کاهش سن دریافت گواهینامه موتورسیکلت از۱۸ به ۱۶ سال
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، از تغییرات گسترده در روند صدور گواهینامه موتورسیکلت و کاهش سن دریافت آن از ۱۸ به ۱۶ سال خبر داد.
این تغییرات که از دیماه ۱۴۰۳ به اجرا درآمد، با هدف بهبود ایمنی و کنترل بیشتر رانندگان موتورسیکلت، ساختار صدور گواهینامه را به ۴ گروه مختلف تقسیم کرده است.
بر اساس این تغییرات، گواهینامههای موتورسیکلت به شرح زیر تقسیمبندی میشوند:
گروه الف میم: این گروه به موتورسیکلتهای سبک و برقی با حجم سیلندر حداکثر ۵۰ سیسی و توان حداکثر ۴ کیلووات اختصاص دارد. سرعت این موتورسیکلتها نباید از ۴۵ کیلومتر در ساعت فراتر برود و حداقل سن دریافت این گواهینامه ۱۶ سال است.
گروه الف یک: این گروه برای موتورسیکلتهایی با حجم سیلندر تا ۱۲۵ سیسی یا توان حداکثر ۱۱ کیلووات طراحی شده است. متقاضیان این گروه نیز باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشند.
گروه الف دو: در این گروه، موتورسیکلتهایی با توان بیش از ۱۱ کیلووات و تا حداکثر ۳۵ کیلووات قرار میگیرند. متقاضیان این دسته باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند و موتورسیکلتهای قویتری را هدایت کنند.
گروه الف: این گروه مختص موتورسیکلتهای پرقدرتتر و سنگینتر است که برای دریافت گواهینامه آن، حداقل سن ۲۱ سال تعیین شده است.
سردار حسینی ضمن تأکید بر اهمیت رعایت قوانین و مقررات توسط رانندگان موتورسیکلت، به نگرانیهایی که نسبت به کاهش سن دریافت گواهینامه مطرح شده است، اشاره کرد. وی تصریح کرد که با توجه به افزایش خطرات رانندگی موتورسیکلت، ضروری است که رانندگان جوان آموزشهای دقیقتری را ببینند تا از بروز تصادفات جلوگیری شود.
همچنین، محدودیتهایی همچون حجم سیلندر کمتر و سرعت محدودتر برای موتورسیکلتهای گروههای پایینتر اعمال شده است تا ایمنی بیشتری برای رانندگان کمتجربه فراهم شود.
حسینی در ادامه افزود: “پلیس راهور با نظارت دقیق بر فرآیند آموزش و رتبهبندی گواهینامهها، تلاش میکند تا سطح ایمنی رانندگی موتورسیکلتها را ارتقاء دهد و امیدواریم این تغییرات، تأثیر مثبتی در کاهش تصادفات و افزایش مسئولیتپذیری رانندگان داشته باشد.”
وی همچنین به آموزشگاههای موتورسیکلت در سراسر کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد که این آموزشگاهها باید زیرساختهای لازم را برای آموزش گروههای جدید فراهم کنند و تجهیزات مورد نیاز برای آموزش موتورسیکلتهای سبکتر را مهیا سازند.