بازار پوشاک از رکود عمیق تا تخفیف‌های ویژه/ زیان‌دهی بیش از ۹۰درصد واحدهای فروشگاهی

    کد خبر :1097859
بازار پوشاک از رکود عمیق تا تخفیف‌های ویژه

در بازار پوشاک پاییزه مطلقا افزایش قیمت نامتعارفی وجود ندارد، چون نرخ ارز در یکسال نوسان چندان بالایی نداشته و تغییر قیمت‌ها محدود بوده است.

مجید افتخاری، عضو هیات‌مدیره اتحادیه پوشاک گفت:وقتی صحبت از قیمت تمام شده پوشاک می‌کنیم باید تورم، نرخ ارز و قیمت‌های ۶ماه قبل را بررسی کنیم. وقتی در بازه زمانی اردیبهشت و خرداد نرخ ارز نوسان چشمگیری نداشت، قیمت پوشاک هم چندان افزایش نیافته است.

این فعال صنعت پوشاک تصریح کرد: با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که قیمت‌ در تمامی بازارها با افزایش ۳۰درصدی مواجه شده، حتی بانک‌ها هم نرخ سود را ۳۰درصد محاسبه می‌کنند و تسهیلات را به تولیدکنندگان با نرخ بهره ۳۵درصدی ارایه می‌کنند، در این صورت افزایش قیمت پوشاک مطابق نرخ تورم منطقی است.

افتخاری با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی سبد خانوار کوچک شده است، اظهار داشت: وقتی شرایط اقتصادی نامساعد می‌شود، سطح خرید خانوار کاهش یافته و بازار دچار یک رکود سنگین می‌شود، با این وجود در سال‌های اخیر کمترین تورم در بازار پوشاک رخ داده و دامنه فعالیت فعالان صنف پوشاک محدود شده است.

وی ادامه داد: شرایط رکودی بازار پوشاک باعث شده تا سرمایه‌گذاری در این صنف با کاهش رو به رو شده و فعالیت در آن دیگر توجیه اقتصادی ندارد. بسیاری از فعالان برای بقاء می‌جنگند؛ نه سوددهی.

به نوشته چند ثانیه؛ عضو هیات‌مدیره اتحادیه پوشاک تاکید کرد: درحال حاضر بالای ۹۰درصد واحدهای فروشگاهی زیان‌ده هستند و بسیاری از واحدهای تولیدی با وجود آغاز فصل جدید محصولات مناسب فصل را زیرفروشی می‌کنند.

به گفته وی، به دلیل کاهش عرضه و تقاضا در بازار پوشاک واحدهای صنفی با مشکل فروش رو به رو شده و بازار در یک رکود سنگین به سر می‌برد. از سوی دیگر سیستم فروشگاه‌داری در کشور دچار اختلال شده است.

وی ادامه داد: ریشه زیان‌دهی سیستم فروشگاه‌داری در افزایش افسارگسیخته قیمت‌های اجاره است و هیچ نظارتی هم بر میزان اجاره واحدهای تجاری صورت نمی‌گیرد.

افتخاری افزود: در سال قیمت لباس در واحدهای تجاری با افزایش ۲۵درصدی مواجه می‌شود، اما نرخ اجاره بها بیش از ۱۰۰درصد افزایش می‌یابد. فروشگاه‌ها باید با انواع مشکلات اعم از مالیات‌های سنگین، حقوق و دستمزد، بیمه، نظارت‌های سختگیرانه نهادهای و تعزیرات و کاهش شدید سهم بازار مصرف کننده دست و پنجه نرم کنند.

وی گفت: میزان هزینه‌های فروشگاه‌داری در سال‌های اخیر به طرز سرسام‌آوری بالا رفته و به همین دلیل فروشگاه‌ها برای جذب مشتری تخفیف‌های ویژه و فروش‌های ویژه را به مناسبت‌های مختلف و به صورت پیاپی تمدید می‌کنند تا بتوانند سطح فروش را افزایش داده و از رکود سنگین خارج شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید