کامیون برقی نیکولا Tre با همکاری ایوکو تولید می‌شود

  • خودرو
  • شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۷
    کد خبر :655914

کامیون برقی Tre با قدرت ۶۴۵ اسب‌بخار و گشتاور ۱،۸۰۰ نیوتن‌متر و ظرفیت پیمایش ۴۰۰ کیلومتر، حاصل همکاری سه شرکت نیکولا و ایوکو و FPT است که تا سال ۲۰۲۱ در کشورهای اروپایی عرضه خواهد شد.

 

حدود سه ماه از آغاز همکاری سه شرکت نیکولا (Nikola Corporation) ایوکو (Iveco) و فناوری‌های محرکه فیات (FPT Industrial) می‌گذرد و حالا اولین محصول مشترک این برندها رونمایی شده است. نیکولا تری (Nikola Tre) کامیون برقی با مشخصات فنی مناسب و ظرفیت پیمایش نه‌چندان درخورتوجه است که به‌عنوان اولین محصول نیکولا و ایوکو و FPT برای فروش در اروپا تولید خواهد شد.

 

سال گذشته نیکولا کامیون مفهومی Tre را رونمایی کرده بود که البته از فناوری سوخت هیدروژنی استفاده می‌کرد؛ اما کامیون جدید تمام‌برقی است و براساس مدل S-Way ایوکو تولید می‌شود که سال گذشته در مادرید عرضه شد. مدل مفهومی هیدروژنی و نمونه‌ی برقی Tre و ایوکو S-Way ازلحاظ طراحی بدنه تفاوت‌های کمی دارند. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، تنها تفاوت بزرگ این سه کامیون در لوگو نیکولا بالای جلوپنجره و مه‌شکن‌های یکپارچه با چراغ‌های روشنایی در روز LED است.

 

 

کامیون برقی نیکولا Tre با همکاری مشترک تیم داخلی این شرکت و ایتال‌دیزاین (ItalDesign) طراحی شده است. این کامیون تمام‌برقی، به‌‌ویژه در طراحی داخلی و فناوری‌های اطلاعات و سرگرمی از ایوکو S-Way بسیار پیشرفته‌تر است. در این کامیون، فناوری اختصاصی نیکولا با ترکیب سیستم اطلاعات و سرگرمی و راهیابی ماهواره‌ای به‌کار رفته است. انواع سیستم‌های مدرن مثل تهویه‌ی مطبوع، تنظیم برقی آینه‌ها، تنظیم تعلیق، دوربین ۳۶۰ درجه، اتصال بلوتوث و عیب‌یابی کلی خودرو در نیکولا Tre وجود دارد.

 

 

مهم‌ترین بخش Tre زیر پوسته و فناوری برقی‌اش خواهد بود. نیکولا Tre به سیستم ماژولار باتری مجهز شده است که در گران‌ترین نسخه تا ۷۲۰ کیلووات‌ساعت ظرفیت دارد. ماژولاربودن سیستم باتری این امکان را به نیکولا می‌دهد که باتوجه‌به نیازهای مشتری، کامیون‌های مختلف با ظرفیت باتری متفاوت عرضه کند. البته پیش‌از‌این اعلام شده بود باتری‌های این کامیون ظرفیتی تقریبا ۱۰۰۰ کیلووات‌ساعتی خواهند داشت. علاوه‌براین، در وب‌سایت رسمی نیکولا مشخصات فنی Tre باتوجه‌به نسخه‌های مختلف تا گشتاور ۲،۷۰۰ نیوتن‌متری و باتری ۷۵۰ کیلووات‌ساعتی و شعاع حرکتی ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتری اعلام شده است؛ اما مشخصات فنی مدلی که به‌نمایش گذاشته شد، بسیار متفاوت است.

 

 

 

کامیون نیکولا Tre می‌تواند با هربار شارژ تا ۴۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. قوای محرکه‌ی برقی این کامیون حدود ۶۴۵ اسب‌بخار قدرت و ۱،۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند در نسخه‌های دو و سه‌محوره استفاده شود. وزن کلی ( GVM) نیکولا Tre بین ۱۸ تا ۲۶ تن گزارش شده است که باتوجه‌به ظرفیت پیمایش ۴۰۰ کیلومتری، مأموریت اصلی این کامیون را بارگیری متوسط در مسافت‌های کوتاه شهری و بین‌شهری تعریف می‌کند.

 

ایوکو و FPT Industrial هر دو زیرمجموعه‌ی گروه صنعتی CNH در لندن هستند. همکاری این شرکت‌ها پس از سرمایه‌گذاری CNH در نیکولا، با هدف توسعه‌ی پلتفرم ویژه‌ی کامیون برقی برای تولید محصولات متنوع در کشورهای اروپایی شروع شد. نسخه‌ی نهایی و تولیدی کامیون برقی Tre در نمایشگاه خودرو آلمان ۲۰۲۰ رونمایی خواهد شد و سپس در سال ۲۰۲۱، فروش رسمی این مدل آغاز می‌شود. مقام‌های نیکولا وعده داده‌اند نسخه‌ی پیل سوختی کامیون Tre هم تا سال ۲۰۲۳ به بازار برسد.

 

 

نیکولا با تکیه بر دانش و سابقه‌ی ایوکو، کامیون برقی Tre را عرضه خواهد کرد. ایوکو تولیدکننده‌ی انواع کامیون‌های سبک و متوسط و سنگین با بیش از ۲۱ هزار کارمند است که در اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای‌لاتین و اقیانوسیه دفتر فروش رسمی دارد. باید دید کامیون برقی نیکولا Tre با ظرفیت پیمایش ۴۰۰ کیلومتر چه بازاری در اروپا خواهد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید