد رسیده است. به جای امیدواری به معرفی و گسترش فناوری خودروهای هیبریدی و برقی، مسیر حرکتمان روز به روز از آن دورتر شده و انگار کم کم دستیابی به هوای پاک به شعار جامعه تبدیل می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به افزایش تعرفه‌های واردات خودرو و نرخ ارز، شوک قیمتی در محدوده 20 درصدی به بازار وارد شد که نه تنها قیمت‌ها بالا رفت بلکه خودروهای هیبریدی هم از توان خرید مردم دورتر شدند. دلالانی که ماه‌ها از امروز و فردا کردن برای بازشدن سامانه ثبت سفارش استفاده کردند و برای خود حسابی کاسبی راه انداخته بودند، حالا باید دود رکود بازار را بخورند.

دلالانی که ماه‌ها از امروز و فردا کردن برای بازشدن سامانه ثبت سفارش استفاده کردند و برای خود حسابی کاسبی راه انداخته بودند، حالا باید دود رکود بازار را بخورند.

از بازار خبر می‌رسد شرایط در دو هفته اخیر به گونه‌ای بوده است که کاهش قیمت خودروهای وارداتی چندان دور از دسترس نیست و تا کاهش نسبی قیمت‌ها خرید خودرو می‌تواند برای مصرف کننده ضرر به دنبال داشته باشد.

افزایش قیمت‌ها می‌تواند بیش از پیش جا پای خودروسازان وطنی را در بازار محکم کند و حسابی می‌توانند از دورتر شدن رقبای وارداتی نفسی چاق کنند. از طرفی چینی‌های پرزرق و برق که چند سالی است پا به بازار ایران گذاشته‌اند با قراردادهای مونتاژکاری در ایران به درجا زدن صنعت خودروی ملی دنده دهند و شکاف تکنولوژی خودروسازی ایران را با سطح اول اروپا، ژاپن و حتی کره را بیش از پیش کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید