سرنوشت عجیب نماد ایستادگی ملت ایران/ از میدان انقلاب تا پارکینگ شهرداری / عکس
مجسمهای که شهرداری تهران آن را بهعنوان «نماد ایستادگی و عظمت ملت ایران» معرفی کرده بود، نهتنها هرگز به محل نهایی پیشبینیشده در ورودی فرودگاه مهرآباد نرسید، بلکه بهدلیل نبود مجوزهای قانونی و بیتوجهی به ضوابط اجرایی، سر از پارکینگ خدمات موتوری شهرداری منطقه ۹ درآورد؛ اتفاقی که بار دیگر نحوه تصمیمگیری و مدیریت شهری در حوزه هنرهای شهری را زیر سؤال برده است.
روز ۱۷ آبانماه امسال شهرداری تهران با برگزاری مراسمی پرهزینه و نمایشی شامل نورافشانی، اجرای ارکستر سمفونیک تهران، حضور خوانندگان مطرح و برنامههای هنری، مجسمه شاپور دوم را در میدان انقلاب نصب کرد. هدف اعلامی این اقدام آن بود که مقامات و دیپلماتهای خارجی در بدو ورود به کشور با «تاریخ و عظمت ملت ایران» روبهرو شوند.
با این حال، نصب این اثر از همان ابتدا با واکنش منفی و اعتراض انجمن مجسمهسازان ایران همراه شد. محسن رافعی، مجسمهساز شناختهشده، با انتقاد از حذف نهادهای تخصصی از فرآیند تصمیمسازی، هشدار داد که نبود نظارت کیفی موجب افت سطح هنری شهر شده و انتخاب سوژهای مانند «والرین» ـ که نمادی از شکست تاریخی تلقی میشود ـ برای میدانی مهم چون میدان انقلاب، با هویت فرهنگی جامعه همخوانی ندارد.
با وجود این هشدارها، شهرداری به انتقادات توجهی نکرد. شامگاه ۲۴ آذرماه، این مجسمه پیش از اخذ مجوزهای لازم از میدان انقلاب جمعآوری شد تا به ورودی فرودگاه مهرآباد منتقل شود؛ اقدامی که آن هم ناتمام ماند. شنیدهها حاکی است پیشتر به مدیریت شهری اعلام شده بود تنها یک مجوز مشخص برای این اثر صادر میشود، اما این موضوع نادیده گرفته شد و تمرکز اصلی بر اجرای مراسم پرزرقوبرق رسانهای قرار داشت.
به گزارش دیدبان ایران، در نهایت، مجسمهای که قرار بود نماد «ایستادگی ملت ایران» باشد، اکنون در پارکینگ موتوری شهرداری منطقه ۹ نگهداری میشود. رخدادی که علاوه بر هدررفت منابع مالی، نشاندهنده شتابزدگی و رویکرد نمایشی در مدیریت نمادهای شهری است؛ روندی که بهزعم کارشناسان، هویت فرهنگی شهر و خاطره جمعی شهروندان را قربانی اهداف تبلیغاتی میکند.














