«نورسلطان» میزبان چهاردهمین دور مذاکرات صلح سوریه

    کد خبر :655777

وزیر امور خارجه روسیه از برگزاری چهاردهمین دور مذاکرات صلح سوریه در روزهای 10 و 11 دسامبر در پایتخت قزاقستان خبر داد.

 

به گزارش فارس در دوشنبه، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در جریان همایش گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای از برگزاری دور آتی مذاکرات در زمینه حل و فصل بحران سوریه در پایتخت قزاقستان خبر داد.

 

وی ضمن سخنانی در این همایش گفت: چهاردهمین دور مذاکرات صلح سوریه در پایتخت قزاقستان برگزار و در آن روند اجرای توافقات در زمینه تنش زدایی و تکمیل مبارزه با اعضا باقی مانده گروه‌های تروریستی بررسی می‌شوند.

 

لاوروف افزود: در این مذاکرات همچنین مسائل بشردوستانه، از جمله ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه، ایجاد شرایط برای بازگشت پناهندگان، تبادل زندانیان و بازداشت شدگان و البته روند سیاسی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

 

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد نتیجه گیری در مورد کار کمیته قانون اساسی سوریه پس از 2 جلسه زود است و این روند تازه آغاز شده است.

 

انتظار می‌رود که در این مذاکرات هیات‌های کشورهای ضامن از جمله روسیه، ایران و ترکیه و همچنین دولت و مخالفان مسلح سوریه شرکت کنند.

 

نمایندگان بلند پایه سازمان ملل، اردن، لبنان و عراق در این مذاکرات به عنوان ناظر حضور خواهند یافت.

 

در ماه نوامبر دومین دور نشست کمیته قانون اساسی سوریه در «ژنو» به پایان رسید که عملا به پیشرفتی منجر نشد.

 

نمایندگان دولت و مخالفان سوریه نتوانستند در مورد برنامه کاری به توافق برسند و بدون آن نمی‌توان جلسه‌ای عمومی برگزار کرد.

 

اعضای کمیته قانون اساسی سوریه شامل هیات‌های شرکت کننده در مذاکرات صلح سوریه در پایتخت قزاقستان نمی‌باشند اما این بار به ادعای خبرگزاری «تاس» روسیه برخی از آنان از جمله «احمد کوزباری» عضو کمیته قانونی اساسی از جانب دولت رسمی سوریه، برای شرکت در مذاکرات مذکور دعوت شدند.

 

همچنین «گیر پیدرسون» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد در امور سوریه برای شرکت در این مذاکرات دعوت شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید