آغاز شارژ کالابرگ دهکهای ۴ تا ۷ از عصر پنجشنبه

سخنگوی طرح کالابرگ از آغاز فاز سوم اجرای کالابرگ الکترونیک و شارژ اعتبار به حساب ۱۰ میلیون سرپرست خانوار دهکهای «چهارم تا هفتم» از عصر پنجشنبه (۲۳ اسفند) خبر داد.
سیده مرجان دبیری تأکید کرد که اعتبار کالابرگ بر اساس کد ملی سرپرستان خانوار شارژ میشود و سرپرستان خانوار میتوانند با هر کارت بانکی مراجعه کرده و خریدهای خود را انجام دهند. خریدها صرفاً با ارائه کد ملی امکانپذیر است.
وی افزود: اعتبار تخصیصیافته برای خرید با کالابرگ، جدا از یارانه ماهانه است که به افراد پرداخت میشود.
دبیری با اشاره به هدف این طرح برای حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم گفت: دهکهای اول تا سوم برای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم برای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از جمله اقلام لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد. اگر خرید بیشتر از سقف اعتبار باشد، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.
وی افزود: در صورتی که مشمولان از اعتبار مرحله اول کامل استفاده نکنند، مبلغ باقیمانده به دوره بعد منتقل خواهد شد. همچنین، خریداران میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست.
سخنگوی طرح کالابرگ با استناد به آخرین آمارها تا شب گذشته اظهار کرد که از حدود ۱۰ میلیون سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و دهکهای اول تا سوم، ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار سرپرست خانوار موفق به انجام خرید اعتباری خود شدهاند.
دبیری همچنین به مشکلاتی که در اجرای این مرحله از طرح پیش آمده اشاره کرد و گفت که دسترسی به کدهای دستوری برای برخی افراد با مشکلاتی مواجه بوده است. علاوه بر این، قطع و وصل برق دستگاههای پوز و فروشگاهها مشکلاتی ایجاد کرده، ولی این مشکلات در صورت کسر اعتبار از حساب فرد، بلافاصله بازگشت داده میشود. او افزود که تا کنون مشکل حادی در اجرای طرح وجود نداشته است.
وی همچنین در خصوص تأمین مواد غذایی برای مشمولان طرح گفت که با بررسیهای صورتگرفته از فروشگاهها و دستگاههای تأمینکننده، تا شب گذشته هیچ مشکلی در تأمین کالاها در سطح کشور وجود نداشته است.
طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده و خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای (از جمله افق کوروش، اتکا، رفاه و دیگر فروشگاهها) اجرا میشود و خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است. مشمولان میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را نصب کنند.
همچنین، استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳۵۰۰ امکانپذیر است و مرکز تماس ۶۳۶۹ـ۰۲۱ برای پاسخگویی به سوالات مشمولان آماده است.
شهروندان باید مراقب باشند که وزارت رفاه هیچ پیامی مبنی بر افزایش یا برداشت اعتبار یا لینکهای برنامه ارسال نمیکند و باید از ورود به لینکهای نامعتبر خودداری کنند.
به گزارش ایسنا، افراد از زمانی که اعتبارشان در مرحله اول شارژ میشود، میتوانند به مدت پنج روز خرید کنند.