آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۸

روحانی: در موضوع کرونا با مردم صادقانه سخن گفتیم

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ۱۳:۲۶
    کد خبر :699162

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز در حاشیه آخرین جلسه هیات دولت در سال ۹۸ با اشاره به شیوع بیماری کرونا در کشور اظهار کرد: در زمینه تامین مواد مورد نیاز مردم از جمله مواد غذایی، و بهداشتی، تهران را می‌توان با لندن و برلین و پاریس مقایسه کرد. قفسه فروشگا‌های این شهر‌ها خالی شد و حتی برای دستمال کاغذی بین دو نفر دعوا راه افتاد، اما ما امکانات لازم را تامین کردیم.

وی ادامه داد: واردات مواد غذایی و کالا‌های اساسی ۱۹ درصد بیش از سال گذشته است. تا اسفند ۴۳ میلیارد دلار واردات داشتیم و ۴۱ میلیارد دلار هم صادرات. بانک مرکزی بیش از ۳۹ میلیارد دلار ارز برای واردات واگذار کرده و ۱۴.۸ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی پرداخت شده است و اکنون ذخایر کالا‌های اساسی ما از همه سال بهتر است.

رییس جمهور ادامه داد: ما در موضوع بیماری کرونا با مردم صریح صحبت کردیم. مردم به صحبت عده‌ای در فضای مجازی توجه نکنند. ما ۳۰ بهمن فهمیدیم کرونا آمده است و وقتی تست‌های قم در تهران آزمایش و مشخص شد نتیجه کرونا مثبت است، یک روز در اعلام آن تاخیر نکردیم. می‌توانستیم بعد از انتخابات اعلام کنیم، ولی ما با مردم صادقانه صحبت کردیم.

به گزارش ایسنا، روحانی خاطرنشان کرد: تبلیغات دروغین در مورد کرونا انجام می‌شود. من با روسای علوم پزشکی قم و گیلان صحبت کردم و آن‌ها گفتند در این دو استان از پیک بیماری عبور کردیم. پرسیدم آیا تخت خالی دارید گیلان اعلام کرد ۲۰ درصد تخت‌های بیمارستانی خالی است. مردم توجه کنند که دولت هر امکاناتی را که داشته پای کار آورده است.

روحانی با بیان اینکه واردات لازم در حال انجام است، گفت: مردم مطمئن باشند در سراسر کشور هم بخش دولتی و هم خصوصی و هم نیرو‌های مسلح پای کار هستند و نخواهیم گذاشت کمبود امکانات پزشکی وجود داشته باشد. همچنین هر چه در توان داشته‌ایم برای کسب و کار‌ها و کارگران انجام داده‌ایم؛ برای سه میلیون نفر بسته حمایتی برای ۴ ماه پیش بینی کردیم که اولین بسته واریز شد؛ برای ۴ میلیون نفر هم تسهیلات بانکی در نظر گرفته‌ایم. تسهیلاتی هم در زمینه مالیات و بیمه و تامین اجتماعی و چک‌ها در نظر گرفته و تصویب کردیم که به زودی اجرایی می‌شود.

وی با تشکر از رهبری برای تایید مصوبه شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: این مصوبه، تصمیمات ستاد مقابله با کرونا را لازم‌الاجرا می‌داند. بدون تایید رهبری نمی‌توانستیم این مصوبه را اجرا کنیم.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مداخله بزرگی از سوی دولت برای مقابله با بیماری کرونا انجام شده است، ادامه داد: یک ماه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد که با احتساب تعطیلات نوروز در مجموع ۴۵ روز سیستم آموزشی تعطیل شد. به تمام وزارت‌خانه‌ها ابلاغ کردیم هر کسی مرخصی نیاز دارد با او موافقت کنند. باید از علما و ائمه جمعه تشکر کرد که تحجر را شکاندند و نشان دادند که علم و دین یکی است. آسان نیست که نماز جمعه و اماکن متبرکه تعطیل شود، اما به خاطر سلامت مردم این کار انجام شد. ائمه به ما توصیه کردند که زیارت آن‌ها مستحب بوده و حفظ سلامت واجب است و واجب را باید بر مستحب ترجیح داد.

رئیس جمهور در بخش نخست اظهارات خود با تبریک پیشاپیش سال جدید بیان کرد: برای ما جای تاسف است که در این نوروز برخی از عزیزان در میان ما نیستند. سردار ما توسط آمریکا ناجوانمردانه ترور شد و حوادثی مثل هواپیمای اوکراینی یا مساله تشییع جنازه این سردار در کرمان پیش آمد و عده‌ای هم در اثر بیماری کرونا جان خود را از دست دادند، اما به نظر من سال ۹۸ سال افتخار ملت بزرگ ایران بود. دشمن تصمیم داشت برای مردم مشکل درست کند، اما مردم توانستند از فاجعه، حماسه و از حماسه پیروزی بیافرینند. در بخش اقتصادی با وجود بیشترین فشار‌های دشمن موفقیت‌های بزرگی به دست آمده است. برای اولین بار در تاریخ ایران بودجه بدون نفت را پشت سر گذاشتیم. سال ۹۸ سال اداره کشور بدون اتکا به نفت و به‌خصوص در بخش جاری بود.

روحانی خاطرنشان کرد: در این سال برای مردم مشکلاتی پیش آمد، اما قهرمانان اقتصادی ما توانستند ثبات و ارامش نسبی را در اقتصاد به وجود آورند. ما از تورم نقطه به نقطه ۵۲ درصد به ۲۵ درصد رسیدیم. آمار ۹ ماهه اول ۹۸ می‌گوید روند رشد اقتصادی مثبت بوده است. آمار سه ماهه سوم ۹۸ هم بیان می‌کند رشد اقتصاد با نفت و بدون نفت مثبت است که این برای تاریخ ما بسیار اهمیت دارد.

روحانی با بیان اینکه نگذاشتیم حقوق کارمندان و بازنشستگان یک روز به تاخیر بیافتد، خاطرنشان کرد: برای سال ۹۸ حقوق کارمندان را ۲۰ درصد افزایش دادیم. برای کارگران وضع بهتر بود و برای سال آینده افزایش حقوق کارمندان و کارگران را پیش‌بینی کرده‌ایم. در حد توان تلاش کردم فشار اقتصادی را از مردم کم کنم. یک بسته حمایتی نیز برای ۶۰ میلیون در نظر گرفته و از آبان پرداخت کردیم که سال آینده آن را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان این که امسال حوادثی داشتیم که در تاریخ ما بی نظیر یا کم نظیر بود، گفت: سیل ۳۵ هزار میلیارد تومان به ما خسارت زد، هر چند دریاچه‌ها و سفره‌های زیرزمینی ما را پر کرد و تولید برق ما هم بهتر شد. ما امسال ۸۰ هزار خانه آسیب دیده در سیل را مرمت کردیم و ۳۰ هزار خانه را هم احداث کردیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در سال ۹۸ مسائل سیاسی و امنیتی مهم داشتیم. ما در برابر دولت‌هایی که نتوانستند به تعهدات برجامی عمل کنند کاهش تعهدات را شروع کرده و آن را در ۵ مرحله ادامه دادیم. صنعت هسته‌ای امروز از هر قید و بندی آزاد و مشروع است. در دادگاه‌های بین‌المللی توانستیم در برابر جنایت آمریکا پیروز شویم. در برابر توطئه آمیکا قاطعانه ایستادیم. آمریکا سردار بزرگ ما را ترور کرد و ما بی‌پاسخ نگذاشته و نخواهیم گذاشت. نیرو‌های مسلح ما یک پایگاه بزرک امریکا را هدف قرار دادند و آن‌ها پاسخ قاطع در برابر اقدام غلط خود دریافت کردند.

روحانی افزود: مردم هم با حضور در مراسم تشییع سردار سلیمانی دشن را شکست دادند. ما با سیستم پدافندی خود پهپاد متجاوز آمریکایی را مورد هدف قرار دادیم و من سراغ ندارم کشوری در اطراف ما که در برابر تجاوز آمریکا اینگونه اقدام کند. از همه نیرو‌های مسلح که در برابر آمریکا ایستاده اند تشکر می‌کنم. اقدامات بزرگی در زمینه پدافندی انجام شده است و ما د. سال آینده باور ۳۷۳ را تکمیل می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید