انجام ۹۰ درصد واردات از اوراسیا

    کد خبر :677461

به نقل از گمرک؛ سیدروح الله لطیفی گفت: ارزش صادرات کالاهای فهرست تجارت ترجیحی ایران به اتحادیه اوراسیا، از پنجم آبان تا پایان دی ماه به بیش از ۶۶ میلیون دلار رسید.

وی افزود: با توجه به اجرایی شدن موافقت نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از پنجم آبان ماه و تجارت با اعمال تخفیفات ترجیحی در خصوص ۸۶۲ قلم کالای وارداتی و صادراتی به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی علاوه بر صادرات و واردات اقلام دیگر صادرات ایران به کشورهای مذکور طی نه ماهه سالجاری، حدود ۲.۴۳ درصد از وزن و ۲.۴۶ درصد از ارزش کل صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است؛ و این در حالی است که حجم صاردات ترجیحی ایران به کشورهای اوراسیا پس از تفاهم نامه و اعمال تخفیفات ترجیحی در آبان ماه امسال به ۵۸ هزارو ۳۰۲ تن وبه ارزش ۶۶ میلیون دلار رسیده است.

لطیفی، با اشاره به میزان کل صادرات کشور پس از اجرایی شدن موافقتنامه به اوراسیا افزود: کل صادرات ایران به مجموع ۵ کشور عضو اتحادیه اوراسیا ۶۶۳ هزار و ۳۵ تن بوده است که ارزش این حجم صادرات برابر با ۲۷۰ میلیون و ۵ هزارو ۱۵۷ دلار است که نسبت حجم صادرات ترجیحی طی ۳ ماهه گذشته نسبت به کل صادرات به این اتحادیه ۸.۷۹درصد واز حیث ارزش این نسبت ۲۴.۳۳% است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در خصوص میزان واردات ترجیحی از اوراسیا گفت: حجم واردات از کشورهای اوراسیا طی پنجم آبان تا کنون یک میلیون و ۴۹۳ هزارو ۴۴۷ تن بوده است که از این مقدار، میزان یک میلیون و ۳۸۳ هزارو ۵۴۱ تن واردات ترجیجی بوده است. به عبارت دیگر ۹۲.۶۴درصد از حجم واردات کشور از اوراسیا را کالاهای ترجیحی، تشکیل داده اند؛ که میزان ارزش واردات ترجیحی ۴۳۹ میلیون و ۳۳۳ هزار و ۸۰۹ دلار بوده است؛ که این میزان ۸۴.۶۵ درصد کل ارزش واردات از کشورهای اوراسیا را در نزدیک به سه ماه بعد از اجرایی شدن این موافقتنامه است.

لطیفی اضافه کرد: در این مدت ۳۴ درصد حجم تجارت خارجی با اوراسیا را صادرات و ۶۶ درصد را واردات تشکیل می‌دهد؛ و از این حجم تجارت، بیشترین سهم متعلق به فدراسیون روسیه است با ۳۹.۹ درصد حجم صادرات و ۷۱.۹درصد میزان واردات را شامل می‌شود؛ که اقلام عمده وارداتی از روسیه نیز شامل روغن دانه آفتاب گردان، جو، ذرت دامی، محصولات نیمه تمام آهن یا فولاد، خطوط راه آهن، کاغذ روزنامه و گوشت بوده است.

سخنگوی گمرک همچنین با اشاره به پنجاه قلم اصلی صادرات به اوراسیا گفت: صرف نظر از گاز طبیعی و سایر مشتقات گازی، میوه، خشکبار، صیفی جات، سبزیجات، محصولات غذایی بخش عمده این اقلام را تشکیل می‌دهند ضمن آنکه اقلام وارداتی ترجیحی نیز شامل ذرت دامی، روغن دانه آفتاب گردان، گوشت، عدس و کاغذ روزنامه است.

به گزارش مهر،لطیفی با اشاره به نقش منطقه ویژه امیرآباد در تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا افزود: بندر امیرآباد با دارا بودن نسل سوم بندری یکی از پیشرفته‌ترین بنادر کشور است که قابلیت جابجایی بار به صورت رو رو را دارد و گمرک با دارا بودن نقش محوری در تسهیل تجارت کشور با اتحادیه اوراسیا می‌تواند ضمن اجرای قوانین گمرکی، به تسریع در جابجایی کالا کمک شایانی کند.

لطیفی ادامه داد: امیرآباد با دارا بودن همه شقوق حمل و نقلی و زیر ساخت‌های مناسب در تجارت با کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا نقش سازنده‌ای را داراست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید