توازن جدید امنیتی در منطقه و گشایش‌های مالی

    کد خبر :672935

یک تحلیلگر اقتصادی گفت: ایجاد توازن جدید امنیتی در منطقه موجب می شود تحریم‌های ناشی از اعمال فشار امنیتی بر بازارهای مالی کشورهای حوزه خلیج فارس از دور خارج شود.

مجید شاکری اظهار داشت: عقب نشینی ترامپ و ورود منطقه به یک فاز توازن امنیتی جدید یک وجه بسیار مهم تحریمی در موضوع تحریم‌های مالی است که باید به دقت رصد شود؛ واقعیت این است که فارغ از دسته بندی‌های حقوقی یک گروهی از تحریم‌های مالی که نحوه اجرایشان به صورت اعمال فشار امنیتی در کشورهای حاشیه خلیج فارس روی ساختار دسترسی ایران به فضای مالی آنها بود جزو آزاردهنده ترین شکل تحریم‌های مالی بود که به صورت مستقیم و بی واسطه بر قیمت بازار آزاد ارز اثر می‌گذاشت.

این کارشناس اقتصاد افزود: تقریباً کل موضوع زمستان سال ۹۵ و ۹۶ و فروردین سال ۹۷ و وقایع فروردین سال ۹۸، روی این جنس تحریم مالی سوار بود؛ البته بهانه‌ها متفاوت بود ولی با این وجود همه این مسائل اشکال متفاوت از یک امر ثابت بودند که ناشی از یک فشار امنیتی بود.

وی ادامه داد: بعد از ماجرای پهباد آمریکایی، آرامکو و آن دسته از وقایع مرتبط که در این زمینه با آنها مواجه بودیم، شاهد تغییر فضا بودیم و در فضای جدید با توجه به توازن امنیتی جدید، گشایش جدی در بازارهای مالی برای کشورمان ایجاد شد و حتی این خبر رسمی منتشر شد که ۶ کارگزار از صرافی‌های بانکی توانسته اند در دبی کار کنند و ما وارد دوره آرامشی شدیم که از تابستان کمابیش با آن مواجه بودیم.

شاکری گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که این جنس تحریم زمانی کار نمی‌کند که شما بتوانید نشان دهید زورتان زیاد است؛ بعد از اینکه با فاصله از موضوع پهباد آمریکایی، به دلیل تصمیمات اقتصادی عحیبی همچون افزایش نرخ بنزین و وقایع بعد از بنزین، با احساس لرزشی که در ایران ایجاد شده بود دیدیم آن طرف به سرعت به سمت محدود کردن گشودگی ایجاد شده حرکت کرد.

به گزارش خط بازار، وی افزود: زمانی که این مشکلات پیش نیامده بود هم ۶ کشور حاشیه خلیج فارس با هم، گروه‌ها و افرادی که تحت تحریم آمریکا بودند را مجدد تحریم کردند که اسم قطر و امارات هم بین این کشورها بود؛ این مساله نشان می‌دهد که ما با وضعیتی مواجه بودیم که اگر ناگهان به لحاظ امنیتی دچار مشکل می‌شدیم این کشورها دست از همکاری برمی داشتند.

 

جنس خاص تحریم از روی میز برداشته می‌شود

 

این تحلیلگر اقتصادی اظهار داشت: اتفاقی که اکنون افتاده و توازن جدید امنیتی در منطقه ایجاد کرده است، موجب شده که تقریباً دیگر این جنس خاص از تحریم از روی میز برداشته شود و اساساً امکانی برای ایجاد آن نوع فشارها وجود نداشته باشد. البته نمی‌دانیم آینده چگونه رقم خواهد خورد و شاید در داخل کشور، باز هم تصمیماتی شبیه تصمیم افزایش نرخ بنزین گرفته شود اما واقعیت این است که حداقل می‌توانیم در افق موجود بگوییم که این جنس تحریم مدفون شده است؛ البته نه به این معنا که تمام تحریم‌های مالی مدفون شده، بلکه منظورمان این جنس از تحریم است.

این کارشناس اقتصادی گفت: تصور من این است به جای اینکه خوشحال باشیم که به وضعیت تابستان برمی گردیم و این مساله یک وضعیت تثبیت شده برای بلندمدت است، سراغ این موضوع برویم که یک کار ایجابی کنیم و قبل از اینکه صدای این سیلی بخوابد، شروع کنیم و شبکه ارزی را نه تنها در جنوب ایران بلکه در جاهای دیگر، یک سطح بالا ببریم و به صورت ایجابی وارد یک دسته فعالیت‌های مرتبط جدید شویم که در نهایت ما را به یک نقشه ارزی جدید به لحاظ جنس مفاصل نه به لحاظ کشورها برساند.

وی افزود: به هر حال این مساله مهم و یک فصل جدیدی است و فارغ از این مساله است که این گشایش ایجاد شده، هم تراز با فقدان سپهد شهید قاسم سلیمانی هست یا خیر.

شاکری ادامه داد: ما می‌توانیم انتظار گشایش‌های ویژه ای داشته باشیم و حتی با یک احتمالی، شاهد یک دوره‌ای از باز شدن ذخایر ارزی بلوکه شده در جاهای دیگر باشیم که همراه مسیر ما خواهند بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید