سران «ناتو» در برابر باج‌خواهی ترامپ تسلیم شدند

    کد خبر :654399

در پی تهدیدات و انتقادات پیاپی رئیس‌جمهور آمریکا از اعضای «ناتو» به‌خاطر عدم پرداخت پول کافی برای تأمین هزینه‌ نیروهای این اتحاد نظامی، سران ناتو موجموعاً 400 میلیارد دلار به سهم پرداختی خود در پنج سال آینده اضافه می‌کنند.

 

برخی سران «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) قصد دارند با پرداخت میلیون‌ها دلار هزینه سالانه بیشتر، از حملات و تهدیدهای لفظی«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امان بمانند.

 

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، سران کشورهای عضو این پیمان قصد دارند در یک گردهمایی در باشگاه گلف لوکسی در شمال لندن به ترامپ بگویند تا سال ۲۰۲۴، مجموعاً ۴۰۰ میلیارد دلار به سهم خود در تأمین هزینه‌های ناتو اضافه خواهند کرد.

 

به گزارش فارس،همچنین انتظار می‌رود انگلیس ۶ فروند ناو جنگی، دو اسکادران جنگنده و چندهزار سرباز در اختیار ناتو قرار دهد تا بخشی از خواسته‌های ترامپ در این زمینه برآورده شود.

 

ترامپ روز سه‌شنبه سایر کشورهای عضو ناتو را به‌خاطر عدم پرداخت سهم خود در تأمین هزینه‌های این اتحاد نظامی دارند، «متخلف» خطاب کرد. او همچنین انتقادهای «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از ناتو را «بسیار بسیار زننده» توصیف کرد. ماکرون چندی پیش گفته بود ناتو «دچار مرگ مغزی شده است».

 

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین سران ناتو را به اعمال محدودیت‌های تجاری تهدید کرد و گفت: «این درست نیست که درخصوص ناتو و تجارت مورد سوءاستفاده قرار بگیریم و این چیزی است که درحال اتفاق افتادن است. ما اجازه نمی‌دهیم چنین چیزی رخ دهد».

 

ترامپ همچنین در خصوص تصمیم اخیر فرانسه برای تعیین مالیات بر شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا گفت: «در صورتی که قرار باشد شرکت‌های آمریکایی مالیات بدهند، به آنها (فرانسه) اجازه نخواهم داد که از شرکت‌های آمریکایی منفعت ببرند».

 

رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از سخنان خود به عربستان سعودی و کره جنوبی اشاره کرد و گفت: «عربستان سعودی، کره جنوبی و کشورهای دیگر پول‌های زیادی به ما می‌دهند و در آینده نیز بیشتر خواهند داد».

 

به نوشته روزنامه «ایندیپندنت» ترامپ همچنین تهدید کرده است در صورتی که به یکی از این کشورها حمله‌ای صورت گیرد، آمریکا قادر به دفاع از آن‌ها نخواهد بود. او در این باره گفت: «اگر اتفاقی بیفتد قرار است از آن‌ها محافظت کنیم؟ این واقعاً منصفانه نیست».

 

این مقام آمریکایی تأکید دارد، مسئله‌ای که مانع همکاری مؤثر میان اعضای ناتو می‌شود، فقدان «تقسیم مسئولیت» کافی شرکای اروپایی ائتلاف است.

 

امروز (چهارشنبه)، متحدان ناتو در بیانیه‌ای رسمی بار دیگر بر تعهد به دفاع از یک‌دیگر تأکید خواهند کرد. همچنین برای اولین بار به چین هشدار خواهند داد که در حال پایش افزایش قدرت نظامی این کشور هستند و آماده دفاع از هرگونه حمله احتمالی از نواحی قطبی زمین تا شبکه‌های کامپیوتری هستند.

 

تمامی ۲۹ کشور عضو پیمان ناتو باید سهم خود از تأمین هزینه‌ نیروهای این اتحاد نظامی را به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود برسانند.

 

در حال حاضر آمریکا ۳.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را جهت تأمین هزینه‌های ناتو خرج می‌کند. این در حالی است که بیش از ۲۰ کشور عضو این پیمان کمتر از ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به این پیمان اختصاص می‌دهند.

 

دولت آمریکا علاوه بر کشورهای عضو ناتو، سایر متحدان نظامی خود را نیز وادار کرده هزینه‌های بیشتری برای تأمین امنیت‌شان پرداخت کنند. روز دوشنبه ژاپن اعلام کرد جزیره‌ای غیرمسکونی به ارزش ۱۴۶ میلیون دلار را برای برگزاری رزمایش‌های ارتش آمریکا خریداری می‌کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید