بازی با پازل مهارتهای فضایی کودکان را تقویت میکند
![بازی با پازل مهارتهای فضایی کودکان را تقویت میکند بازی با پازل بر تقویت مهارتهای فضایی کودکان موثر است.](https://baztab.ir/wp-content/uploads/2024/11/puzzel-930x550.jpg)
بازتاب– تحقیقات جدید دانشگاه شیکاگو نشان میدهد که بازی با پازل در سنین ۲ تا ۴ سالگی میتواند به طور قابل توجهی مهارتهای فضایی کودکان را بهبود بخشد. این مطالعه که بر روی ۵۳ جفت کودک و والدین از طیفهای مختلف اجتماعی-اقتصادی انجام شده، نشان میدهد کودکانی که در این بازه سنی با پازل مشغول بودهاند، در ارزیابیهایی که در ۵۴ ماهگی انجام شد، عملکرد بهتری در تواناییهای فضایی خود داشتهاند.
محققان این مطالعه بر اساس ضبط و تجزیه و تحلیل تعاملات والدین و کودکان در محیطهای طبیعی، به این نتیجه رسیدند که بازی با پازل یک عامل پیشبینیکننده مهم در توسعه مهارتهای فضایی است، حتی پس از کنترل تأثیرات عوامل مختلف مانند درآمد والدین و میزان ورودی زبانی آنها. نتایج نشان میدهد که هرچند دختران و پسران به طور یکسان از مزایای این بازیها بهرهمند شدهاند، پسران بیشتر با پازلهای پیچیدهتر بازی کرده و در آزمونهای تغییرات ذهنی در ۵۴ ماهگی، عملکرد بهتری از خود نشان دادهاند.
دکتر سوزان لوین، استاد روانشناسی در دانشگاه شیکاگو و نویسنده اصلی این تحقیق، تصریح کرد: «کودکانی که با پازلهای فضایی بازی کردهاند، در انجام وظایفی که نیاز به چرخش و جابجایی اشکال داشتند، بهطور معناداری موفقتر از سایرین عمل کردند. این مهارتها پیشبینیکنندهای مهم برای موفقیت در رشتههای STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) در مراحل بعدی تحصیل هستند.»
این تحقیق که نخستین مطالعهای است که بهطور سیستماتیک بازی با پازل را در محیطهای طبیعی بررسی کرده، همچنین بر تفاوتهای جنسیتی در تعاملات والدین و نوع پازلهای انتخابی تأکید میکند. والدین با درآمد بالاتر تمایل بیشتری به استفاده از پازلها در بازی با کودکان خود داشتهاند و پسران معمولاً پازلهای پیچیدهتری را انتخاب کردهاند که والدین آنها نیز در حین بازی از زبان فضایی بیشتری استفاده کردهاند.
دکتر لوین به ضرورت تحقیقات بیشتر برای بررسی دقیقتر ارتباط میان زبان فضایی والدین و توسعه مهارتهای فضایی کودکان اشاره کرد و افزود: «اینکه چگونه تعاملات والدین و نوع پازلهای انتخابی بر رشد مهارتهای فضایی تأثیر میگذارد، نیاز به بررسیهای بیشتری دارد.»
این پژوهش تحت حمایت بنیاد ملی علوم و مؤسسه ملی بهداشت آمریکا (NICHHD) انجام شده است و نتایج آن میتواند به شکلگیری برنامههای آموزشی مؤثر برای بهبود توانمندیهای فضایی کودکان و آمادهسازی آنها برای موفقیت در زمینههای STEM کمک کند.
منبع scitechdaily