ارتوپدی چیست؟ معرفی کاربردها و روش‌های درمانی

    کد خبر :1095088

ارتوپدی چیست و دکتر ارتوپد کیست؟ اگر شما هم دچار بیماری‌های اسکلتی و عضلانی هستید و نیاز به یک روش مؤثر برای درمان و کنترل درد خود دارید، توصیه می‌کنیم که حتماً به یک کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی از جمله کلینیک ارتوپدی پزشک اول مراجعه کنید. در این کلینیک جمعی از بهترین متخصصان این حوزه از جمله بهترین دکتر ارتوپد به تشخیص و درمان بیماری‌‌های اسکلتی و عضلانی می‌پردازند.

چرا که ارتوپدی یکی از شاخه‌های مهم پزشکی است که به تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌ها و آسیب‌های سیستم عضلانی و اسکلتی (شامل عضلات، استخوان‌ها، مفاصل، تاندون‌ها، رباط‌ها و اعصاب) مربوط می‌شود و متخصص ارتوپد هم با استفاده از روش‌های جراحی و غیرجراحی به درمان مشکلات این سیستم می‌پردازد.

از جمله بیماری‌هایی که ارتوپدیست‌ها به آن‌ها توجه دارند، می‌توان به آسیب‌های ورزشی، دردهای مفاصل، شکستگی‌های استخوان، مشکلات کمر و گردن و آسیب‌های بافت نرم اشاره کرد.

دکتر ارتوپد کیست؟

برای اینکه به‌خوبی متوجه شوید منظور از ارتوپدی چیست، دکتر ارتوپد کیست و چه وظیفه‌ای دارد، لازم است مروری بر ماهیت فرد متخصص در این حوزه و وظایف او داشته باشیم. به‌طور کلی دکتر ارتوپد پزشکی است که در درمان مشکلات سیستم عضلانی و اسکلتی تخصص دارد و پس از گذراندن دوره‌های پزشکی عمومی، یک دوره تخصصی ۵ ساله در زمینه جراحی ارتوپدی را پشت سر می‌گذارد و در صورت تمایل، ممکن است دوره‌های فوق‌تخصصی را نیز در شاخه‌های مختلف ارتوپدی (مانند جراحی دست، ستون فقرات یا پزشکی ورزشی) بگذراند.

پزشکان ارتوپد همچنین ممکن است از روش‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی، داروهای ضدالتهاب، تمرینات توان‌بخشی و تزریقات و… برای درمان بیماران استفاده کنند.

فرق ارتوپد و فیزیوتراپ در چیست؟

در پاسخ به این سؤال که فرق بین فیزیوتراپیست و دکتر ارتوپدی چیست، باید بگوییم که ارتوپد و فیزیوتراپ هر دو در زمینه درمان مشکلات عضلانی و اسکلتی فعالیت می‌کنند؛ اما وظایف و رویکردهای درمانی آن‌ها وجه تمایز مهمی دارد. دکتر ارتوپد به‌طور عمده به تشخیص و درمان مشکلات شدیدتر و پیچیده‌تر عضلانی و اسکلتی می‌پردازد و می‌تواند در صورت لزوم جراحی انجام دهد.

از سوی دیگر، فیزیوتراپیست‌ها بیشتر در زمینه بهبود عملکرد و بازیابی حرکت از طریق تمرینات فیزیکی و روش‌های درمانی غیردارویی فعالیت می‌کنند و در مواردی که نیاز به جراحی نباشد، فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند نقش مهمی در توان‌بخشی بیماران ایفا می‌کنند.

کاربردهای درمان ارتوپدی

از جمله مهم‌ترین کاربردهای ارتوپدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دردهای مفصلی: دردهایی که ممکن است ناشی از آرتروز یا آسیب‌های ورزشی باشند

درمان شکستگی‌های استخوان: ترمیم شکستگی‌ها با استفاده از جراحی یا روش‌های غیر جراحی

درمان آسیب‌های بافت نرم: مانند کشیدگی‌ها، پارگی‌های عضلانی و تاندون‌ها

درمان مشکلات ستون فقرات: مانند دیسک‌های فتق دار یا اسکولیوز

درمان آسیب‌های ورزشی: ارتوپدها به‌ویژه در درمان ورزشکارانی که دچار آسیب‌های مرتبط با ورزش مانند پارگی رباط‌ها و کشیدگی عضلات شده‌اند، تخصص دارند

روش‌ های جراحی ارتوپدی

در مواردی که درمان‌های غیرجراحی مؤثر نباشند یا بیمار دچار آسیب‌های شدید شود، متخصص لگن، زانو و دیگر فوق‌ تخصصان ارتوپدی از روش جراحی ارتوپدی استفاده می‌کند. برخی از رایج‌ترین جراحی‌های مربوطه به شرح زیر است:

  • جراحی تعویض مفصل: این جراحی شامل برداشتن مفصل آسیب‌دیده و جایگزینی آن با پروتز می‌‌شود. این نوع جراحی به‌ویژه برای مفاصل زانو و لگن رایج است

  • جراحی آرتروسکوپی: یک روش جراحی کم تهاجم محسوب می‌شود که با استفاده از دوربین‌های کوچک و ابزارهای مخصوص انجام می‌گیرد. پزشکان متخصص زانو این نوع جراحی را بیشتر برای درمان آسیب‌های زانو و شانه توصیه می‌کنند

  • جراحی ترمیم شکستگی: در این نوع جراحی، استخوان‌های شکسته با استفاده از پیچ‌ها، پلیت‌ها یا میله‌ها تثبیت می‌شوند تا بهبود یابند

  • جراحی پیوند استخوان: از سلول‌های استخوانی بدن بیمار یا فرد اهداکننده برای ترمیم و تقویت استخوان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود

  • جراحی فیوژن ستون فقرات: در این جراحی، دو یا چند مهره به یکدیگر متصل می‌شوند تا عارضه ستون فقرات بهبود یابد

روش‌ های غیر جراحی ارتوپدی

پس از آشنایی با روش‌های مختلف جراحی ارتوپد، شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که روش غیر جراحی ارتوپدی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که انواع روش غیر جراحی رایج که ارتوپدها برای درمان بیماران استفاده می‌کنند؛ به شرح زیر است:

داروهای ضدالتهابی: کاهش درد و التهاب در نواحی آسیب‌دیده

فیزیوتراپی و تمرینات توان‌بخشی: بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات

تزریقات داروهای درمانی: تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش التهاب در مفاصل

ابزارهای کمکی حرکتی: تثبیت یا تسهیل حرکت با استفاده از بریس‌ها و عصاها

طب سوزنی: یک روش قدیمی شرقی به‌عنوان روش مکمل برای کاهش درد و بهبود جریان خون

چه زمانی به دکتر ارتوپد مراجعه کنیم؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است شما نیاز به مراجعه به دکتر ارتوپد داشته باشید. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

درد مداوم در مفاصل یا عضلات: اگر دردی دارید که با روش‌های درمانی اولیه بهبود نمی‌یابد، بهتر است با یک ارتوپد مشورت کنید

آسیب‌های ورزشی: در صورت کشیدگی یا پارگی عضلات، رباط‌ها یا تاندون‌ها

مشکلات ستون فقرات: مانند دیسک کمر یا گردن درد شدید

شکستگی استخوان: اگر شکستگی دارید که نیاز به درمان تخصصی دارد

محدودیت در حرکت: درصورتی‌که به دلیل درد یا آسیب نمی‌توانید به‌درستی حرکت کنید

جمع‌بندی

در این نوشتار بررسی کردیم که ارتوپدی چیست و پزشکان فعال در این حوزه چه وظایفی برعهده دارند. اکنون به‌خوبی می‌دانیم ارتوپدی به‌عنوان یکی از شاخه‌های پزشکی تأثیر بسزایی بر فرایند کنترل و درمان بیماری‌های سیستم عضلانی و اسکلتی دارد و در این میان پزشک ارتوپد هم از روش‌های مختلف جراحی و غیر جراحی برای درمان بیماری‌ها و آسیب‌های مرتبط با استخوان‌ها، عضلات، مفاصل و بافت‌های نرم استفاده می‌کند.

در نتیجه شما عزیزان می‌توانید هنگام ابتلا به عارضه‌های عضلانی و اسکلتی بر اثر ورزش، فعالیت‌های مداوم و… به یک دکتر ارتوپد کاربلد از جمله پزشکان کلینیک ارتوپدی پزشک اول در تهران مراجعه کنید و گام مؤثری در راستای بهبود وضعیت بیماری و ارتقای سطح کیفی زندگی خود بردارید.

در کلینیک فوق تخصصی ارتوپدی پزشک اول، بهترین پزشکان فوق تخصص ستون فقرات و بیماری‌‌های عضلانی اسکلتی با کمک به‌روزترین تجهیزات پزشکی ضمن تشخیص درست، بهترین روش درمانی را انتخاب و به بیماران کمک می‌کنند تا بهبودی سریع را تجربه کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید