پایان بروکراسی سنتی در وثیقه‌گذاری با سامانه «ست» بانک صادرات

    کد خبر :1107222
سامانه ست بانک صادرات

یاسر مرادی، عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران، در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت، با تأکید بر مزایای سامانه توثیق الکترونیکی دارایی «ست»، هدف اصلی این سامانه را تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات خرد و خدمات غیرحضوری دانست. وی اظهار داشت که برای دستیابی به این هدف، باید دیدگاه سنتی را کنار گذاشته و زیرساخت‌های الکترونیکی را تقویت کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، مرادی با اشاره به موفقیت سامانه «ست» که سال گذشته در جشنواره دکتر نوربخش نیز رتبه اول محصولات برتر را کسب کرد، گفت: «این سامانه با هدف استفاده از دارایی‌های راکد مردم طراحی شده است. بسیاری از لندتک‌ها و سامانه‌های خرید اعتباری، به دلیل کمبود وثیقه با چالش نکول تسهیلات مواجه هستند. سامانه ست می‌تواند با ارائه راهکارهای نوین، این مشکل را حل کند.»

حرکت به سمت خدمات الکترونیکی و حذف بروکراسی سنتی

وی تأکید کرد که حرکت به سمت بانکداری دیجیتال مستلزم کاهش وابستگی به فرآیندهای حضوری است. «مشتری نباید برای وثیقه‌گذاری به شعب مراجعه کند؛ بلکه باید تضامین به‌صورت کاملاً الکترونیکی انجام شود.» سامانه ست به مردم امکان می‌دهد با استفاده از دارایی‌هایی مانند سیم‌کارت، بیمه عمر و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثابت، نیاز به ضامن را برطرف کنند.

چالش‌های حقوقی در مسیر دیجیتال شدن

مرادی به موانع حقوقی پیش روی سامانه‌های الکترونیکی اشاره کرد و گفت: «هنوز برخی دادگاه‌ها امضای الکترونیک و قراردادهای دیجیتال را به رسمیت نمی‌شناسند. برای مثال، در رسیدگی به دعاوی مربوط به چک الکترونیک، قضات لاشه فیزیکی آن را طلب می‌کنند، درحالی‌که چک الکترونیکی چنین چیزی ندارد و از طریق QR کد 16 رقمی شناسایی می‌شود.»

وی همچنین از نهادهای امین دارایی مانند بیمه‌ها و صندوق‌ها خواست در موارد نکول تسهیلات، همکاری بیشتری در آزادسازی و فروش وثیقه‌ها داشته باشند و راهکارهایی برای نوسانات قیمت یا سایر موانع در نظر بگیرند.

اهمیت استفاده از ظرفیت لندتک‌ها

مرادی با اشاره به ظرفیت لندتک‌ها و اپلیکیشن‌های پرداخت، تأکید کرد که تمرکز بر خدمات دیجیتال و غیرحضوری می‌تواند درآمدهای غیرمشاع بانک‌ها را افزایش دهد و تجربه مشتریان را بهبود بخشد. وی خاطرنشان کرد: «بانک صادرات ایران، علاوه بر سامانه ست، با راه‌اندازی ابزارهایی مانند چکنو (نخستین چک الکترونیکی)، سفته و برات الکترونیک، گام‌های بلندی در مسیر دیجیتال شدن برداشته است.»

وی در پایان با اشاره به پرداخت بیش از ۱۰۰ درصد سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک صادرات ایران به‌صورت تسهیلات حمایتی، تصریح کرد که تسهیلات خرد همچنان اولویت اصلی این بانک است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید