آمریکا درصدد بازگرداندن عراق به بند 7 منشور سازمان ملل است

    کد خبر :661317

یک تحلیلگر سیاسی عراق گفت، آمریکا پس از ناکام ماندن در طرح تسلط بر عراق، با اجیر کردن گروه‌هایی برای ایجاد هرج‌ومرج در صحنه اعتراضات عراق می‌خواهد این کشور بار دیگر تحت بند هفت منشور سازمان ملل قرار بگیرد.

 

«مؤید العلی» تحلیلگر سیاسی عراق روز دوشنبه درباره احتمال تکرار جنایت میدان «الوثبه» بغداد هشدار داد و بر لزوم انجام وظیفه نیروهای امنیتی برای اعمال امنیت و قانون و اجازه ندادن به تکرار وقوع چنین جرایمی تاکید کرد.

 

العلی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» گفت: جنایت فجیع میدان الوثبه و اقدام باندهای موسوم به «جوکر» در ارتکاب خشونت، کشتار و ربودن شهروندان، باید با واکنش قوی نیروهای امنیتی روبرو شود که با دستگیری و مجازات چنین باندهایی، امنیت و قانون رابرای حفاظت از جان معترضان مسالمت جو اعمال کنند.

 

به گزارش فارس، تحلیلگر سیاسی عراق با اشاره به هشدار مرجع عالیقدر دینی عراق درباره دخالت‌های خارجی و ضرورت مسالمت آمیز ماندن اعتراضات گفت: در صورتی که اقدامات خشونت بار باندهای تروریستی جوکر ادامه پیدا کند خطری عراق را تهدید می‌کند.

 

وی افزود: آمریکا پس از اینکه در نقشه داعشی خود برای تسلط مجدد بر عراق ناکام ماند حالا برخی گروه‌ها را برای ایجاد هرج و مرج در عراق اجیر کرده است تا عراق بار دیگر تحت بند هفت منشور سازمان ملل قرار بگیرد و به دنبال آن برای بازگشت نیروهای ائتلاف آمریکایی به عراق در شورای امنیت رای گیری شود.

 

العلی گزارش «جنین پلاسخارت» فرستاده سازمان ملل به عراق که در سازمان ملل قرائت شد، غیرمنصفانه خواند و گفت: این گزارش واقعیت‌ها را پنهان کرده بود و بُعد تاریک تحولات عراق را نشان داد. این امر اوضاع را در عراق بدتر کرد و اصلا به موضوع تعطیلی یکسره مدارس و اداره‌ها نپرداخته بود، بلکه بر مواضعی متمرکز بود که عراق را به ذیل بند هفت منشور سازمان ملل بازگرداند. چیزی که آمریکا به دنبال آن است.

 

بند هفت منشور سازمان ملل به شورای امنیت اجازه می‌دهد علیه کشورهای که از این شورا تبعیت نمی‌کنند اقدامات مختلفی اعم از تحریم گرفته تا دخالت نظامی به کار گیرد.

 

از سال ۱۹۹۰ میلادی که عراق با حمله نظامی به کویت، این کشور را اشغال کرد، تحت بند 7 منشور سازمان ملل قرار گرفت.

 

ده‌ها قطعنامه مجازات اقتصادی علیه رژیم دیکتاتور سابق عراق از سوی شورای امنیت صادر و کلیه دارائی‌های این کشور مسدود شد.

 

عراق در آذر ماه سال 96 از ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل موسوم به برنامه نفت در برابر غذا توسط شورای امنیت سازمان ملل خارج شد. شورای امنیت پس از کامل شدن تمامی تعهدات عراق به برنامه یاد شده در آن روز با صدور قطعنامه 2390 به اتفاق آراء چنین تصمیمی اتخاذ کرد.

 

«هیثم علی اسماعیل» نوجوان ۱۶ ساله‌ عراقی پنجشنبه گذشته به طرز فجیعی توسط اغتشاشگران در میدان «الوثبه» بغداد کشته و از تیر چراغ راهنمایی به دار آوریخته شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید