پلاستیک های سیاه حاوی مواد سمی هستند

    کد خبر :1096469

به گزارش همشهری آنلاین مگان لیو، نویسنده اصلی مقاله این مطالعه، مدیر علم و سیاست در گروه حامی محیط زیست «آینده بدون سم» می‌گوید: «محصولی با یکی از بالاترین میزان‌های این مواد سمی بازدارنده شعله، گردنبندهای تسبیحی پلاستیکی سیاه سکه‌دار دزدان دریایی است که کودکان به خود می‌آویزند.»

لیو گفت: «این محصول خاص تا ۲۲۸۰۰ قسمت در هر میلیون کل حاوی مواد بازدارنده شعله بود که تقریباً ۳ درصد وزنی آن است. بچه‌ها اغلب چند روز متوالی با اسباب‌بازی‌ها بازی می‌کنند تا زمانی که از آنها خسته شوند.»

لیو گفت که خطرناک‌ترین مواد بازدارنده شعله که در این بررسی در کالاهای مصرفی یافت شد، همان موادی هستند که در تابلوهای برق در تلویزیون‌ها و سایر وسایل الکترونیکی استفاده می‌شوند.

او گفت: «به نظر می‌رسد پلاستیک‌های مورداستفاده برای تولید این کالاهای مصرفی به دلیل اشتباهات در بازیافت زباله‌های الکترونیکی به مواد سمی بازدارنده شعله آلوده شده باشند.»

این بررسی نشان داد یک کالای مصرفی، یک سینی پلاستیکی مشکی سوشی، حاوی ۱۱۹۰۰ قسمت در میلیون بازدارنده شعله «دکابرومودی فنیل‌اتر» یا به اختصار decaBDE بود. این ماده شیمیایی عضوی از دسته «دی‌فنیل اترهای پلی برومینه» یا PBDE بازدارنده‌های شعله است.

موادی که خطر سرطان را افزایش می‌دهند

یک بررسی اخیر نشان داده است که افرادی که دارای بالاترین میزان PBDE در خون‌شان بودند، در مقایسه با افراد با پایین‌ترین میزان این ماده در خون تقریباً ۳۰۰٪ بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان قرار داشته‌اند.

سازمان محیط زیست آمریکا در سال ۲۰۲۱ DecaBDE را به علت ارتباط با سرطان، مشکلات غدد درون‌ریز و تیروئید، اختلال‌های رشد جنین و کودک و عملکرد عصبی رفتاری و سمیت برای دستگاه ایمنی و تولیدمثل به طور کامل ممنوع کرد.

اما در این بررسی جدید علیرغم ممنوعیت‌های وضع شده ماده DecaBDE در ۷۰ درصد نمونه‌های آزمایش‌شده، در میزان‌هایی از پنج تا ۱۲۰۰ برابر بیشتر از حد مجاز ۱۰ قسمت در میلیون در اتحادیه اروپا یافت شد.

این پژوهشگران بر اساس قرار گرفتن روزانه در معرض ظروف پلاستیکی سیاه‌وسفید آشپزخانه مانند کاردک و قاشق‌های شکاف دار که آلوده به این مواد سمی هستند، برآورد کردند که یک فرد می‌تواند روزانه به طور متوسط در معرض ۳۴.۷ قسمت در میلیون DecaBDE قرار گیرد.

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی به ویژه از این لحاظ نگران‌کننده بود که پژوهشگران مواد سمی بازدارنده شعله‌ای را در کالاهای مصرفی پیدا کردند که دیگر قرار نیست استفاده شوند.

کارشناسان به همین علت توصیه می‌کنند که از پلاستیک سیاه برای ساختن کالاهای در تماس با مواد غذایی هستند، استفاده نشود و از خرید اسباب‌بازی‌های با قطعات پلاستیکی سیاه هم پرهیز شود.

مشکل مواد بازدارنده شعله

دستگاه‌های الکترونیکی که از مواد بازدارنده شعله به عنوان راهی برای جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده می‌کنند، در بسیاری از وسایل خانگی به کار الکترونیکی از جمله تلویزیون، تلفن‌های هوشمند، رایانه، سیستم‌های بازی و تبلت‌ها به کار می‌روند و این دستگاه‌ها در زندگی روزمره ما تنیده شده‌اند. از طرف دیگر اگر این مواد بازدارنده شعله به کار نروند، ممکن است خطرات ایمنی بیشتری ایجاد شود.

تولیدکنندگان همچنین از این مواد ضد شعله در مبل‌ها، صندلی‌های ‌راحتی، صندلی‌های اداری، روکش‌های داخلی خودرو، صندلی‌های ماشین نوزاد، روکش‌های فرش، تشک‌های یوگا با فوم و وسایل کودک استفاده می‌کنند. این مواد بازدارنده‌های شعله می‌توانند از این محصولات وارد هوا شوند و سپس به گردوغبار، غذا و آب بچسبند و درنهایت به‌وسیله انسان‌ها بلعیده شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید