نتیجه انتخابات ریاست جمهوری امریکا ، چه اثری بر قیمت میلگرد می‌گذارد؟

    کد خبر :1095418

سرنوشت قیمت‌ میلگرد پس از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا چه می‌شود؟ آیا با آمدن ترامپ قرار است شاهد رکود بازار آهن آلات باشیم؟ در این مطلب به طور تحلیلی، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر قیمت میلگرد را بررسی می‌کنیم؛ بنابراین اگر به دنبال پیش‌بینی آینده بازار آهن آلات پس از انتخابات هستید، حتما این تحلیل را بخوانید!

ترامپ یا هریس؛ تمام نگاه‌ها به صندوق انتخابات آمریکا

تا این لحظه، آخرین نظرسنجی‌های معتبر در آمریکا نشان می‌دهند که کامالا هریس، نامزد حزب دموکرات آمریکا بین 2 تا 4 درصد از رقیب خود، ترامپ (نامزد جمهوری خواه) پیشی گرفته است؛ بنابراین شانس پیروزی هریس بیشتر از ترامپ به‌نظر می‌رسد. با نزدیک شدن به زمان رای‌گیری در ایالات متحده، تمام نگاه‌ها در بازار جهانی آهن آلات، به نتیجه این انتخابات است. زیرا با آمدن ترامپ یا هریس، جهت‌گیری سیاست‌های مالی و تجاری تغییر می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید با پیروزی هرکدام از نامزدها دقیقا چه اتفاقی می‌افتد، بخش بعدی را از دست ندهید!

قیمت میلگرد پس از پیروزی ترامپ

ترامپ را می‌توان یکی از مخالفان سرسخت واردات از چین دانست. یکی از شعارهای انتخاباتی او، اعمال تعرفه 60 درصدی بر واردات از چین است؛ این یعنی یک جنگ اقتصادی پرتنش با این کشور! از آنجا که حجم بالایی از فولاد آمریکا توسط چین تامین می‌شود، این احتمال وجود دارد که با روی کار آمدن او، شاهد کاهش شدید تقاضای فولاد از چین باشیم. از طرفی بازار ساخت و ساز مسکن در چین با رکود جدی مواجه شده است؛ برای مثال فقط در ماه اوت سال جاری، کاهش 2.43 درصدی نسبت به سال قبل مشاهده می‌شود.

با این شرایط، تحلیلگران بر این باورند که صادرکنندگان چینی به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در جهان، به ناچار، قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی خود را کاهش خواهند داد؛ برای مثال، احتمالا قیمت میلگرد 12 و سایر انواع پرفروش میلگرد در بازار جهانی با روی کار آمدن ترامپ کاهش پیدا می‌کنند. این مساله می‌تواند تولید میلگرد را در دنیا با چالش جدی مواجه کند.

یکی دیگر از نتایج پیروزی ترامپ، جدی‌تر شدن تنش بین آمریکا و ایران، اسرائیل و فلسطین و همچنین چین و تایوان است. با این شرایط، می‌توان نوسانات شدیدی را در قیمت میلگرد پیش‌بینی کرد. این احتمال می‌رود که تاثیر تنش‌های جهانی و منطقه‌ای بر بازار ایران کاملا محسوس باشد.

قیمت میلگرد پس از پیروزی کامالا هریس

هریس بر خلاف ترامپ، سیاست‌های تعدیلی را در برنامه‌های مالی و اقتصادی دنبال می‌کند. براساس تحلیل‌های رسمی، او معتقد است که باید درگیری‌ها با چین را کاهش داد و در عین حال با تعمیق روابط با کشورهای آسیایی، حوزه نفوذ چینی‌ها را کمتر کرد. این سیاست احتمالا تنش‌ها در بازار تجارت جهانی را کاهش می‌دهد و به دنبال آن قیمت محصولات فولادی مانند میلگرد بیشتر می‌شود. از طرفی، موفقیت کامالا هریس در انتخابات، می‌تواند خبر خوشی برای چینی‌ها باشد، زیرا او به اندازه ترامپ به اعمال تعرفه واردات بر محصولات چینی اعتقاد ندارد و حتی در یکی از مناظره‌هایش این کار را بی‌فایده خوانده بود.

هرچند قیمت میلگرد در بازار جهانی ممکن است با پیروزی هریس افزایش پیدا کند، اما این اتفاق در بازار ایران ممکن است روند معکوسی را دنبال کند، زیرا عوامل متعددی بر قیمت میلگرد امروز ایران تاثیر می‌گذارند که در بخش بعدی این موضوع را بیشتر بررسی می‌کنیم.

تاثیر انتخابات آمریکا بر قیمت میلگرد در ایران

قیمت میلگرد و محصولات فولادی در بازار ایران به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آن می‌توان به نوسانات قیمت دلار، ارزش فولاد خام و قیمت تجهیزات صنعتی در بازار جهانی، سیاست‌های دولتی و … اشاره کرد. با نگاهی به این عوامل می‌توان با قطعیت گفت که انتخابات آمریکا می‌تواند تاثیر مستقیمی روی قیمت میلگرد در ایران داشته باشد. این تاثیر، هرچند کم باشد، باید آن را جدی گرفت، زیرا کاهش یا افزایش اندک قیمت میلگرد می‌تواند هزینه پروژه‌های ساختمانی را تا حد زیادی تغییر دهد.

به‌طورکلی، پیروزی ترامپ می‌تواند آینده مذاکرات هسته‌ای بین ایران و آمریکا را تیره‌وتار کرده و امیدها برای رسیدن به نقطه روشن را کم‌رنگ کند. همین مساله می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی احساسات بازار گذاشته و قیمت دلار را افزایش دهد. با افزایش قیمت دلار، احتمالا هزینه واردات تجهیزات صنعتی مرتبط با تولید میلگرد بیشتر شده و به دنبال آن، قیمت نهایی میلگرد افزایش پیدا می‌کند. افزایش قیمت میلگرد می‌تواند بازار ساخت و ساز در ایران را با مشکل جدی مواجه کند.

سخن آخر؛ آیا پیش‌بینی‌ها قابل اعتماد هستند؟

اکنون که به شمارش معکوس انتخابات آمریکا نزدیک شده‌ایم، بسیاری از تحلیلگران منتظر تاثیر این انتخابات بر قیمت میلگرد و سایر محصولات فولادی هستند؛ بنابراین اگر شما هم قیمت آنلاین آهن و میلگرد را رصد می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم اخبار مرتبط با این انتخابات را با دقت دنبال کنید. نکته مهمی که وجود دارد این است که نباید آینده قیمت میلگرد در ایران را فقط به انتخابات آمریکا گره زد. در ایران، فاکتورهای مختلفی روی این قیمت تاثیر می‌گذارند که مهمترین آنها، برنامه‌ها و سیاست‌های دولتی است. علاوه بر این، ممکن است افزایش قیمت آهن و نیروی کار نیز باعث رکود بازار ساخت و ساز شده و تقاضا برای خرید میلگرد را کاهش دهد. همین مساله می‌تواند قیمت‌ها را دست‌خوش تغییر جدی کند. بنابراین هرچند ممکن است پیش‌بینی‌ها روند صعودی یا نزولی را برای قیمت میلگرد نشان دهند، اما هنوز نمی‌توان درباره آینده بازار آهن آلات نظر قطعی داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید