اجرای طرح «پارک‌لت» در شهر تهران/ پیاده محوری اولویت بیشتری پیدا خواهد کرد

    کد خبر :695210

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح «پارک‌لت» در شهر تهران و از سال آینده گفت: این طرح با هدف توجه بیشتر به موضوع پیاده محوری و در مقیاس کوچک شکل گرفته است.

یاسر جعفری معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: سازمان زیباسازی در کنار فعالیت های خود در زمینه ارتقای فضاهای عمومی شهر و ایجاد فضاهای با کیفیت کارهای دیگری هم در مقیاس های کوچک و بزرگ انجام داده است.

وی ادامه داد: در سال جاری سازمان توجه ویژه‌ای به بحث فضاهای کوچک مقیاس و طراحی و اجرای آن داشت که این موضوع را با هدف افزایش خلاقیت و بهبود کیفیت زندگی مردم در اولویت اقدامات خود قرار داد.

جعفری گفت: با این رویکرد یک پروژه ای به نام درنگ گاه های شهری در دست اجرا قرار داشت و کارهای اولیه اش هم در حال انجام است اما یک پروژه موازی آن هم در شهر تهران آغاز شد که شبیه آن در برخی از کشورهای بزرگ جهان در حال اجراست.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: این پروژه که «پارک‌لت» نام دارد بعد از نمونه برداری از کشورهای دیگر بومی سازی شده و کارهای طراحی آن در حال انجام است.

وی افزود: این به آن معناست که فضاهای کوچک در خیابان های دارای استانداردهای مربوط به تردد از فضاهای پارک خودرو کاسته و به نفع عابرین پیاده و پیاده محوری به فضای پیاده رو اضافه شده و فضای مکث جدیدی به شهر اضافه می‌شود.

یاسر جعفری گفت: به این ترتیب در مقیاس کوچک در نقاط مختلف شهری فضاهای جدیدی ایجاد می شود که به نفع پیاده محوری است البته 9 ماه کار طراحی این پروژه به طول کشیده است.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: برای پیشبرد این طرح تعدادی ضوابط مورد نیاز تهیه شده و موضوعات حمل و نقل و ترافیکی آن سنجیده شده و در نهایت طرح لازمه اجرای آن تأیید شده است.

وی ادامه داد: در سال آینده اولین نمونه های آن در منطقه 6 شهرداری تهران و در 4 نقطه به اجرا در خواهد آمد. امروز طراحی آن و استانداردهای بومی آن محقق شده که همین دو اقدام کار بزرگی است.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: دو نقطه در خیابان سمیه، یک نقطه در ایرانشهر و یک مورد هم در خیابان قائم مقام فراهانی است.

یاسر جعفری گفت: اینها مزیت شان این است که با هزینه های بسیار کم و حتی با مشارکت بخش خصوصی قابل اجرا است و حتی به خاطر کوچک بودن آن می تواند توسط خود مردم اجرا شود.

به گزارش فارس ،وی افزود: یکی دیگر از مزیت های این طرح این است که با توجه به کوچک مقیاس بودن آنها می توان در بخش های مختلف شهر آن را به اجرا گذاشت.

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: این یک رویکرد جدیدی است که طراحی و ضابطه مند شدن آن اتفاق بزرگی محسوب می شود.

«پارک‌لت» چیست؟

پارکلِت (parklet) بخشی از پیاده‌رو است که فضای بیشتر و امکانات رفاهی برای مردمی که از یک خیابان استفاده می‌کنند فراهم می‌کند. یک پارکلت بیرون زدگی از پیاده‌رو است و بخشی از خط پارکینگ خیابان را در بر می‌گیرد و اندازه آن به اندازه چند جای پارک خودرو است.

پارکلت یک فضای اضافی در پیاده‌رو است که برای عابران امکان توقف، نشستن و استراحت را هنگام عبور و مرور در خیابانها فراهم می‌کند.

اگر پارکلت امکاناتی برای نشستن عابران نداشته باشد، ممکن است فضای سبز و باغچه‌ای در کنار پیاده‌رو باشد یا مکانی برای تبلیغات و کارهای هنری فراهم کند. پارکلت ممکن است امکاناتی برای پارک دوچرخه فراهم کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید