افزایش 360 درصدی نصب نیروگاه تولید پراکنده برق در دولت یازدهم

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۰۳

ظرفیت تولید برق پراکنده کشور در چهار سال دولت دهم 127 مگاوات افزایش یافت و با اضافه شدن به ظرفیت 199 مگاواتی ایجاد شده در سالهای قبل از آن، به 326 مگاوات رسید؛ این رقم در سه سال و نیم مدیریت دولت یازدهم با افزایشی 360 درصدی، 590 مگاوات افزایش یافت و به 916 مگاوات افزایش یافت.وزارت نیرو، برای جبران نیاز مصرف برق کشور در پیک مصرف تابستان، نیازمند افزایش 5 تا 6 درصدی ظرفیت تولید برق کشور هستیم؛ این در حالی است که در سایر کشورها این میزان برابر با حداکثر یک درصد از کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی است.
برای جبران این میزان مصرف برق در زمان پرباری – که در امسال برابر با حدود 53 هزار مگاوات بود – معمولا دولت های مختلف برنامه های متفاوتی برای بالا بردن سطح تولید و جبران میزان مصرف برق در دوره پیک مصرف انجام می دهند.
یکی از اقداماتی که دولت های مختلف برای ایجاد انعطاف در ظرفیت تولید برق کشور و چابکی در جبران پیک مصرف برق بویژه به صورت نقطه ای در مناطق خاصی که مصرف بالاست، انجام می دهند روی آوری به تولید برق پراکنده (CHP) است.
براساس گزارش های اعلام شده تا پایان سال 95، میزان کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی تولید برق پراکنده کشور به 916 مگاوات رسیده که این میزان ظرفیت نیروگاهی، حدود 1.2 درصد کل ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور است.
از میزان کل ظرفیت نصب شده تولید برق پراکنده کشور (916 مگاوات)، حدود 127 مگاوات آن مربوط به دولت دهم و بیش از 590 مگاوات در دولت یازدهم تولید شده و بقیه نیز مربوط به دولت های گذشته است.
بر این اساس، در چهار سال اخیر نسبت به چهار سال قبل از آن تولید برق پراکنده کشور حدود 4.5 برابر شده است. البته دولت یازدهم برنامه ریزی کرده که امسال حدود 200 مگاوات نیروگاه تولید برق پراکنده به ظرفیت جدید نیروگاهی کشور اضافه کند.
گفتنی است، بیشترین میزان ظرفیت جدید نصب شده نیروگاه های تولید برق پراکنده در طول هشت سال گذشته که به نوعی تحرک وسیعی در این عرصه ایجاد شده است مربوط به سال 94 است که در این سال حدود 207 مگاوات ظرفیت جدید از این طریق به ظرفیت برق نصب شده نیروگاهی کشور افزوده شد.
کمترین میزان ظرفیت نصب شده نیز مربوط به سال 1388 است که در آن سال، 5.6 مگاوات ظرفیت جدید به نیروگاه های تولید برق پراکنده اضافه شده ؛ این عدد نسبت به سال 1394 حدود 36 برابر کمتر است.
تولید برق پراکنده به مواردی اطلاق می‌شود که برق در همان محل مصرف یا در نزدیکی محل مصرف تولید می‌شود؛ تولید پراکنده نیروگاه های مقیاس کوچکی هستند که ظرفیت حداکثری تولید آنها ۲۵ مگاوات است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید