فروش هواپیماهای ۳۰ میلیون دلاری به هما با قیمت ۱۱۶ میلیون دلار توسط چینیها

روز گذشته ورود رسمی دو فروند هواپیمای ایرباس A330 به ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام شد؛ اتفاقی که هرچند یک ماه پیش توسط مهرداد بذرپاش، وزیر سابق راه و شهرسازی رسانهای شده بود، اما اکنون ابعاد تازهتری از آن روشن شده است.
بر پایه اطلاعات بهدستآمده، مقدمات این خرید از دو سال پیش و از طریق تهاتر نفتی توسط شرکت چینی گمنامی با نام HAOKUN ENERGY انجام شده است. اما نکته قابلتأمل اینکه این شرکت، هواپیماهایی با ارزش واقعی کمتر از ۳۰ میلیون دلار را هر یک به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار به ایران واگذار کرده است؛ اختلافی که شائبههایی درباره سودجویی و نبود شفافیت در این معامله ایجاد کرده است.
اگرچه برخی منابع مدعی هستند قطعات جانبی نیز همراه این دو هواپیما وارد کشور شده، اما تاکنون جزئیات این موارد منتشر نشده است.
در عین حال گزارشهای غیررسمی نشان میدهد شرکت چینی هنوز بخش زیادی از بدهیهای خود بابت نفت دریافتی از ایران را تسویه نکرده و در گذشته نیز تعهداتی همچون اجرای فاز دوم فرودگاه امام (به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار) و چند پروژه ریلی و حملونقل دیگر را رها کرده است.
از مجموع توافق برای واردات ۵۵ فروند هواپیما، تنها دو فروند آن هم با بهایی چند برابر ارزش واقعی تحویل ایران شده است؛ مسئلهای که لزوم ورود نهادهای نظارتی و شفافسازی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هما را بیش از پیش برجسته میکند.
به گزارش ایلنا، این در حالی است که بذرپاش، در واپسین روزهای مسئولیت خود در وزارت راه و شهرسازی، تاکید کرده بود که فضا برای ورود بخش خصوصی در حوزه نوسازی ناوگان هوایی مهیاست. اما اکنون این پرسش مطرح است که چرا به جای بخش خصوصی، یک شرکت ناشناخته چینی با واسطه تهاتر نفت، نقش اصلی را در واردات ایفا کرده و آن هم با چنین اختلاف قیمتی چشمگیر؟