۶ نکته برای قدرتمند کردن حافظه کودک

    کد خبر :1099077
۶ نکته برای قدرتمند کردن حافظه کودک

«چیزی را که یاد گرفتم فراموش کردم!» این جمله، نشان دهنده مبارزه مشترک اکثر کودکان برای ثبت مفاهیم در حافظه است. برخی از کودکانی که زمان کافی را صرف مطالعه می‌کنند، در حفظ کردن درس‌های خود تلاش می‌کنند که بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر می‌گذارد.

حافظه و عملکرد تحصیلی کودکان را با یادگیری چند حسی، آموزش به خاطر سپردن، مهارت‌های تجسم‌بخشی، تکه تکه کردن اطلاعات، ایجاد تمرین‌های روتین و ارتباطات واقعی و ملموس، تقویت کنید. این استراتژی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا درس‌ها را حفظ کنند، مفاهیم را از طریق فعالیت‌های عملی، برنامه‌های مطالعه ساختاریافته، و مثال‌های کاربردی و عملی به کار ببرند، و از رویکردی جامع برای یادگیری و حفظ اطلاعات اطمینان حاصل کنند.

«چیزی را که یاد گرفتم فراموش کردم!» این جمله، نشان دهنده مبارزه مشترک اکثر کودکان است. برخی از کودکانی که زمان کافی را صرف مطالعه می‌کنند، در حفظ کردن درس‌های خود تلاش می‌کنند که بر عملکرد تحصیلی آنها تأثیر می‌گذارد. با استفاده از روش‌ها و راهکارهای موثر برای تقویت حافظه کودکان می‌توان این مشکل را برطرف کرد. این روش‌ها برای تصحیح چالش‌های رایجی که یادگیرندگان کم سن و سال در حفظ اطلاعات با آن مواجه هستند، به خوبی کار می‌کنند.

با بهبود کارایی حافظه که برای امور تحصیلی و روزمره بسیار مهم است، این ۶ نکته می‌توانند قدرت به خاطر سپردن کودک شما را به شکلی کاملا محسوس ارتقاء دهند:

یادگیری چند حسی

حواس چندگانه را در حین یادگیری درگیر کنید. از فعالیت‌های عملی، کمک‌های بصری و نشانه‌های شنیداری برای تقویت مفاهیم استفاده کنید. بازی‌های تخته‌ای و کارتی مانند UNO و Go Fish با الزام کودکان به یادآوری قوانین و حرکات قبلی به بهبود حافظه کمک می‌کنند.

آموزش به خاطر سپردن

کودکان را تشویق کنید آموخته‌های خود را آموزش دهند. این روش درک و حفظ آنها را تقویت می‌کند. از یک درس از آنها سوال بپرسید و به آنها انگیزه دهید که آن کتاب را به طور خلاصه برای شما توضیح دهند. وقت گذاشتن و صبور بودن با آنها برای پاسخ دادن، رویکرد درستی است.

مهارت‌های تجسم‌بخشی ـ تصویرسازی ذهنی

تصاویر ذهنی یا نقاشی‌هایی از مفاهیم ایجاد کنید. ابزارهای یادگاری و کلمات اختصاری به ادغام اطلاعاتی که فرزند شما در تلاش برای یادگیری است کمک می‌کند. از برجسته‌ کننده‌ها، یادداشت‌های چسبی و خودکارهای رنگارنگ برای لذت بردن از تجربه استفاده کنید. یادداشت برداری و خط کشی بر مفاهیم کلیدی در کتاب درسی را تشویق کنید تا بعداً آن را بازبینی کنید.

تکه تکه کردن اطلاعات

یک فصل از کتاب را به تکه‌های کوچکتر و سازمان یافته تقسیم کنید. از سازمان‌دهنده‌های گرافیکی و نقشه‌های ذهنی برای ارائه اطلاعات منسجم استفاده کنید. این امر یادگیری فعال را ترویج می‌کند و اغلب باعث به خاطر سپردن مفاهیم و آموزه‌ها می‌شود.

روشی روتین مستقر کنید

تکرار و روال به حفظ بهتر اطلاعات کمک می‌کند. برنامه‌های منظم مطالعه و تمرین‌های روزانه یادگیری را در کودکان تقویت می‌کند. بر جوانب و نکات سلامتی کودک خود ازجمله کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش و ترویج عادات سالم در کودکان تمرکز کنید. اطمینان حاصل کنید که کودکان خوب غذا می‌خورند، ورزش می‌کنند و به اندازه کافی می‌خوابند تا عملکرد مغز و بهبود جسمانی را ارتقاء ببخشد.

ارتباطات واقعی

یادگیری را به موقعیت‌های واقعی مرتبط کنید. از عملکرد روزمره اشیاء اطراف خانه و قوانین علمی کهحاکم بر آن‌ها برای فرزندتان مثال بزنید. سفرهای میدانی و پروژه‌های عملی می‌توانند درک کودک و میزان به خاطر سپاری مطالب را به شکلی محسوس افزایش دهند. از تقویم یا یادداشت‌های روزانه برای پیگیری تاریخ‌ها و کارهای مهم استفاده کنید و آنها را در مکان‌های برجسته خانه قرار دهید.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید