پشت پرده جابجایی های گسترده تجهیزات نظامی در عراق ؛ آیا جنگ بزرگ در راه است؟

    کد خبر :703502

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هزینه زیادی را طی یک هفته اخیر صرف جا به جایی نیروهای این کشور در عراق کرده است. برخی رسانه های آمریکایی پا را فراتر از این وضعیت گذاشته و از وقوع احتمالی یک حمله گسترده علیه نیروهای مقاومت در عراق خبر می دهند. سوال اساسی و مهمی که در این خصوص به ذهن خطور می کند، چرایی تمرکز ناگهانی کاخ سفید بر روی عراق و نیروهای مقاومت در این کشور است! این موضوع درست در زمانی عینیت پیدا کرده است که آمار مبتلایان به کرونا در سرتاسر ایالات متحده و حتی در ایالاتی که کمتر کسی تصور شیوع ویروس در آن را می کرد، شاهد افزایش تصاعدی مبتلایان و قربانیان هستیم.

به راستی در شرایطی که شیوع بحران کرونا به طور طبیعی منجر به تشدید بحران بدهی های دولت فدرال در آمریکا شده و بسیاری از مشاغل خصوصی باید تا مدت زمانی طولانی( حتی پس از کنترل بیماری و از بین رفتن آن ) مشمول حمایت دولت قرار گیرند، اصرار ترامپ و برخی نظامیان و سیاستمداران آمریکایی در خصوص احتمال وقوع تحولات سخت در عراق نشانه چیست؟ آیا ترامپ به خلق بحرانی تازه در عراق می اندیشد؟ اگر این فرضیه درست باشد، چرا رئیس جمهور آمریکا می خواهد چنین اقدامی را صورت دهد؟ یک فرضیه دیگر نیز می گوید که ترامپ در صدد به راه اندازی جنگ روانی و تبلیغاتی گسترده ای علیه نیروهای مقاومت در عراق و متعاقبا جمهوری اسلامی ایران است. این جنگ روانی نیز ریشه در برخی واقعیات داخلی در ایالات متحده دارد! واقعیاتی که اصلا به سود ترامپ رقم نخورده است!

به گزارش نامه نیوز،در آخرین نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا، نه تنها اکثر شهروندان آمریکایی مخالف رویکرد و عملکرد دولت ترامپ در قبال شیوع ویروس کرونا هستند، بلکه نسبت به عملکرد اقتصادی کاخ سفید در کنترل عواقب بحران نیز نگاه مثبتی ندارند! در حالی که تا قبل از شیوع ویروس کرونا، اکثر شهروندان آمریکایی از عملکرد اقتصادی ترامپ راضی بودند! اکنون معادله کاملا تغییر کرده است! به نظر می رسد با افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان در روزها و هفته های آینده، این روند تشدید شود. اگرچه مقامات کاخ سفید پس از انتشار نظرسنجی هایی که حمایت از رضایت اولیه شهروندان آمریکایی در خصوص مواجهه دولت ترامپ با ویروس کرونا بود، امیدوار بودند این روند صعودی ادامه پیدا کند، اما این آرزوی ترامپ به سرعت رنگ باخت! ترامپ با نظرسنجی های سراسری و ایالتی متعددی رو به رو شده است که زمان حال و آینده نویدبخشی را به وی مژده نمی دهد.

در چنین شرایطی برخی اعضای کابینه ترامپ مانند مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا معتقدند که تنها راه مدیریت شرایط بحرانی فعلی، ایجاد و خلق بحرانهای جدید در حوزه سیاست خارجی آمریکاست. پمپئو معتقد است که حتی اگر این بحرانسازی کاذب باشد و جنبه ای تبلیغاتی داشته باشد، می تواند تا مدتی افکار عمومی آمریکا را از بحران اصلی و واقعی، یعنی شیوع تصاعدی کرونا در آمریکا غافل سازد. با این حال برخی مقامات ارشد پنتاگون بارها به ترامپ در خصوص عوارض بازی با گزینه های نظامی در شرایط نامتوازن(حتی به صورت تبلیغاتی ) هشدار داده اند. روزنامه نیویورک تایمز در یکی از تازه ترین مقالات خود، به همین مسئله اشاره کرده و می نویسد :

تنشهای ایالات متحده آمریکا و ایران پس از ترور ژنرال سلیمانی ( سردار شهید سلیمانی) در جریان حمله به فرودگاه بغداد افزایش یافته است. پس از آن، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی و قانونگذاران خواستار محدود شدن قدرت نظامی دولت و منوط کردن هرگونه اقدام نظامی ایالات متحده به اجازه کنگره شده اند. ”

فارغ از تحلیلهای ارائه شده از سوی نیویورک تایمز و دیگر رسانه های آمریکایی، باید به این نکته اشاره کرد که در تحلیل رفتارهای اخیر مقامات آمریکایی در خصوص مسائل عراق ، نمی توان نظرسنجی های داخلی در ایالات متحده را نادیده انگاشت. میان این دو متغیر، ارتباط نزدیکی وجود دارد که باید در تحلیل رفتار ترامپ و پمپئو وو مواضع آنها مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، نباید فراموش کرد که اگر ترامپ واقعا برای جبران کاهش محبوبیت عمومی و ایالتی خود، دست به نوعی انتخار سیاسی زده و منازعه نظامی جدیدی را در منطقه با نیروهای مقاومت عراق آغاز کند، با پاسخهای سخت و هزینه ساز جدیدی مواجه خواهد شد که می تواند وضعیت وی را در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر سال 2020 بدتر کند. آنچه فعلا در اردوگاه ترامپ مشاهده می شود، نوعی سردرگمی در قبال تحولات اخیر در این کشور است. مطابق نظرسنجی های اخیر( که نمونه آن را در نظرسنجی فاکس نیوز و هیل مشاهده می کنیم ) رئیس جمهور آمریکا هیچ گاه تا این اندازه خود را به شکست در انتخابات و اخراج از کاخ سفید نزدیک ندیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید