110 لوح هخامنشی در موزه ملی به نمایش گذاشته شد

    کد خبر :619608

مدیرکل موزه ملی ایران گفت: از امروز110 لوح هخامنشی در موزه ملی به نمایش گذاشته شد.

جبرائیل نوکنده مدیرکل موزه ملی ایران در نشست خبری بازگشت 1783 لوح باروی تخت جمشید از موسسه شرق‌شناسی داشنگاه شیکاگو آمریکا به ایران اظهار داشت: گل نوشته‌های هخامنشی یکی از منابع مهم اطلاعات هخامنشی محسوب می‌شود که درک جدیدی از مدیریت هنری‌،‌ اجتماعی، اقتصادی و اداری هخامنشیان در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

وی ادامه داد: بعد از یکسری اقدامات حقوقی پس از پیگیری‌های 14 ساله این الواح مجددا به ایران بازگشت و زمانی که رای دادگاه صادر شد پرفسور وودز این خبر را به صورت ایمیل به بنده اطلاع داده و نشان داد که از این خبر نیز خرسند است و امروز نیز در کنار این الواح به تهران آمده است تا امانتداری در این خصوص را کامل کند و بهره‌برداری سیاسی نیز صورت نگیرد.

 

مدیرکل موزه ملی ایران گفت: در اسفند ماه 1311 هزاران قطعه در تخت جمشید کشف شد که به خط میخی و ایلامی بود و دولت موقت این کشفیات را به صورت امانی به موسسه شیکاگو واگذار کرد و تاکنون در سه مرحله این الواح وارد ایران شده است که آخرین مرحله آن در سال 83 بود که 300 قطعه وارد شد و مرحله چهارم آن مربوط به بازگشت 1783 گل نوشته به داخل کشور است. امروز 110 اثر از ا ین گل نوشته‌ها در نمایشگاه موزه ملی به نمایش گذاشته شده است که درباره کارگران، زنان، نحوه فعالیت‌ها و ایزدان پارسی است که با همکاری دانشگاه شیکاگو مشتی از خزانه باروی تخت جمشید را خواهید دید.

 

نوکنده یادآور شد: این الواح متعلق به 494 تا 509 پیش از میلاد مسیح است و در زمان داریوش بزرگ ایجاد شده و به همین دلیل این آثار را در نمایشگاه هخامنشی و پیکره داریوش به نمایش گذاشتیم.

 

وی گفت: این نمایشگاه پس از 48 ساعت شکل گرفته است و در آینده قرار است نمایشگاه جامعی از تابلوهای هخامنشی و در یک کنفرانس بین‌المللی برگزار کنیم.

 

به گزارش فارس، مدیرکل موزه ملی ایران بیان داشت: ما با دانشگاه شیکاگو درباره اطلاعاتی که از این الواح بدست آ‌ورده‌اند مذاکره داشته‌ایم و این اطلاعات نیز در اختیار ما قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید