معاون رئیس جمهور خبر داد

تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی

    کد خبر :660141
تدوین شاخص‌های عدالت جنسیتی

معاون امور بانوان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز در کنار جنگ اقتصادی موضوع کارآمدی هدف اصلی است، گفت: برخی می‌خواهند اینگونه القا کنند که نظام و دولت از کارآمدی کافی در تحقق وعده های خود برخوردار نبوده است و ناجوانمردانه رئیس جمهور را هدف قرار می‌دهند.

 

معصومه ابتکار شنبه ۲۳ آذر در شورای اداری استان همدان، اظهار کرد: متأسفانه شخص رئیس جمهور را به جهت اینکه نتوانسته وعده‌های خود را محقق کند و کارآمدی کافی در پاسخگویی به وعده ها و شفافیت لازم در عملکرد خود نداشته است را هدف قرار می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه تلاش در راستای ارتقای کارآمدی و رسیدن به تغییر یکسری اقدامات اجرایی مؤثر نیاز دارد، اضافه کرد: بخشنامه و دستور دادن نخستین گام است و کارآمدی از جایی حاصل می‌شود که در پایان دوره تغییری حاصل شود.

 

وی تصریح کرد: واقعیت این است که در بسیاری از شاخص ها تغییرات خوبی را داشته ایم و تفاوت وضعیت ما از سال ۹۲ تا امروز در همه شاخص های توسعه ای، اقتصادی و فرهنگی قابل توجه است اما از آن طرف انتظارات و توقعات جامعه نیز روبه افزایش بوده و تلاش عامدانه ای در داخل و بیرون صورت می‌گیرد که این مطالبات بی حد و حصر افزایش یابد که هیچ دولتی از عهده پاسخگویی به این مطالبات برنیاید.

 

ابتکار تأکید کرد: امروز بیش از هر زمان این موضوع اهمیت خاصی دارد که پاسخگویی داشته باشیم و برای پاسخگویی و ارائه گزارش دقیق گزارش عملکرد خود را و به دور از تبلیغات اغراق آمیز واقع بینانه با مردم در میان بگذاریم و حتی مشکلات را هم بگوییم.

 

وی با بیان اینکه حس عدالت و امنیت حسی است که اعتماد عمومی را جلب می‌کند، افزود: عدالت از ابتدای انقلاب اسلامی یکی از آرمان های اصلی انقلاب بوده، عده ای عدالت را به توزیع ثروت تعریف کردند اما عدالت در تعریف بسیط خود که همه ابعاد عدالت از جمله عدالت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حق هر شهروندی است، در قانون اساسی ما با افتخار تأکید شده است که هر شهروند در سرنوشت خود دخالت کرده و نقش داشته باشد، اینهاست که اعتماد عمومی را جلب کرده و ما را به سمت عدالت اجتماعی می‌برد.

 

ابتکار با تأکید بر اینکه یکی از زوایای مهم عدالت بحث عدالت جنسیتی است که ریشه در نگاه توحیدی و قرآنی دارد، اظهار کرد: در آیه شریف سوره حجرات بیان شده برتری و امتیاز نه در جنسیت و نژاد و قومیت است بلکه فقط در میزان تقوا و پروا در پیشگاه خداوند است و این مبنا را ما در کشور قرار می‌دهیم و در نگاه امام و رهبری و ریاست جمهوری این دیدگاه کاملاً نهادینه است و در قانون برنامه ششم توسعه به این عدالت توجه دارد.

 

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه دستاوردهای خوبی در سال های بعد از انقلاب در وضعیت زنان رخ داده است، ادامه داد: ما حرکت خوبی را امروز در پیشرفت زنان مشاهده می‌کنیم و گزارش ۴۰ ساله زنان را ارائه داده ایم که افتخارآمیز است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب شکاف هایی وجود دارد که باید با برنامه ریزی این فاصله ها کم شود.

 

وی با اشاره به اینکه برنامه ریزی برای عدالت جنسیتی یکی از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم بوده است، خاطرنشان کرد: برای نخستین بار جدای از همه نگاه های مناسبتی و کلی‌گویی ها می‌خواهیم با برنامه به جاهایی که عقب ماندگی و عدم تعادل وجود دارد، رسیدگی کنیم.

 

ابتکار با بیان اینکه ابتدای دولت دوازدهم شاخص‌هایی به عنوان شاخص عدالت جنسیتی در هفت محور آموزش، بهداشت، ورزش، مشارکت سیاسی و اجتماعی، امنیت و حقوق تدوین کرده ایم، افزود: تک تک شاخص‌ها کار شده و مصوب و به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. این حرکت باید ملی باشد و همه در این حرکت باید همسو باشند تا به نتیجه برسیم.

 

وی در موضوع تدوین سند با هر استان موافقت نامه‌ای داشته‌ایم، یادآور شد: در این سند کلی گویی نمی خواهیم، بلکه می‌خواهیم به برنامه‌های اجرایی و دستگاهی برسیم؛ به عنوان مثال در تعداد فضاهای ورزشی برای دختران شاخص موجود و شاخصی که باید به آن برسیم، مشخص شده و فضاهای ورزشی باید در همه سطوح ایجاد شود اما اگر نشد اشکالی ندارد و در سند همدان این موضوع دیده شده است.

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: این سند در همه استان ها تدوین شده و همدان هجدهمین استانی است که این سند در آن تصویب می شود. خیلی خوب در این زمینه پیش رفته‌ایم و تمام دستگاه‌های اجرایی تعیین تکلیف شده است.

 

وی با بیان اینکه حضور زنان در عرصه‌های مدیریت تصمیم هوشمندانه است، تأکید کرد: یکی از شاخص هایی که بسیار مورد توجه دولت است حضور زنان در عرصه های مدیریتی است. جامعه ای که زنانش حضور جدی در عرصه‌های اجتماعی در بعد از انقلاب داشته و ۴۱ درصد از کارمندان دولت زن هستند و از نظر تحصیلات سریع فاصله های سواد و تحصیلات پر شده و شایسته است از این سرمایه ذهنی و مدیریتی و تأثیرگذاری عمیق دولت استفاده کند.

 

ابتکار یادآور شد: خوشبختانه حضور زنان در عرصه های مدیریتی مورد توجه دولت بوده و ابلاغ شده ۳۰ درصد از پست های مدیریتی در اختیار زنان قرار بگیرد. سامانه ای برای این موضوع ترتیب داده شده است. انتظار داریم فرصت های مدیریتی بیشتری برای زنان فراهم شود و زنان بتوانند توانمندی های خود را بیشتر نشان دهند که به ارتقای شاخص های عمومی و توجه به مسائل اجتماعی، اقتصادی و عمومی زنان در سطح استان کمک می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: طرح ارتقای تاب آوری اجتماعی در جوامع محلی در استان همدان با موفقیت برگزار شده و تاب آوری بسیار مهم است به ویژه در حوادث ناگواری که در اواخر آبان اتفاق افتاد، تاب آوری اجتماعی می تواند بسیار کمک کند.

 

معاون رئیس جمهور با اشاره به توسعه بوم‌گردی توسط زنان، یادآور شد: توسعه بوم گردی توسط زنان روستایی را مورد حمایت قرار داده و اعتباراتی را پیش بینی شده است.

 

وی با بیان اینکه طرح توانمندسازی سفیران فرهنگی و تشکل های دانشجویی کار شده است، اظهار کرد: موضوع زنجیره ارزش گیاهان دارویی و نقش زنان در تولید گیاهان دارویی و حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست یکی دیگر از اقدامات معاونت امور بانوان است که بسیار مهم است.

 

ابتکار تأکید کرد: آمادگی داریم این طرح ها را برای استان همدان پیش ببریم و با ظرفیت های موجود در استان انتظار داریم دستگاه ها این طرح ها را پیش ببرند.

 

به‌گزارش ایسنا؛ سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان همدان امروز با حضور معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در محل استانداری رونمایی شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید