شروط واردات خودرو در آیین‌نامه جدید دولت

    کد خبر :1106824
شروط واردات خودرو

هیئت وزیران در مصوبه‌ای که عصر دیروز به تصویب رسید، آئین‌نامه جدیدی برای واردات خودروها ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، منابع ارزی مورد نیاز برای واردات خودرو با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از محل ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات، سرمایه‌گذاری خارجی (با اولویت حمل و نقل عمومی و تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)، و سایر منابع ارزی تأمین خواهد شد.

دولت همچنین تأکید کرده است که ثبت سفارش خودرو پس از ورود به کشور برای ترخیص از گمرک فاقد اعتبار است و تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش در گمرکات کشور ممنوع است؛ در صورتی که تخلیه انجام شود، خودرو باید ظرف یک ماه مرجوع گردد.

طبق این مصوبه، واردات خودرو از سوی اشخاص حقوقی، منوط به دریافت تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد بود. مسئولیت حقوقی مربوط به اصالت و تطابق خودرو با مدارک شناسایی و سوابق تعمیرات و تصادفات بر عهده واردکننده است، و در صورت عدم تطابق، خودرو مرجوع می‌شود.

در این مصوبه، واردات خودروهای نو و کارکرده هیبریدی و پلاگین با حجم موتور احتراقی بیش از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است، و حداکثر حجم موتور برای خودروهای بردافزا یا ای آر ای وی ۱۵۰۰ سی سی تعیین شده است. همچنین، خودروهای نو با کارکرد کمتر از ۹۹ کیلومتر و سن کمتر از یک سال باید بر اساس ویژگی‌های خاص خود به عنوان خودروی نو تعیین شوند.

حداکثر ارزش برای خودروهای نو ۴۰ هزار یورو و برای خودروهای کارکرده ۲۰ هزار یورو تعیین شده است. همچنین، واردات خودروی فرمان راست ممنوع اعلام شده و باتری خودروهای وارداتی باید از نوع لیتیوم-یون باشد. واردکنندگان موظفند گارانتی ۵ ساله یا کارکرد ۱۰۰ هزار کیلومتر برای باتری‌ها ارائه دهند.

برای خودروهای برقی و بردافزا، عمر باتری باید حداقل ۷۵ درصد پیمایش اولیه با یک بار شارژ کامل باشد. در مورد خودروهای هیبریدی و پلاگین، این قابلیت باید حداقل ۶۰ کیلومتر با موتور برقی تنها باشد.

دولت همچنین مسئولیت اعلام فهرست نام‌های تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول را به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده است. متقاضیانی که همزمان برای ثبت سفارش خودرو و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تجهیزات شارژ اقدام کنند، در اولویت قرار دارند. شرکت‌های تولیدکننده که واحدهای تولیدی برای خودروهای بردافزا، هیبریدی پلاگین، تجهیزات شارژ یا نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث کنند نیز اولویت خواهند داشت.

اولویت چهارم به تولیدکنندگانی اختصاص دارد که اقدام به تولید خودروی برقی، تجهیزات شارژ یا نیروگاه تجدیدپذیر با عمق ساخت داخل کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید