سقوط ۳۰ درصدی قیمت طلای سیاه؛ نفت برنت ۳۱ دلار!

    کد خبر :695882

با آغاز جنگ نفتی عربستان سعودی در واکنش به مخالفت روسیه برای کاهش تولید، در اولین روز از معاملات هفتگی (روز دوشنبه) قیمت نفت با افت قابل توجهی مواجه شد.

هر بشکه نفت خام برنت، امروز با ۳۰ درصد کاهش به ۳۱٫۰۲ دلار رسید. این کمترین قیمت نفت از فوریه ۲۰۱۶ محسوب می‌شود. همچنین نفت خام آمریکا هم با ۲۷ درصد کاهش به‌ازای ۳۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

روز شنبه، عربستان سعودی در بیانیه‌ای جنگ نفتی تمام‌عیار را آغاز کرده و قیمت نفت خام این کشور را به کمترین سطح ۲۰ سال گذشته رسانده است. عربستان همچنین اعلام کرده، از ماه آینده تولید روزانه خود را به ۱۰ میلیون بشکه در روز بازخواهد گرداند.

تولیدکنندگان اوپک به رهبری عربستان سعودی و متحدان غیراوپکی آن‌ها به رهبری روسیه از اواخر سال ۲۰۱۶ طی توافقی موسوم به «توافق کاهش تولید» به حمایت از بازار در جهت افزایش قیمت‌ها پرداخته‌اند.

با شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر تقاضا، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کاهشِ عمیق‌تر تولید وجود داشت. با این حال، در نشست هفته گذشته اوپک، روسیه از مخالفان ادامه این طرح بود و در نتیجه توافقی صورت نگرفت.

به‌عقیده تحلیلگران، عربستان در زمره کشور‌هایی است که هزینه بسیار کمی برای استخراج نفت متحمل می‌شود. برای دیگر کشور‌ها به‌ویژه کمپانی‌های آمریکایی که نفت شیل استخراج می‌کنند، این قیمت نفت به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نیست.

گلدمن سَکس، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی، چشم‌انداز خود از قیمت نفت را در سه‌ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۰ به ۳۰ دلار کاهش داده است.

به‌عقیده برخی دیگر از تحلیلگران، با توجه به نااطمینانی‌های موجود، انتظار می‌رود قیمت نفت در طول سال ۲۰۲۰ حتی به ۲۰ دلار هم کاهش یابد.

شروع جنگ نفتی عربستان همچنین سقوط بی‌سابقه بورس‌های خاورمیانه را در معاملات روز گذشته به‌دنبال داشت؛ افت بی‌سابقه‌ای که از زمان بحران مالی ۲۰۰۸ تاکنون دیده نشده بود.

شاخص تداول عربستان سعودی روز یکشنبه با افت ۸٫۳ درصدی مواجه شد و شاخص بورس کویت سقوط بی‌سابقه ۱۰ درصد را تجربه کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید