بازی خطرناک اسرائیل در خاورمیانه/ تهران و واشنگتن به رویارویی نزدیک می شوند؟

    کد خبر :1095337
اسرائیل در خاورمیانه

تریتا پارسی، معاون اجرایی موسسه کوئینسی با انتشار یادداشتی در نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت مدعی است، ایران اسرائیل را هدف حمله موشکی گسترده‌ای قرار داد؛ حمله‌ای که پاسخی بود به ترور سید حسن نصرالله، اسماعیل هنیه و عباس نیلفروشان. پارسی در ادامه ادعا کرد که اسرائیل در صددد است تا به حمله تلافی جویانه ایران پاسخ دهد؛ گزاره‌ای که می‌تواند زمینه را برای رویارویی تمام عیار فراهم کند.

بایدن خاورمیانه را در آستانه جنگ قرار داد

پارسی در ادامه یادداشت ادعایی‌اش آورد، در جریان رویارویی ماه آوریل میان تهران و تل‌آویو هشدار دادم که دو بازیگر باید از وقوع رویارویی تمام عیار جلوگیری کنند، در آن بازه زمانی تاکید داشتم که نباید اجازه داد استراتژی شکست خورده دولت بایدن برای جلوگیری از افزایش تنش در خاورمیانه چنین شرایطی را رقم بزند.

به باور پارسی اگر جو بایدن از اهرم‌های خود برای تحت فشار قرار دادن اسرائیل جهت توقف جنگ در غزه استفاده می‌کرد، امروز خاورمیانه به سان شش ماه قبل، در ماه آوریل، در آستانه جنگی تمام عیار قرار نداشت. پارسی در ادامه آورد، ایران به صراحت اعلام کرده است که خواهان درگیری منطقه‌ای نیست. به نظر نمی‌رسد تهران بخواهد آغاز کننده چنین جنگی باشد. اما نتانیاهو به وضوح تصور می‌کند که شرایط به نفع اوست تا زمینه را برای گسترش رویارویی‌ها هموار سازد، زیرا واشنگتن منفعل شده و یک ماه باقی مانده به انتخابات رئیس‌جمهوری به سان اردک لنگ قادر نیست هزینه‌های این جنگ برای امنیت ملی آمریکا را برآورد کرده و به اسرائیل «نه» بگوید.

این تحلیلگر در ادامه مدعی شد: باید امیدوار بود زمینه برای کاهش تنش‌ها هموار شود. اما خطر رویارویی امروز بالاست و اگر ایالات متحده درگیر جنگی تازه در خاورمیانه برای مدتی طولانی شود، مقصر بایدن است. کاخ سفید بارها تصمیم گرفته است تا ایالات متحده را بر لبه پرتگاه جنگ نگه دارد، پس ارتش اسرائیل را مهار نکرده است. همین امر موجب شده تا دامنه درگیری‌ها گسترش یافته و تعداد زیادی از نظامی‌ها در غزه و لبنان جان خود را از دست بدهند. دولت بایدن با ارائه تسلیحات، ارائه حمایت‌های سیاسی، حمایت دیپلماتیک و مالی به اسرائیل در شرایطی که تاکید دارد خواهان تشدید تنش نیست، خاورمیانه را در چنین شرایط خطرناکی قرار داده است.

بایدن اشتباه بوش را تکرار کرد؟

استراتژی بایدن حول محور بازدارندگی ایران و متحدانش تعریف شده تا مانع از هرگونه حمله‌ای به اسرائیل شود، از همین رو ایالات متحده در متوقف کردن تنش‌ها گامی برنداشته است. چنین سیاست یک بام و دو هوایی صرفا زمینه ساز تنش‌های بیشتر می‌شود و به نتانیاهو اثبات کرده که واشنگتن برای متوقف کردن نتانیاهو و تل‌آویو مصمم نیست.

اگر بایدن امکان تشدید تنش از سوی اسرائیل را فراهم کند، این امر به خوبی می‌تواند به یک رویارویی مستقیم نظامی آمریکا و ایران منجر شود که عمیقاً منطقه را درگیر بی‌ثباتی خواهد کرد. عواقب چنین جنگی برای امنیت ملی ایالات متحده به سختی قابل محاسبه است – اما به راحتی می‌توان عواقبی را همتراز با ماجراجویی نظامی فاجعه باری که دولت جورج دبلیو بوش در خاورمیانه دنبال کرد، تصور کرد.

اگر نیروهای نظامی ایالات متحده خود را در خط آتش در یک مناقشه رو به گسترش ایران و اسرائیل بیابند، این نتیجه مستقیم شکست دولت بایدن است؛ دولتی که نتوانست برای تحقق منافع امنیتی آمریکا و اجتناب از جنگ از اهرم‌هایی که در اختیار دارد، استفاده کند. جو بایدن با وعده پایان دادن به دوران جنگ‌های ابدی و تلاش‌های پرهزینه برای دگرگونی خاورمیانه به قدرت رسید. اکنون به نظر می‌رسد بایدن در دام افتاده و همین گزاره نیروی نظامی ایالات متحده منطقه را برای همیشه متحول خواهد کرد. این که واشنگتن هنوز از اشتباه‌های خود درس نگرفته جای شگفتی دارد.

اقتصادنیوز

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید