علت مخالفت بایدن با حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران مشخص شد؟

    کد خبر :1097216
بایدن حمله اسرائیل تاسیسات هسته‌ای ایران

به گفته مقامات آمریکایی، ایالات متحده هم‌چنان معتقد است که ایران هنوز تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد.

دو مقام آمریکایی روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفتند که ایالات متحده همچنان معتقد است که علیرغم حوادث اخیر -از جمله ترور رهبران حزب‌الله توسط اسرائیل و دو تلاش برای حمله به اسرائیلـ- هنوز بر این باور است که ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نداشته است.

اظهارات یک مقام ارشد دولت بایدن و سخنگوی دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) در حالی ارائه شده که اوایل این هفته ویلیام برنز، رئیس سیا هم گفت ایالات متحده هیچ مدرکی ندیده است که ایران تصمیمی در این زمینه داشته باشد.

سخنگوی ODNI گفتخ ارزیابی ما این است که ایران تصمیمی برای راه‌اندازی برنامه تسلیحات هسته‌ای نگرفته است.

ارزیابی اطلاعاتی می‌تواند یکی از دلایل مخالفت ایالات متحده با هرگونه حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران در تلافی حمله موشکی ایران باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پس از حمله مذکور گفت که از حمله اسرائیل به سایت‌های هسته ای ایران حمایت نخواهد کرد، اما توضیح بیش‌تری نداد. اظهارات وی با انتقاد شدید جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا مواجه شد.

مقامات آمریکایی مدت‌هاست که اذعان کرده‌اند که تلاش برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران ممکن است تنها عزم تهران را برای انجام این کار تقویت کند.

یک مقام دولت بایدن به رویترز گفته: «همه ما این فضا را با دقت پیگیری می‌کنیم».

در هفته‌های گذشته، ارتش اسرائیل خسارات سنگینی به حزب‌الله لبنان وارد کرده است. تضعیف یکی از متحدان کلیدی ایران برخی کارشناسان را بر آن داشته تا ادعا کنند که تهران ممکن است در برنامه هسته‌ای خود تجدیدنظر کند.

بت سانر، معاون سابق اطلاعات ملی ایالات متحده، ادعا کرده که ریسک فتوای هسته‌ای «اکنون بیشتر از آنچه بوده است» است و اگر اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای حمله کند، تهران احتمالاً به آن سمت حرکت کند.

اسرائیل هنوز فاش نکرده است که در تلافی حمله هفته گذشته ایران، چه هدفی را هدف قرار خواهد داد. برخی مقامات می‌گویند که ایالات متحده به طور خصوصی از اسرائیل خواسته تا واکنش خود را برای جلوگیری از آغاز جنگ گسترده تر در خاورمیانه تنظیم کند و بایدن علناً مخالفت خود را با حمله هسته‌ای و نگرانی در مورد حمله به زیرساخت‌های انرژی ایران اعلام کرد. با این حال اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را یک تهدید وجودی می داند.

به گزارش اکوایران، درگیری‌ها در خاورمیانه به موضوع کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری پنجم نوامبر آمریکت تبدیل شده است. ترامپ هفته گذشته در یک برنامه کمپین انتخاباتی، بایدن را به دلیل مخالفت با حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران مورد تمسخر قرار داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید